menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

En toen was het stil...

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Hongerig gekwetter uit een nestkastje. Pimpelmeesjes die in sneltempo af en aan vliegen. En toen zagen we dit en was het stil.

Ik zie er ontzettend tegenaan om dit kastje op te ruimen.

Allemaal Beestjes

zaterdag 26 mei 2018 - 12:43
Roeli

Roeli

sorry, ik kan dit niet helemaal thuisbrengen. Zijn het veertjes die er liggen ? Zo ja, lijken het toch geen veertjes van pimpelmeesjes.
zaterdag 26 mei 2018 - 13:43
LT

LT

zo te zien van tortelduif...
zaterdag 26 mei 2018 - 13:48
EJM

Tekst aangepast

EJM

Als de ouders dood zijn van een nest jongen, kun je de dierenambulance bellen.
Die nemen de jongen dan mee, dan hebben ze nog kans te overleven.
Maar worden meesjes niet door beide ouders gevoerd?, anders moet er nog een over zijn.

Of is het nest geplunderd, en zijn de veertjes van de jongen?

http://www.dierenambulancekennemerland.nl/tips-advies/laat-jonge-vogels-met-rust
zaterdag 26 mei 2018 - 13:52
EJM

EJM

LT, dan heeft een sperwer waarschijnlijk even de boel op stelten gezet.
Hopelijk komen de ouders zo weer terug.
zaterdag 26 mei 2018 - 13:56
leerling

Leerling

Nee, 't zijn echt wel pimpelmeesveertjes. Tortels komen hier alleen in de winter.

Allemaal Beestjes

zaterdag 26 mei 2018 - 13:57
leerling

Leerling

@EJM
Geen dierenambulance hier in België.
In dit geval zou het toch al te laat zijn geweest. Toen we de pluimen vonden kwam er al geen geluid meer uit het kastje.

Het nestje zit in een nestkastje met een opening van 28 mm, net groot genoeg voor een pimpelmees.

Als de pimpelmees gepakt was door een roofvogel, lagen er waarschijnlijk niet zoveel pluimen.
Ik vermoed dat de boosdoener een kat is geweest. Er loopt hier weer eentje rond waarvan ik vermoed dat die achtergelaten is.
zaterdag 26 mei 2018 - 18:36
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik ben het toch met Lou eens. Het lijken mij ook tortelveren. Zijn , volgens mij, te groot en te wit voor pimpelmeesjes. Daarbij, een roofvogel gaat met zijn prooi op de grond zitten en trekt de veren er uit. Een kat daar en tegen, neemt de hele prooi mee.
zaterdag 26 mei 2018 - 18:52
pplakke

Pplakke

er word gedacht aan een dierenambulance vanuit het voc. . https://nnieuws.be/artikel/gemeentbestuur-steunt-opstart-dierenambulance-voc
heist op den berg wil hier 30.000 euro per jaar aan bijdragen.nu is het zo dat de politie een gewond dier zelf moet brengen en dat kost veel tijd.de vraag is enkel gaan andere gemeentes dit ook willen betalen.en ook hoeveel ambulances heb je nodig. want in heist op den berg alleen al was eens een jaar met meer dan 150 dieren.dan heb je enorm veel ambulances nodig.het werkings gebied is gans de provincie antwerpen en deel vlaams brabant.
http://rtv.be/artikels/heist-op-den-berg-steunt-opstart-van-dierenambulance-a54486
zondag 27 mei 2018 - 11:32
EJM

Tekst aangepast

EJM

Als de jongen gevaar horen, zijn ze stil, wil niet zeggen dat ze dood zijn.
Beide ouders voeren de jongen, dus waar is de 2de ouder vogel?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pimpelmees

En ik denk ook dat het geen pimpelmees veren zijn.
De enige zwarte veren die een pimpelmees heeft, zitten op de kop, en de veren op de kop zijn altijd heel klein, en deze veel te groot daarvoor, en volgens mij over het algemeen inderdaad te grote veren.
En wit hebben ze helemaal niet.
Wat ouderen jongen hebben wel zwarte veren.
Maar te horen aan jou eerste post, waren de jongen nog maar net uit het ei, of niet?
zondag 27 mei 2018 - 13:01
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Vandaag met veel tegenzin handschoenen aangetrokken om het kastje leeg te maken. Ik verwachtte een stel dode vogeltjes aan te treffen, maar het nest was helemaal leeg - en schoon.

Wat verder gezocht en o.a. uitgekomen op deze site: https://mezen.madelen.nl/NestkastResultaten.html#StartNestbouw
Het ziet ernaar uit dat het nestje gewoon is uitgevlogen. Misschien is daarbij een vogeltje ten prooi gevallen aan een kat, maar ik vermoed dat de rest het gehaald heeft.

Ik ken de vogels die hier komen.
Tortels zie je hier alleen in de winter.
Deze veertjes zijn zo'n 5 to 6cm lang, overwegend vaalwit (al kan een paar dagen buitenliggen ook te maken hebben met dat 'vaal') en hebben lichtgrijzblauwe verkleuring aan de toppen. Laatste foto.

Allemaal Beestjes

zondag 27 mei 2018 - 14:49
leerling

Leerling

@Pplakke
Dat zou een aanwinst zijn.
Al heeft een dierenambulance alleen maar zin als die dieren nadien ook ergens kunnen worden verzorgd.

Toen we nog in het Antwerpse woonden hebben we ooit een gewonde merel en een veel te laat op het jaar rondlopende jonge egel naar Socio in Deurne gebracht, maar ik weet niet of er hier in de ruime buurt een gelijkaardige organisatie bestaat.
zondag 27 mei 2018 - 14:56
EJM

EJM

O.k uitgevlogen oudere jongen, dan kloppen de veertjes wel.
Mooi dat ze toch nog leven, op 1 na misschien.
zondag 27 mei 2018 - 15:06
Roeli

Roeli

Ongelooflijk. Vogels die hun nestkast helemaal schoon achterlaten. Hier blijft het nestmateriaal altijd achter en dat maak ik in het najaar schoon. Ik vind dat je die vogeltjes goed hebt opgevoed..
zondag 27 mei 2018 - 19:06
EJM

Tekst aangepast

EJM

Het nest was leeg en schoon, niet de nestkast, tenminste dat is wat Leerling schreef.
Mezen baby's poepen in een vliesje en de ouders gooien deze het nest uit, en zo blijft het nest schoon.
zondag 27 mei 2018 - 19:20
leerling

Leerling


Nee. Het nestje zelf is er nog. Bestaat hoofdzakelijk uit mos en pluizen (ik meende de haarpluizen uit de kattenkam te herkennen). Daarnaast ook wat veertjes, dunne twijgjes en een paar blaadjes.
Maar er lagen geen resten in van eitjes en ook geen uitwerpselen. Buiten 1 mier en een kleine spin was er geen (on)gedierte te zien. In die zin was het nest schoon.

Ik las ergens dat je schone nestjes in de zomer best laat zitten, omdat ze soms herbruikt worden door een ander koppeltje. Soms wordt er ook een tweede nestje bovenop het eerste gemaakt.
zondag 27 mei 2018 - 19:20
EJM

EJM

Op het eind als de jongen kunnen vliegen, poepen ze wel in het nest, en word het niet opgeruimd.
Omdat ze dan minder kwetsbaar zijn voor roofdieren.
Aan de poep in het nest kun je zien dat de jongen met succes zijn grootgebracht.

https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/koolmees-eet-poep-van-jongen
zondag 27 mei 2018 - 19:27
pplakke

Pplakke

het voc. in herenthout vangt de dieren op meer dan 2500 per jaar zelfs.enkel geen ambulance nu dus elk dier moet door de politie of particulier worden gebracht.vandaar dat ze die ambulance onderzoeken.maar dit is een extra kost heist bv. 30.000 euro per jaar.terwijl de kosten bij de politie niet gaan zakken want zij moeten dit vervoer eigenlijk niet doen.maar doen het toch omdat er nu geen ambulance is.

http://www.vocneteland.be/index.php/opvangcentrum
zondag 27 mei 2018 - 19:31
leerling

Leerling

@Pplakke
Bedankt voor de verwijzing. Staat nu in mijn adressenlijst.
Is niet naast de deur, maar hopelijk toch nog doenbaar.
zondag 27 mei 2018 - 20:27
Roeli

Roeli

oooooooooo, bedoelde je dat !
zondag 27 mei 2018 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon