menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk dier maakt gaten?

Ga naar meest recente reactie

Zazacreativo

Zazacreativo

Hallo iedereen,

Sinds een drietal weken zit er een gat van 5cm diameter in de grond in onze tuin. Ik gooi het telkens terug toe met aarde, maar na een paar dagen verschijnt het opnieuw. Ik heb er al op geklopt met een stok, maar zie niet bepaald beweging. De honden zijn wel ietwat gefascineerd door het gat. Ik dacht al aan woelratten, maar er is niet bepaald water in de buurt, noch in onze tuin, noch in de omliggende tuinen.
Wat zou dit kunnen zijn en nog belangrijker: wat kan ik eraan doen op biologische manier? Ik wil geen zwaar vergif gebruiken, omdat er veel vogels, katten en onze honden rondvliegen en/of -lopen.
vrijdag 20 juli 2018 - 10:55
Carib

Carib

Een steen op leggen.
vrijdag 20 juli 2018 - 15:38
Tuinprins

Tuinprins

Waterslang erin steken en de kraan open zetten. Honden bij de hand houden wat als er ergens iets uitkomt kunnen zij het misschien pakken. En nee, dit is niet zielig


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 20 juli 2018 - 17:13
Roeli

Roeli

Waterkraan open zetten ???? Nu ???????? En we moeten zuinig zijn met water. Hoeveel water denk jij dat er in zo'n gangenstelsel gaat.?
vrijdag 20 juli 2018 - 17:17
Tuinprins

Tuinprins

Dat weet je pas als je er water laat inlopen ...
zaterdag 21 juli 2018 - 06:18
Roeli

Roeli

Stom antwoord. Met al dat water dat je dan weg laat lopen kan je beter je planten in leven houden.
zaterdag 21 juli 2018 - 08:06
leerling

Leerling

Gaten van 5cm doorsnee betekenen hier meestal ratten.

Als je zeker wil zijn, kan je in de buurt van het gat
- een val zetten waarmee je dieren kan vangen zonder hen te doden (zodat je tenminste weet waarmee je te maken hebt). Een stukje van een mezenbol is prima lokaas.
- een wildcamera zetten (Hoeft geen supercamera te zijn. Soms vind je voor een prikje heel bruikbare toestelletjes op tweedehandssites.)

Als het ratten zijn, dan helpt een steen niet. Na een paar dagen heb je dan gewoon een extra gat naast die steen.
Ook water hebben we al geprobeerd.

Nadat we een rat in de veranda hebben gehad, sluiten we nu zoveel mogelijk dingen die voor hen eetbaar zijn op in containers. (Plantzaden, vogelvoer...)

De provincie heeft in de buurt verschillende buizen met rattengif liggen. 'k Heb niet de indruk dat ze helpen.

Zelf zijn we op zoek naar manieren om natuurlijke vijanden te lokken. Katten schijnen niet af te schrikken. We zien af en toe en vos in de lagergelegen tuin van een buur. We hopen via hoge zitpalen roofvogels uit de buurt aan te trekken.

Als er een 'eenvoudige' oplossing zou zijn, zouden ratten niet zo succesvol zijn.
zondag 22 juli 2018 - 01:08
leerling

Leerling

Haast vergeten.

'k heb ooit een cocktail gemaakt van specerijen die hun vervaldatum overschreden hadden. Er zaten een aantal scherpe pepers bij.

In zo'n rattenhol heb ik dan een krantenpagina gestopt, daar wat van die cocktail op gestrooid, dan weer kranten, weer coktail...
Een laag of vier.
Dat heeft een paar maanden geholpen.

'k Heb een hekel aan ratten, maar heb het proces daarna niet herhaald. Ik weet niet hoeveel moed je moet hebben om een dosis cayennepeper in je ogen te riskeren.

Momenteel zit er een rattenhol onder onze veranda.
Ik overweeg om er calciumcarbide (CaC2, carbid, karbiet, carbuur) in te strooien.
Als iemand daar ecologische argumenten tegen weet, dan verneem ik het graag.
zondag 22 juli 2018 - 01:41
Pouketie01

Pouketie01

Bijna zeker een rat, heb het hier ook al gehad. Rattenval gezet en volgende dag, rat in de klem
zondag 22 juli 2018 - 11:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon