menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Larve van het lieveheersbeestje

Ga naar meest recente reactie

kurt

Tekst aangepast

Kurt

Toen ik foto's aan het nemen was voor op het forum had ik er bijna over gekeken. Dit lelijke eendje zal later uitgroeien tot een prachtig lieveheersbeestje.
Het is de periode dat ze massaal in de tuinen aanwezig zijn en dagelijks massa's bladluizen verorberen. Van mij mag deze gratis tuin-PWA er zich dus gerust huisvesten. Eenmaal verpopt tot lieveheersbeest zal hij trouwens nog steeds een van de meest nuttige tuininsecten zijn die dagelijks vele bladluizen opvreet.

Ik wou jullie deze foto dus zeker niet onthouden, want sommigen durven zelfs denken dat het rupsen zijn en proberen deze nuttige beestjes dan ook te bestrijden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mvg,
Kurt
woensdag 9 mei 2007 - 21:12
Tim

Tekst aangepast

Tim

Ik kom ze hier overal tegen. Ik vind het prachtige beestjes (misschien heb ik wel een rare smaak ). Het is te hopen dat ze de bladluizen op mijn wilgjes opeten (http://forum.tuinadvies.be/8_4917_Help_Invasie_van_vieze_beestjes.htm ) ...alhoewel de mieren daar een stokje voor steken.
woensdag 9 mei 2007 - 21:42
annd6

Annd6

Dit is dus de inlandse lieveheersbeest, nu herken ik ze dankzij de foto's bij "ken je vriendjes" onder de topic Biologisch tuinieren!
Ik zelf ben het beestje nog niet tegengekomen
Groetjes
Ann
woensdag 9 mei 2007 - 22:18
lisa

Lisa

kurt ,ze mogen hier komen in massas enkele dacht ik al gezien te heben
zijn toch nuttige diertjes


lisa
woensdag 9 mei 2007 - 22:42
Esem

Tekst aangepast

Esem

De mooie en het beest ,en dat kan je letterlijk nemen.
En zeggen dat er uit zo een lelijke larve een mooi lieveheersbeestje kan komen.
Mooi om te zien.
Een volwassen lievheersbeetje kan wel tot 3000 bladluizen per maand verorberen.
Nuttig en nog mooi daarbij.
Gr Esem,
donderdag 10 mei 2007 - 01:45
kurt

Kurt

Gelukkig zat het beest nog op een mooie bloem van een Circium of vederdistel. Zo werd het toch nog een beetje deftige foto

Van mij mogen er hier veel in de tuin zitten, hoe meer hoe liever. De bladluizen zullen het wel niet graag horen en ook hun mieren niet. Die zien die lieveheersbeesten en hun larven niet graag komen, want zo verliezen ze een deel van hun melkvee.

Mvg,
Kurt
donderdag 10 mei 2007 - 06:22
Tomateboer

Tomateboer

Mooie foto Kurt!
Ik zie ze hier ook graag komen hoor
grt
Angelo
zaterdag 12 mei 2007 - 05:36
Duco

Duco

Dat is inderdaad een mooie foto!
Kan iemand me vertellen hoe ik die beestjes ook in m'n tuin krijg? Ik heb nl bladluizen genoeg maar nog geen lhbeestje gezien. Ik weet dat tuinders ze in hun kassen los laten, die moeten ze dus wel ergens vandaan halen. Iemand enig idee? Ik heb me ook laten vertellen dat sluipwesten die bladluizen aan pakken. Kan iemand me daar iets over vertellen.
Ik zie hier nl m'n prachtig opgekweekte groenteplantjes nu al verpieteren omdat er sommige al helemaal vol zitten met die smerige luizen.

Bij voorbaat dank voor de tips.
zaterdag 19 mei 2007 - 19:27
corrielat

Corrielat

De mooie en het beest ,en dat kan je letterlijk nemen.
En zeggen dat er uit zo een lelijke larve een mooi lieveheersbeestje kan komen.
Mooi om te zien.
Een volwassen lievheersbeetje kan wel tot 3000 bladluizen per maand verorberen.
Nuttig en nog mooi daarbij.
Gr Esem,

Maar Esem toch, vind jij dat een lelijke larve, ik vind hem heel mooi getekend
zaterdag 19 mei 2007 - 22:49
Esem

Esem

corrielat het is bij wijze van spreken hé,
maar ik kies dan toch voor het lieveheersbeestje zelf ipv de larve.
Vind ik toch nog veel mooier hoor.
Gr Esem,
zondag 20 mei 2007 - 08:28
corrielat

Corrielat

Het lijkt wel een gezegde van hier, lelijk in de luier, is mooi in de sluier, als je begrijpt wat bedoeld word
zondag 20 mei 2007 - 14:30
annd6

Annd6

Duco,

gewoon wat dood materiaal, takjes en blaadjes in een hoek leggen daar voelen ze zich thuis.

Groetjes
Ann
zondag 20 mei 2007 - 16:50
boercharel

Tekst aangepast

Boercharel

Hoi,

Bij ons waren er dit jaar veel larven. Ze zijn nu uitgekomen.
Uiteindelijk hebben we nu goede bestrijders tegen de vele bladluizen in onze tuin.

Groetjes !



http://inonstuintje.blogspot.com/
maandag 21 mei 2007 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon