menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrijden engerlingen met Chochin krieltjes?

Fammechien

Fammechien

Vandaag maakte ons iemand wijs dat het zetten van enkele Cochin kippen of krieltjes een goeie manier zou zijn om engerlingen te bestrijden. Deze kippen zouden de grond bijna niet omwoelen zoals 'standaard'-kippen en zich voornamelijk voeden met de beestjes ipv gras.Is er iemand dit hier ervaring mee heeft?
Ik zou het overwegen om zo een kip of 2/3 in onze tuin los te laten maar dan wil ik wel zeker zijn dat het ook maar iets van nut heeft
zondag 8 april 2018 - 23:27
Patrikc

Patrikc

Het wordt wel eens gezegd dat kippenrassen met voetbevedering minder in de grond graven, maar ik geloof daar niet veel van.

In elk geval komen de engerlingen niet vanzelf uit de grond, dus zonder graven zal dat niet lukken.
maandag 9 april 2018 - 07:37
Roeli

Roeli

Zelf heb ik tig jaren zijdehoenders gehad met voetbevedering en die liepen gewoon los in de tuin. Echt graven deden ze niet. Ze banjerden wel eens door een plant heen. Daar , waar ik ze echt niet wilde hebben zette ik een hekje.. Tja, ze liepen wel altijd te pikken, maar wat ? Geen idee..
maandag 9 april 2018 - 09:30
Polplastron

Polplastron

Het wordt wel eens gezegd dat kippenrassen met voetbevedering minder in de grond graven, maar ik geloof daar niet veel van.

Wij hebben Barnevelder-krielen en die woelen enkel daar waar de grond niet bedekt is. De plaatsen waar de tuin volgegroeid is daar baggeren ze wel eens doorheen, maar nooit met veel schade. Open plekken met los zand worden echter al snel omgevormd tot zandkuilen. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij onze Cochin-krielen vroeger anders was.

In elk geval komen de engerlingen niet vanzelf uit de grond, dus zonder graven zal dat niet lukken.

Misschien dat ze hier en daar wel wat wegpikken, maar de grote oplossing zal het inderdaad niet zijn, vrees ik...

Ik zou het overwegen om zo een kip of 2/3 in onze tuin los te laten maar dan wil ik wel zeker zijn dat het ook maar iets van nut heeft

Kippen los laten lopen, heeft zeker zin. Er worden hier en daar echt wel wat beestjes en wat onkruid weggepikt, maar verwacht er niet te veel van. Wat wel enorm interessant is, is dat loslopende kippen heel aardig zijn om te zien; sommige rassen zijn makkelijk handtam te maken. Onze kippen bijvoorbeeld komen vaak gewoon wat in onze buurt "rondhangen" als wij in de tuin zitten; heel gezellig. Kijken naar dieren zou, volgens onderzoek van psychologen, een positief effect hebben op de gemoedstoestand en stresslevels van mensen. Daar doen wij het dan weer voor.

Toch zou ik kippen nooit zomaar heel de tijd in de tuin laten rondbaggeren (tenzij je over enkele hectaren beschikt natuurlijk); hier mogen ze een paar keer per week los. De rest van de tijd zitten ze in hun afgeschermde ren. In het voorjaar als de tulpen bovenkomen, krijgen ze ook huisarrest hoor want anders hou ik niks over!
dinsdag 10 april 2018 - 09:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon