menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Rupsen koninginnepage

Ga naar meest recente reactie

michaelvdv18

Michaelvdv18

Mss een rare vraag maar heeft Iemand toevallig rupsen van de koninginnepage te geef, zou ze graag in de tuin op venkel, dille, worteltjes of peterselie zetten om zo de soort hopelijk jaarlijks aan te trekken. Iemand? Ben van oost vlaanderen.
zondag 10 juni 2018 - 23:46
LT

LT

Aan rupsen kan ik niet helpen...Er zijn al zo weinig vlinders. Ben blij als ik er een zie.
zondag 10 juni 2018 - 23:52
Tuinprins

Tuinprins

Vorig weekend zaten er een stuk of 12 op verschillende venkelplanten... een paar dagen later waren ze verdwenen .... verpopt of opgegeten door vogels?

Allemaal Beestjes

maandag 11 juni 2018 - 05:35
michaelvdv18

Michaelvdv18

Dat is mogelijk maar normaal zou je de poppen moeten zien hangen. Mss toch opgegeten. Ik probeer er al enige tijd in mijn tuin te krijgen en de waardplant onder verschillende planten uit te planten maar geen effect, mss te dicht in het stad. Hoop daarom ze in de tuin te brengen door rupsen van buitenaf waarna ik hoop ze terugkomen.
maandag 11 juni 2018 - 07:37
Polplastron

Polplastron

Dieren of hun larven verplaatsen is eigenlijk, mijns inziens, niet zo'n goed idee. Het lijkt misschien wel leuk om even de dieren in de tuin te hebben, maar als ze in jouw buurt niet voorkomen, zou één van de oorzaken kunnen zijn dat er te weinig voedsel, waardplanten voor de rupsen, .... is. Uitzetten zonder verdere kennis van zaken gaat dan enkel mislukking met zich meebrengen.

Maak je tuin zo diervriendelijk mogelijk en laat je verrassen door wat zich spontaan aanbiedt. In onze vijver van drie jaar oud verschijnen nog met enige regelmaat nieuwe dieren: intussen zitten er twee soorten salamanders in (die dus spontaan zijn komen opduiken) en een paar dagen geleden ontdekte ik zomaar een waterschorpioen (hoe is die in hemelsnaam tot hier geraakt?!). Ik zou ook heel graag kikkers of padden hebben, maar die komen (nog) niet spontaan, dus zal ik wel genieten van wat er wél is. En als er padden of kikkers in de buurt wonen en mijn vijver is interessant genoeg, dan zie ik ze vast ooit nog wel verschijnen.

Sorry voor de, misschien eerder belerende, reactie, maar ik vind het zeulen met poppen of rupsen al in de zelfde categorie thuishoren als de eeuwige vragen om kikkerdril of jonge salamanders (wat overigens zelfs illegaal is).

Groeten,
Pol
maandag 11 juni 2018 - 10:46
leerling

Leerling

@Pol
('n hele dikke)

Al begrijp ik de vraag, omdat ik ze mezelf ook wel eens stel.

Ja, een tuin is meestal ook niet natuurlijk, maar welke planten er waar groeien hou je (meestal en min of meer) zelf in toom.

Dieren hebben nood aan een veel ruimer leefgebied dan een tuin kan bieden. Zelfs grotere stukken natuurgebied probeert men met elkaar te verbinden om inteelt van soorten (en daardoor de teloorgang ervan) te voorkomen.
dinsdag 12 juni 2018 - 23:50
Polplastron

Polplastron

Al begrijp ik de vraag, omdat ik ze mezelf ook wel eens stel.


Ik begrijp de vraag ook hoor en ... als ik al die dikkopjes van padden zie in de vijver van m'n schoonouders bekruipt mij soms ook wel een neiging om er een aantal mee te nemen ... Maar ik besef heel goed dat dit zowel voor de "ingevoerde" padden als voor de reeds aanwezige salamanders misschien wel bepaalde nadelen kan hebben die ik op dit moment als eenvoudig mensenkind niet kan overzien ...
woensdag 13 juni 2018 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon