menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Kip zonder pluimen!

Ga naar meest recente reactie

CathelijneFR

CathelijneFR

Hallo allemaal!

Ik heb 11 kippen rondlopen in de tuin.
Nu begon het bij 1 kip, maar ondertussen lopen er nog 3 zo rond.
ze hebben bijna geen pluimen meer, maar nu het wat kouder wordt vind ik dit echt een beetje zielig!

Komt dit nog bij andere voor?
Is dit door het plotse temperatuurverschil?
Een ziekte?

Wie kan me helpen?

Ze eten nog wel normaal en lopen gewoon nog rond.

Allemaal Beestjes

vrijdag 26 oktober 2018 - 14:54
Roeli

Roeli

Als ik je was vroeg ik dat toch maar even bij een dierenarts. Normaal is het niet.
vrijdag 26 oktober 2018 - 15:18
minouke

Minouke

De mijn hebben dat ook regelmatig, wel minder bij de jonge kippen.

Hier heb je de verschillende oorzaken: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/172945-oorzaken-van-kale-plekken-bij-een-kip.html
vrijdag 26 oktober 2018 - 17:30
c j de k

C j de k

Tja hier gaat het spreekwoord wel heel erg op
Van een kale kip kun je niet plukken
Maar de nieuwe veren zijn al wel duidelijk zichtbaar dus het komt wel weer goed.
Het lijkt een beetje op een versnelde rui
vrijdag 26 oktober 2018 - 19:32
CathelijneFR

Tekst aangepast

CathelijneFR

Mijn kippen zijn al tussen de 3-5 jaar oud. Bij de allerjongste 0-1 jaar zie ik dit niet zo fel.

Ik dacht ook dat ze aan het ruien zijn maar bij deze gaat het wel erg snel?!

Het is ook niet dat ze elkaar pikken, ze hebben genoeg ruimte en ze kunnen goed met elkaar overweg

Ik woon in het zuidwesten van Frankrijk, als ik hier rondvraag willen ze hen liever in de pan gooien en geven ze er niet zo veel om. Daarom dacht ik om hier eens te polsen. Als het echt verergert dan ga ik natuurlijk wel naar de dierenarts. Maar aangezien ze nog gewoon goed eten wacht ik even af.
zaterdag 27 oktober 2018 - 00:51
Roeli

Roeli

Misschien hebben ze echt een te kort aan het één of ander. Ben je misschien op ander voer overgestapt ? Dit zijn nl. geen kale plekken meer
Woont er , toevallig, geen pluimveefokker bij je in de buurt ( en dan bedoel ik dus geen kippenboer ) die je het kan vragen.? Het is nu in alle landen de tijd van de pluimveetentoonstellingen dus houd eens in de gaten of er bij jou in de omgeving ook zoiets wordt gehouden. Dat staat meestal wel in de krant.
zaterdag 27 oktober 2018 - 07:59
leerling

Leerling

Pikken ze zichzelf kaal? Heb je al nagekeken op bloedluis?
zaterdag 27 oktober 2018 - 13:17
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als ze voor 1 december door de rui zijn, dan komt het goed. De oudere legkippen van mijn broer zagen er ook belabberd uit. Mijn jonkies ruien nog bescheiden. De baas van het toompje loopt nu zonder staart. Zij moest eens weten.
zaterdag 27 oktober 2018 - 13:34
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Je kunt de voeding aanvullen om ze beter door de rui te helpen. Zonnebloempitten, vismeel enz enz. Dus Eiwitrijk voedsel.
zaterdag 27 oktober 2018 - 13:38
Louisa S
zaterdag 27 oktober 2018 - 21:17
babsieNancy

BabsieNancy

Dag cathelijne,we zijn ondertussen al een paar weken verder,hoe is het met de kippetjes
zondag 16 december 2018 - 15:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon