Sorry het is geen fobie wat ik heb. Het is eerder de schrik van het onbekende omdat we hier nog geen zomer hebben meegemaakt.
Dat is heel begrijpelijk! Je angst is gegrond en dus geen fobie! Door je echter kennis te geven over hoe het een en ander in werkelijkheid functioneert, hopen wij hier jouw angst weg te nemen.
Ik probeer mijn dochter 6 jaar ook uit te leggen dat ze niet moet slaan ernaar. Maar gewoon blazen heb dit in een artikel gelezen. De kleinste is nog geen 2 jaar en is niet bekend met deze kleine vliegertjes.
Blazen vind ik ook niet meteen de beste methode; een wesp zou dit ook als bedreiging kunnen zien.
Kleine kinderen zijn van nature geboeid door de natuur en de wezentjes die er in leven; dat weet ik als vader van 3 kinderen en vanuit 22 jaar ervaring als leerkracht. Vanuit dat laatste weet ik ook dat een groot deel van de kinderen niet de juiste informatie heeft gekregen over de verschillende insecten (en die informatie hebben zij van hun ouders en helaas ook van leerkrachten die met onvoldoende kennis van zaken een uitleg geven

)
Laat ons beginnen (en sorry voor de 'onderwijzende' toon) met het verschil tussen een aantal diertjes:
1) Muggen, dazen en steekvliegen zijn dieren die je komen lastig vallen om bloed te zuigen; zij kunnen niet anders gezien bloed hun voedsel is. Tegen deze dieren is weinig te ondernemen buiten bepaalde middeltjes smeren met wisselend resultaat. Als deze dieren bij je bloed hebben gezogen is het effect meestal dat dit jeukt of zelfs (kortstondig) pijn doet, maar verder hebben de meeste mensen er geen last van. Tegen deze diertjes helpen geen planten gezien zij geen nectar of stuifmeel zoeken en verhalen dat bepaalde geuren hen zouden verjagen lijken vaak toch eerder volksgeloof dan wetenschap.
2) Wespen: er zijn heel wat verschillende soorten die er heel verschillend uitziet, maar laat ons het hier enkel over de 'limonadewesp' (eigenlijk de gewone wesp of de Duitse wesp) deze dieren zijn erg nuttig gezien ze heel veel insecten vangen. Maar in de zomer hebben wij mensen er vaak last van omdat zij dan ook op zoetigheid afkomen en wij net op dat moment graag met een drankje in de tuin zitten. Ook vlees is in die periode erg geliefd (en dat is net het bbq-seizoen). Deze wespen hebben echter geen enkele zin om je te steken gezien het hen geen voordeel geeft. Maar als ze bedreigd worden, zullen ze niet aarzelen hun angel te gebruiken en dat kunnen ze meer dan één keer! Een wespensteek is over het algemeen ongevaarlijk tenzij men last heeft van een specifieke allergie of de steek in de mond gebeurt.
VOORKOMEN: Limonadewespen zijn niet weg te houden met planten; deze interesseren hen minder dan het glas cola of limonade. Daarom is het interessant om eten en drinken goed afgedekt te houden. Zorg ervoor dat je kinderen leren kijken in hun glas alvorens te drinken en laat hen nooit uit blikjes of flesjes drinken tenzij met een rietje.
Als een wesp toch rond het hoofd of lijf komt zoemen, laat de kinderen dan rustig blijven (en blijf zelf ook rustig) en eventueel de ogen en mond even sluiten.
Zie ook hier:
https://wespennest.vlaanderen/alles-over-wespen
3) Bijen en hommels: deze komen niet op eten of drinken af. Ze zijn enkel geïnteresseerd in nectar en stuifmeel. Jij en je kinderen kunnen ze rustig observeren. Ze zullen je enkel steken als je het nest bedreigd. (Ook je hand óp een hommel zetten dat je wel een 'knauw' opleveren, vraag niet hoe ik dat weet ...) De gevolgen van een eventuele steek zijn meestal onschuldig tenzij er weer een specifieke allergie in het spel is. Gezien je niet meteen bijen of hommels in je mond zal steken, is het gevaar dat je daar een steek oploopt quasi nihil.
VOORKOMEN: Gezien deze dieren geen overlast veroorzaken, mag je ze rustig in de tuin laten vliegen. Hen 'weghouden' met planten is niet nodig. Zet echter maar wat lavendel en andere interessante planten in de tuin en observeer samen met je kinderen hoe de bijen en hommels eten verzamelen voor hun nest. Met een beetje geluk ontdek je dan ook nog een paar solitaire bijen zoals metselbijen, klokjesbijen, ... Mijn kinderen waren er in elk geval dol op!
4) Zweefvliegen: deze vliegen hebben de zelfde kleuren als bijen en wespen, maar zijn volledig onschadelijk. Ze zijn te herkennen aan hun grote ogen en hun vermogen om 'stil' te blijven hangen in de lucht. Zij komen wel op bloemen af, maar dus niet op eten of drinken op tafel. Je zult ook van hen dus geen last hebben.
Dus mijn vraag is ook vooral kan ik de bijen op een afstand houden door lavendel te planten op 10 meter afstand ongeveer van de tuin waar wordt gespeeld en buiten gegeten..
Zoals ik hierboven al schreef is het niet nodig. Wel zou ik niet meteen bloeiende planten vlak naast een schommel of aan het einde van een schuifaf zetten omdat een verpletterde hommel nu eenmaal toch wel van zich afbijt. Voor de rest staan er hier in de tuin ook heel wat bloeiende planten in het speelveldje en ook het gras staat vol klaver waardoor de kinderen wel weten dat ze als die in bloei staat, best even sandalen aandoen in de tuin i.p.v. op blote voeten over de klaver te lopen!
Kan ik voor de wespen ipv een tomatenstokje gewoon tomaten planten omdat ze niet van deze geur houden? Deze beestjes doen zoveel voor onze natuur dus ben ik bereid om ze ook een veilig plekje te geven.
Zoals ik hierboven al schreef hebben geuren maar een beperkt effect op wespen. Als zij eten denken gevonden te hebben op jouw picknicktafel zal (bijna) niets hen daarvan weerhouden. Er zijn heel wat huis-tuin-en-keuken-middeltjes die allemaal een beetje kunnen helpen, maar 100% helpt niets. Overigens blijven wespen niet weg van bepaalde geuren, maar lijkt het wel dat bepaalde geuren de geur van eten e.d. wat maskeren. Je zal echter veel tomaten moeten planten om dat te doen werken!
Ik vind het alvast super dat je deze vraag hier stelt en vooral je laatste zin doet mij enorm deugd. Mijn excuses als mijn vorige berichtje nogal 'kort door de bocht' overkwam: ik was een beetje te snel met mijn reactie!
Weet echter dat ook ik als ouder destijds heel erg gewaakt heb over de veiligheid van mijn kinderen, maar dat het bij ons zonder veel grote problemen intussen al 14 jaar goed loopt! Haha!
Groeten,
Pol