menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Last van beestjes, maar welke en hoe oplossen?

Ga naar meest recente reactie

Hijsbeer

Hijsbeer

Hoi,

Sinds april hebben we kippen en sinds kort zie ik kleine beestjes in het nest kruipen. Ik schat rond 1mm groot, en ze zijn wit of rood, soms bruin. Google zegt dat dit rode vogelmijten, of bloedluizen zijn. Ik heb ondertussen een portie roofmijten besteld om dit op te lossen.

Maar de voorbije dagen heb ik de indruk dat het erger is geworden. Als ik een ei uit het nest pak, zitten mijn handen en armen vol. Als ik de tuinslang gebruik, die momenteel gewoon op de gazon ligt, hangen mijn handen vol. Deze morgen moest ik mijn fietsband oppompen, deed dit in de schaduw op mijn gazon, en hup.. ik vond er weer enkele rondkruipen.

Volgens Google zijn de bloedluizen alleen 'snachts actief, maar ze kruipen overdag ook gerust rond op mijn armen als ik ermee in contact kom. En ze zouden ook alleen maar in het kippenhok te vinden mogen zijn, maar dat is dus hier ook niet het geval.
Gelukkig bijten ze (nog) niet.

Kan iemand zeggen wat het juist is? En hoe ik dit opgelost moet krijgen?

Want ik begin paranoide te worden, ik voel constant iets over mijn armen kruipen

(foto's lukt me niet, ze zijn te klein)
maandag 23 juli 2018 - 13:49
Roeli

Roeli

Arme kippen. Jij begint paranoide te worden. Hoe denk je dat die kippen zich voelen. Roofmijten, hoe kom je op het idee. Ga eens naar een dierenzaak en koop daar iets om je kippen mee te wassen en je hok te ontsmetten. ( Beter geen fiproniel, dan krijg je problemen.)
maandag 23 juli 2018 - 21:28
Pouketie01

Pouketie01

Koop dit product bij Wibra, kost niks en heel effectief tegen bloedluis in je kippenhok. Volledig hok spuiten en ook Alle kieren. Voor de kippen ga je bij de apotheek voor een middeltje. Na 1 week herhalen tot alles weg is.

Allemaal Beestjes

maandag 23 juli 2018 - 22:26
leerling

Leerling

'k Heb zelf geen kippen, maar ben wel nieuwsgierig. Hoe helpt het behandelen van het hok en de kippen wanneer die mijt blijkbaar ver buiten de het hok te vinden is?
maandag 23 juli 2018 - 22:43
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Praten over insecten/mijten kan je paranoïde maken (het begint al snel overal te jeuken!). Het is zeer onwaarschijnlijk dat bloedluizen in een gazon zitten. Je kunt ze wel meenemen vanuit je kippenhok (op kleding) en ze later op je huid terug vinden. Vooral als er veel zitten is dit heel goed mogelijk

Beste behandeling: chemisch bestrijden, hok helemaal ontsmetten (vooral kieren etc), kippen spuiten met anti-insectenmiddel, om de paar weken knoflook bij het drinkwater doen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 24 juli 2018 - 05:45
Hijsbeer

Hijsbeer

Roofmijten, hoe kom je op het idee.

Van de site van Velt. Lijkt me een logische oplossing. Look raden ze daar ook aan.

Hoe helpt het behandelen van het hok en de kippen wanneer die mijt blijkbaar ver buiten de het hok te vinden is?

Mijn gedacht!

Het is zeer onwaarschijnlijk dat bloedluizen in een gazon zitten. Je kunt ze wel meenemen vanuit je kippenhok (op kleding) en ze later op je huid terug vinden. Vooral als er veel zitten is dit heel goed mogelijk

Maar ondanks het feit dat die alleen 'snachts actief zijn en ik ze overdag toch overal tegenkom, denk je toch nog dat het bloedluizen zijn?
De keren met de tuinslang en de fietspomp in de gazon, toen was ik nog niet bij de kippen geweest.

Allemaal bedankt voor de antwoorden
dinsdag 24 juli 2018 - 09:26
Roeli

Roeli

Hebben die arme kippen geen last van die luizen dan ? Of zitten ze zich de veren uit het lijf te krabben en te pikken.
dinsdag 24 juli 2018 - 13:51
Hijsbeer

Hijsbeer

Op het eerste zicht niet..
woensdag 25 juli 2018 - 09:02
Pouketie01

Pouketie01

Als de kippen er geen last van hebben dan is het misschien toch geen bloedluis. Als het bloedluis is, krabben of pikken ze de hele dag, zijn ze suf en leggen ze niet meer, ze zien er echt vanaf!
woensdag 25 juli 2018 - 11:32
Roeli

Roeli

Als er zo veel zijn, kan je er dan ook een foto van maken ?
woensdag 25 juli 2018 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon