menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwormen

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hey iedereen. Sinds kort hebben we een eigen woning. Het nadeel dat we hebben is dat er op ons terras constant regenwormen zijn. Wat kan ik doen waardoor deze gewoon in het gras blijven en niet meer op het terras komen?
zaterdag 9 maart 2019 - 10:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Regenwormen komen naar boven als de grond te nat is (ze willen niet verdrinken), als de grond trilt (dan 'denken' ze dat het hard regent en ze zouden kunnen verdrinken, of dat er een mol aankomt - dan vluchten ze in de richting van hun kop, wat dus soms naar boven is) of als ze op zoek zijn naar een partner.

Tijdens de winter ligt de voortplanting van regenwormen zo goed als stil. Bij het overzetten van amfibieën ('t Is paddentrek) zie ik nu ook heel wat regenwormen. Tenzij de grond rond je terras nat is, vermoed dat ze nu dus vooral op zoek zijn naar andere regenwormen.
Als mijn veronderstelling klopt is het een periodiek probleem.

'k Denk dat er weinig tegen te doen is.
Je zou een hoge boord rond je terras kunnen maken, of een grachtje en dat vullen met water. Maar geen van beide ideeën lijken me erg praktisch.
zaterdag 9 maart 2019 - 17:57
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Zijn er geen kruiden, bloemen, planten die ik kan plaatsen waar ze niet van houden? Of kan ik een bepaald product op de tegels gebruiken waar ze niet tegen kunnen?
zaterdag 9 maart 2019 - 20:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Voor zover ik weet trekken regenwormen zich niet veel aan van beplanting.
Van pesticiden ken ik weinig. Als je de actieve bestanddelen van zo'n producten opzoekt en dan de nevenwerkingen en/of de impact van het productieproces erop naleest, dan stopt een zinnig mens m.i. vanzelf met die spullen.

Kan je ons wat meer vertellen over
* je terras:
- is het oppervlak eerder glad of eerder ruw? (Ik zie meer regenwormen in straten waarvan het oppervlak eerder glad is.)
- is het droog of eerder vochtig? (Ik zie alleen regenwormen bij vochtig weer.)
- hoe dicht tegen je terras komt beplanting? (Is er ruimte om rond je terras bv. een kiezelzone aan te leggen en misschien tussen de beplanting en de kiezelzone nog een strook van hetzelfde materiaal als je terras?)
* je grond:
- is die eerder droog of eerder nat? (Om uit te sluiten dat de regenwormen een verdrinkingsdood proberen te vermijden.)
* de regenwormen:
- hoeveel regenwormen heb je op een moment maximaal geteld?
zaterdag 9 maart 2019 - 22:51
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Oef das een hele boterham.
De tegels zijn glad en grenzen tegen het gras aan.
Het aantal is toch steeds tussen de 10 en de 20 regenwormen.
Nu we wonen hier pas sinds september dus we hebben de zomer nog niet meegemaakt.. Maar als het dan al eens wat warmer is geweest zijn de wormpjes opgedroogd en plakken ze aan het terras vast. Wat ook niet zo proper oogt en ook niet leuk is voor deze beestjes. We kunnen wel een paar centimeter extra afrastering maken in de toekomst en we zijn ook van plan om kippen te zetten. Misschien dat 1 van deze 2 wel kan helpen.. Merci.
zondag 10 maart 2019 - 13:36
Roeli

Roeli

Als het niet meer zijn....
Die pak je toch gewoon op en gooit ze even in de tuin. Op het gras of in de border.
Wanneer ik zomers, lopende met de hond, onderweg wormen op de straat tegenkom, gooi ik ze ook altijd even in de berm,
zondag 10 maart 2019 - 15:57
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik veeg ze meestal even terug in het gras. Ik heb een kleine van anderhalf die doet alles na wat ik doe.. Het is vooral voor mijn kids dat ik op zoek ben naar een oplossing waardoor ze het terras niet meer op willen komen..
zondag 10 maart 2019 - 19:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon