menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wat is de oorzaak?

Ga naar meest recente reactie

Ester in de tuin

Ester in de tuin

De bladeren van mijn Portugese laurierkers (prunus) worden alweer aangevreten. En er liggen vreemde zwarte streepjes op de bladeren, maar ook op mijn kozijnen en de stoep onder de bladeren. Vieze bedoeling en zonde van de bladeren. Wat kan dit zijn? Ik zie wel eens een taxuskever, die komt soms weer eentje in huis gelopen. Maar of dat de oorzaak is? Wat zijn dan de zwarte streepjes die ik niet van de kozijnen gepoetst krijg? Hoop dat iemand mij verder kan helpen, heb het hele web al afgestruind. Heb de planten nu gesnoeid, maar wil niet dat de nieuwe bladeren weer aangevreten gaan worden. Alvast enorm bedankt!!!


vrijdag 8 juni 2018 - 16:03
satomi

Satomi

Die bladeren worden door taxuskevers of andere bladrandkevers (snuitkevers) aangevreten; die hapjes zijn behoorlijk karakteristiek. Leg ergens maar een paar planken op de grond. Overdag gaan de kevers daaronder schuilen en kan je ze vangen en er korte metten mee maken. Ergens anders uitxetten, bv. in het bos, kan natuurlijk ook.

Er bestaat ook een compost met een schimmel erin die zowel de larven als de kevers kan doden. Het product het Compost Speciaal of Compost Bio1020.
vrijdag 8 juni 2018 - 16:28
Ester in de tuin

Ester in de tuin

Zo'n vermoeden had ik al. Dat wordt nog een uitdaging dus.

Maar wat zijn dan de kleine zwarte sliertjes? Die zie ik nergens op een foto op het web terug. Ik kan me niet voorstellen dat dat de drolletjes van de kever zijn. Maar ik kan niks anders verzinnen.
vrijdag 8 juni 2018 - 16:33
satomi

Satomi

Zijn het misschien tripsen (donderbeestjes)? Het is een beetje lastig te zien, ze zijn zo ver weg.
vrijdag 8 juni 2018 - 16:41
Ester in de tuin

Ester in de tuin

Het is inderdaad heel lastig om te zien. Maar ook van dichtbij. Hoewel dit mede aan mijn ogen kan liggen.
Ik ga eens zoeken naar die donderbeestjes. Zou het zomaar kunnen zijn.

vrijdag 8 juni 2018 - 18:23
Ester in de tuin

Tekst aangepast

Ester in de tuin

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat het geen tripsen zijn. Het lijkt niet op een beestje, meer op uitwerpselen of iets dergelijks. En als het dan toch beestjes waren, dan lijkt het meer op rupsjes.
Het blijft een raadsel... wie het weet mag het zeggen!
vrijdag 8 juni 2018 - 20:14
satomi

Satomi

Ja, van dichtbij gezien lijken het mij ook uitwerpselen van het een of ander. Maar wat? Dat is voor mij ook een vraagteken.
vrijdag 8 juni 2018 - 21:08
Ester in de tuin

Ester in de tuin

Ik heb nu gezocht op uitwerpselen insecten, maar daar kwam ook een plaatje van kleine zoogdieren voorbij. Ik ga het morgen eens checken of dit kan, maar het lijkt op keutels van de vleermuis!
vrijdag 8 juni 2018 - 22:40
satomi

Satomi

Dát zou leuk zijn
vrijdag 8 juni 2018 - 22:47
Ester in de tuin

Ester in de tuin

Ik had kartonnetjes gelegd en ja hoor! Onder 1 kartonnetje zaten 4 nog niet volwassen torren. Ik ga dit voorlopig maar elke dag bekijken. En ik denk erover om die speciale compost en eventueel die aaltjes het werk te laten doen. Eens checken hoe ik daar aan kan komen.

De planten heb ik nu tot 15 cm gesnoeid, die aangevreten bladeren zagen er echt niet uit. Hoop dat alles snel weer gaat uitschieten. En ondertussen dus die stomme kevers bestrijden.

Ik heb ze niet gezien, maar heb boven de hagelslag op de planten en kozijnen, voegen in de muur. En ik denk dus toch dat daar in de spouwmuur, vleermuizen huishouden. Super leuk! Maar die uitwerpselen zijn niet zo fijn hoor. Krijg het niet weg. Maar nu ik weet wat het is, zal ik vaker schoonmaken, hopelijk valt het dan nog mee. Volgend jaar moeten de kozijnen toch opnieuw geverfd worden, zal het vanaf dan nóg beter in de gaten houden.

Ik ben wel blij dat ik nu eindelijk weet wat het is, zodat ik er gerichter iets aan kan doen. Bedankt!!
zaterdag 9 juni 2018 - 12:23
satomi

Satomi

Daar zijn we voor, Ester Check je wel of het taxuskevers zijn? want er zijn veel torren en kevers en het zou jammer zijn als nuttige beestjes worden gedood
zaterdag 9 juni 2018 - 18:01
Ester in de tuin

Tekst aangepast

Ester in de tuin

Ik heb vanavond meer dan 50 van deze krengen gepakt:


Helaas geen vleermuis gezien...
En de spinnen heb ik laten zitten.
zaterdag 9 juni 2018 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon