menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel beestjes kan eigenlijk

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

nog een vraagje van een echte leek.
Als ik kijk naar mijn plantjes, de grond eigenlijk, of ik neem een potje van de grond omhoog, dan is er altijd wel een of ander soort ongedierte te bespeuren.

Nu is mijn vraag of dit normaal is, en zo mag blijven, of steeds produkten spuiten tot alles dood is.
Zo heb ik in mijn kweekbedje vandaag al zeker 7 verschillende soorten ongedierte zien kruipen.
van spinnetjes, tot kevertjes, en andere (die ik niet ken)
zondag 6 mei 2007 - 01:22
lisa

Lisa

baileysker , ik moet wel zeggen dat ik een spin of kevertje niet zo erg vind ik laat de beestjes
altijd lopen ik personlijk vind het geen doen om voor ieder beestje een spuitbus te halen
dus mijn advies laat ze lekker lopen en het mooie eraan is dat ook meer andere diertjes komen
zoals vogels
groetjes lisa
zondag 6 mei 2007 - 02:26
jdcoster

Jdcoster

Nog voor 'ALLES' dood is zal de mens dood zijn door al dat spuiten. Dat is het begin van de oplossing van het probleem.
zondag 6 mei 2007 - 08:56
Esem

Esem

Baileysker,
waar jij er waarschijnlijk veel van zal zien lopen zijn Pissebedden,
Kleine min of meer langwerpige grijze diertjes die altijd het vocht en de koelte opzoeken.
Deze zijn onschadelijk en dragen toe aan de kringloop van het composteren, of het opzetten van tuinafval zoals gezonmaaisel en bladeren tot een volwaardige voedingsstof voor de tuin
Als je als tuinier(ster) alles gaat doodspuiten van leeft in de tuin zal je niet lang een gezonde tuin bezitten.
Gebruik zo min mogelijk of beter nog, geen giststoffen, want zonder insecten is er ook geen leven meer mogelijk voor de mens.
Neem nu een bij .
Deze bevruchten de fruitbomen dus geen bij ook geen fruit en ga zo maar verder.
Leven en laten leven,zodat onze kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen ook nog kunnen genieten van de natuur.
Laten we niet alleen aan ons eigen denken, maar denk ook aan de toekomst.
Gr Esem,
zondag 6 mei 2007 - 09:20
Baileysker

Baileysker

bedanktt voor de reacties.
Ben al blij dat het dus normaal is dat er wat beestjes tussen mijn plantjes lopen.

Het is eigenlijk zo dat ik totaal niet weet wat eigenlijk wel of niet schadelijk is voor de planten.
Als ze de planten gerust laten mogen de insecten van mij ook blijven lopen.

Onlangs bladluizen gehad op mijn olijfilg, heb ik wel iets tegen gedaan, was nodig.
En de klimop zat volledig onder de zwarte beestjes, echt precies nesten, dit dus ook bestreden.
Ook een slak betrapt die met een groot deel van mijn tagetes gaan lopen was.

De andere soorten heb ik laten lopen nog, en mogen dus blijven, als ze niks opvreten.
zondag 6 mei 2007 - 09:30
Lungsey

Tekst aangepast

Lungsey

okee, ben net nieuw op dit mooie forum - een avatar plaatsen lukt (nog) niet, dus nu ga ik voor het plaatsen van een foto

DE remedie tegen bladluis: lieveheersbeestjes lokken en houden:
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 mei 2007 - 06:58
corrielat

Corrielat

Hallo Lungsey,

Heel hartelijk welkom op dit fantaaaaaaaaaaaaaastisch forum,
Mijn vraag is, hoe lok je lieveheersbeestjes je tuin in? dat zou ik ook wel willen doen, als jij het weet laat maar horen!
donderdag 10 mei 2007 - 15:13
Esem

Esem

corrielat,
dat zie je op de foto, je maakt een hotel van stukken potten en dakpannen op elkaar gestapeld,en daar kunnen dan de diertjes in overnachten, en overwinteren.
lieveheersbeestjes zijn koudbloedig en kruipen in de winter met massa's samen onder stenen en onder de schors van dode bomen ,om zo de winter door te komen.

Gr Esem



donderdag 10 mei 2007 - 17:49
Lungsey

Lungsey

Ik heb eigenlijk 2 tuinen, eentje sinds ik hier woon, nu 6 jaar, de ander sinds vorig najaar toen ik toestemming kreeg om een stuk groenvoorziening naast mijn huis bij mijn "oude" tuin te trekken. In mijn oude tuin heb ik al jaren een druk bezocht lieveheersbeest-hotel in een oude vaas die platligt met daarin een hoop bamboestengels. Daar tussenin wemelt het van de lieveheersbeestjes.
In mijn nieuwe tuin heb ik meer ruimte en (nu ik wat meer weet over natuurlijk tuinieren dan toen ik begon met de oude tuin) daar ben ik vanaf de start bezig met veel nestgelegenheid en overwinterplekken aanbieden. Het ziet er nu allemaal nog wat gekunsteld uit, maar over een jaartje is dat denk ik anders. Lieveheersbeestjes zitten graag op geranium en die heb ik met brandnetel achter en naast een dikke boom gezet. Het staat niet in de weg, maar biedt wel een mooi leefgebied. Zo hoop ik dat ze besluiten om te blijven, en dat ze een mooie bijdrage gaan leveren aan mijn tuin.

Succes met het maken van een hotelletje Gewoon beginnen, voorkeur is ingang op het zuiden zodat er veel zon op komt, en overdekken zodat het niet inregent.
donderdag 10 mei 2007 - 22:59
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo, ik ga dat zeker doen, lijkt me heel leuk om in je tuin allerlei insecten en andere beestjes, ik mag nu al niet klagen, maar ik wil wel meer hotels, zo heb ik een stapel hout om mijn tuinkachel mee te stoken, en daar heeft in de winter een egel gewoont, ik weet niet waar hij nu is, en of hij in de winter terug komt, ook zit hier een pad in mijn tuin, waar hij van leeft weet ik niet, ik heb geen vijver, maar hij woont hier al 3 jaar en niet te vergeten de vogels die een nestje in mijn tuin maken, een koppel duiven in mijn berkenboom, (helaas zijn de eitjes weggehaald door een kraai) en in mijndruivenlaar is nu een merel aan het nestelen, nu moet ik wel een paar weken mijn kat binnen houden, dus die is niet vrolijk op dit moment,
vrijdag 11 mei 2007 - 01:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon