menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kan een rat een voederstation opklimmen?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Om te vermijden dat we vooral grote vogels voeren, bieden we grondvogels eten aan in een beschermkooi, zo eentje waar merels nog wel door kunnen.
Omdat we, zelfs overdag, in de kooi een paar keer een dikke rat hebben gezien, hebben we die kooi vervangen door een exemplaar met kleinere gaatjes (3,5 cm x 6,5 cm), maar de rat kruipt er nog altijd door.

Volgend idee is het eten niet te ver van de grond (+/- 30 cm?) aan te bieden aan een voederstation. Momenteel hangen daar silo's aan en een drinkschaal, maar daar zien we zelden grondvogels gebruik van maken (alleen de roodborstjes proberen het wel eens).

Kunnen ratten tegen zo'n paal opkruipen?

Andere ideeën om ervoor te zorgen dat het eten in de juiste maagjes terecht komt zijn ook welkom.
zondag 25 maart 2018 - 11:15
Tuinprins

Tuinprins

Ratten kunnen bijna overal bij. Die 30 cm van de grond springen ze gewoon, vooral als ze honger hebben. Tegen palen lopen ze gewoon omhoog of klimmen zo naar boven.

Ik denk dat je het vogelvoer beter kunt beschermen met een dubbelloops jachtgeweer


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 maart 2018 - 11:34
LT

LT

Voor ratten en muizen is er speciaal voer in de handel...
zondag 25 maart 2018 - 12:40
leerling

Leerling

Niet zo'n fan van vuurwapens.

Ook niet dol op dat speciaalvoer. Slakken schijnen het ook te lusten. Die zouden er zelf geen last van hebben, maar egels die de slakken eten dan weer wel.
Geen idee wat er gebeurt met roofdieren die vergiftigde muizen en ratten vangen. Meestal wordt dat probleem weggewuifd als bijkomstig, maar ik vind erg geen echt onderzoek over.

In de scheepvaart worden blijkbaar rattenschilden gebruikt. (Zie o.a. https://www.hoenderop.nl/rattenschild/grp/1088)
Heeft iemand daar ervaring mee/bedenkingen bij?

Hoe hoog/ver kan zo'n rat springen?
zondag 25 maart 2018 - 13:22
Roeli

Roeli

Maak je toch niet druk om één zo'n rat. Die heeft vast niet het eeuwige leven. En doet ,over het algemeen , ook geen kwaad.
Maar al zet je het voer in de dakgoot, als hij het door heeft ziet hij wel kans om er bij te komen. Ze zijn heel slim.
Zorg wel dat er 's avonds al geen voer meer blijft staan.
zondag 25 maart 2018 - 16:37
leerling

Leerling

Zorg wel dat er 's avonds al geen voer meer blijft staan.

Daar zorgen we al een hele tijd voor. Misschien daarom dat ze nu overdag komen mee-eten.

Te oordelen naar het aantal holen dat ik al gevonden heb, zijn het er ondertussen al heel wat meer dan 1.
De provincie heeft in de buurt een aantal buizen met gif liggen, maar die gaan weinig uithalen als de ratten hier andere dingen vinden.

We zagen hier af en toe een vos, maar we hebben in de winter ook jagers bezig gehoord.
Ook geen idee of een vos zo dicht bij huis wil komen, als er voor hen 50 meter verder ook wel voldoende eten te vinden zal zijn.
dinsdag 27 maart 2018 - 11:18
EJM

Tekst aangepast

EJM

Een kat aanschaffen, dan heb je geen last meer van ratten of muizen.
Als dat geen optie is,(klinkt misschien vies en raar, maar het werkt wel) iemand met een kat vragen of je wat gebruikte kattenbakvulling mag, en die hier en daar wat neerleggen op de plekken waar de ratten zitten.
Dan denken de ratten dat er een kat zit, en vluchten weg.

En ja, ratten kunnen heel goed klimmen.
Ik heb ooit een tamme rat gehad, die klom een metalen bureaupoot omhoog, en die zijn heel glad, en zelfs dat lukte.
dinsdag 17 april 2018 - 09:48
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ondertussen een rat de paal op zien klimmen tegen een snelheid om professionele boomklimmers jaloers op te maken.

Allemaal Beestjes

dinsdag 17 april 2018 - 20:05
leerling

Leerling

Er lopen hier minstens 5 katten rond. De inhoud van onze kattenbakken (organisch materiaal) gebruiken we om te mulchen (na het verwijderen van de harde uitwerpselen). Wat je hier ziet zijn twee rattenholen midden in een gemulchd perkje.

Allemaal Beestjes

dinsdag 17 april 2018 - 20:07
EJM

EJM

Die ratten hebben wel lef met 5 rondlopende katten.
Ik heb een volière, dus ook zaadvoer heel het jaar door in mijn volière, maar geen last van muizen of ratten.
En ik heb zelf ook een kat, plus de buurt stikt hier van de katten.
Zijn het misschien 5 luie katten
dinsdag 17 april 2018 - 21:21
leerling

Leerling

...of heb je het vogelvoer goed opgeborgen en je volière goed dichtgemaakt. Volièregaas heeft hoe dan ook veel kleinere gaatjes dan mijn kooi.

Minstens een paar van de katten hier zijn echte jagers: af en toe een vogel, muizen vooral.
(Ooit gezien hoe een muis uit de klauwen van een van hen kon ontsnappen, niet zo snel een schuilplaats vond en zich dan probeerde te verstoppen onder de kat zelf. 'k Heb het beestje asiel gegeven door de kat weg te jagen.)
Maar ik heb hier nooit een kat een bruine rat weten vangen.

Ik las onlangs dat katapulten, buiten de echte jagerskatapulten, geen verboden wapens meer zijn in België. Kiezels genoeg in de tuin. Misschien moet ik dat eens proberen.
woensdag 18 april 2018 - 00:07
josi

Josi

Heeft er iemand een idee of die electrische rattenval van Edialux werkt?Onze buren hebben veel ratten en hebben vergif gezet dat spijtig genoeg door onze hond opgegeten is.Gelukkig waren we er direct bij en krijgt ze nu medicatie gedurende 2 weken.De ratten komen naar de voliere alhoewel die in beton is!
woensdag 18 april 2018 - 13:02
Roeli

Roeli

Ratten kunnen zich door beton heen vreten. Gaat niet zo snel, maar ze zijn geduldig. En zorg dat je nergens voer laat liggen. Waar niets is verliest ook de rat zijn rechten.
woensdag 18 april 2018 - 14:59
josi

Josi

Ja,ik weet dat ratten door beton kunnen vreten,ik laat niets van voer liggen maar ze komen naar de volière van de buren waar zo'n 5 vogels inzitten.Dus ik kan niks doen aan die volière en zodoende blijven er ratten in onze tuin komen!
donderdag 19 april 2018 - 09:02
Tevreden vogels

Tevreden vogels

Hallo allemaal, ja ratten en muizen komen overal bij..... maar ze kunnen de onderkant van een horizontale plaat niet overbruggen. Halverwege de voederpaal zit een schroef om de twee paal-delen in elkaar te zetten. Op de plek van de schroef heb ik een dunne, doorzichtige, plexiglas plaat aangebracht.....je hoeft alleen maar gat in de plaat te maken.
Het gedeelte van de paal dat onder de plaat zit heb ik volgesmeerd naar vaseline. Het was een feest om te zien dat de rat van de paal afgleed......dus het werkt!. Wel is het nodig dat de voederpaal vrij staat.....dat hij niet vanuit de planten of iets anders op de plexiglasplaat kan springen.
woensdag 21 oktober 2020 - 12:32
Tevreden vogels

Tevreden vogels

Foto van de vogelvoederpaal beschermd tegen ratten

Allemaal Beestjes

woensdag 21 oktober 2020 - 12:33
Tevreden vogels

Tevreden vogels

op bovenstaande foto van de vogelvoederpaal hangen allerlei kooitjes. In de pindakaaspot beschermkooitjes heb ik een boterbakje geplakt met ducktape. Daarin nog een boterbakje waar ik voer in doe. 's nacht gaat het voerbakje eruit en kan het opnieuw bijgevuld worden. Ook is een stuk van de beschermkooi afgeplakt met ducktape i.v. met de roodstaartparkieten alhier die ook zo'n beetje overal bij kunnen. Wel zorgen dat de plakkant van het ducktape nergens open ligt......want daar kunnen vogelvleugeltjes aan plakken denk ik.

Allemaal Beestjes

woensdag 21 oktober 2020 - 12:46
Tevreden vogels

Tevreden vogels

Ik had een grote grondvogel beschermkooi (Heggenmussen en roodborstje) op 50 cm hoogte staan op een gladde metalen prullebak en plank.....dat was niet genoeg bescherming voor de rat. Nu hangt er een kleinere vetvoer beschermkooi (vivara)
aan de vogelvoederpaal. In plaats van de losse metalen bodem zit er nu een plankje als bodem onder de kooi, zodat de grondvogels kunnen landen en ook nog een tak. deze kooi wordt bezocht door alle kleine vogels.

Allemaal Beestjes

woensdag 21 oktober 2020 - 12:56
LT

LT

Roodstaartparkieten of Halsbandparkieten??????????
woensdag 21 oktober 2020 - 15:35
josi

Josi

Dat met het plexi glas gaan we ook proberen bij onze voederpaal!!Bedankt tevreden vogels.
donderdag 22 oktober 2020 - 09:34
leerling

Leerling

Dat ziet er een slimme voederpaal uit, Tevreden vogels.
Wat is die witte cirkel in het midden van die anti-rat plaat? Hoe bevestig je daar die plexiplaat aan?
En hoe groot heb je die plaat gemaakt? Voortgaand op de diameter van rattenschilden die in de scheepvaart worden gebruikt zou een gladde plaat van 60 x 60 cm (of een cirkel van 30 cm straal) zelfs zonder vaseline moeten volstaan.

Van wat voor materiaal heb je die dakjes gemaakt?

We hebben ondertussen heel lichte voederhuisjes opgehangen met een ruim dakje tegen de regen (rechts op de foto) en zelfs roodborstjes en boomklevers weten ondertussen hoe ze erop moeten landen. Wat grotere en zwaardere vogels lukt dat niet. Ratten duikelen er ook af.

In het voorjaar liepen hier een stel kippen rond die bij een buur waren uitgebroken. Geen idee hoe ze dat bedacht heeft, maar een van de kippen vloog herhaaldelijk tegen het voederhuisje aan, zodat het wat kantelde en de zaadjes op de grond vielen. Feest voor de hele bende.
Kippen zijn best slim.

Allemaal Beestjes

zondag 25 oktober 2020 - 11:26
Tevreden vogels

Tevreden vogels

Hi leerling, dank voor je reactie. De witte cirkel in het midden is een CD-tje. Ik heb de CD en de plexiglasplaat los in de schroefdraad van de twee voederpaal-delen gezet, verder niks vastgezet of gelijmd. Eerlijk gezegd denk ik nu dat de CD niet nodig is. Maar als bijv. het gat in het plexiglas te groot is, kan de CD van nut zijn. Ja 60x60 cm is beter…. dat wist ik niet van de scheepvaart rattenschilden: dank voor je info!. Mijn plaat is 50x50 cm omdat ik die voorhanden had op dat moment. Ik heb nu een dunnere meer flexibele plexiglasplaat gevonden……dat lijkt me nog beter……mocht de rat erop springen, dan buigt de plaat en glijdt hij/zij er alsnog af…..hoop ik!
Maar tot nu toe gaat het prima met wat ik nu heb
Jij hebt hele mooie dakjes vind ik. Mijn dakjes zijn van heel dik tafelplastic van de rol: te koop in de turkse winkel (het is 2 meter breed en kost 6,- euro per meter hier op de Dappermarkt Amsterdam). De praxis verkoopt een dunnere variant…..dat werkt ook……ik knip een inkeping tot het middelpunt en laat de delen overlappen zodat het een puntdakje wordt en zet het vast met nietjes, waarvan de pinnetjes aan de binnenkant eindigen…..anders kunnen de vogels zich verwonden. Ze zitten namelijk vaak op de dakjes

Ik vind jouw voederpaal en voederhuisjes heel mooi. Omdat ik hier die super acrobatische halsbandparkieten heb, zou dat bij mij niet kunnen.
Leuk verhaal over de kippen…..ja slim!!!!
Bij mij is zoiets 1 keer gebeurd maar ik heb niet gezien wie dat deed: ik vermoed de vlaamse gaai.
maandag 26 oktober 2020 - 14:59
Gerinckb

Tekst aangepast

Gerinckb

Ratten kunnen niet tegen gladde materialen als plastic, metaal en glas opklimmen. Ik zou het best een omhulsel van deze materialen om de voederpaal plaatsen. Verder is een rattenschild ook de beste optie, wanneer je preventie methoden diervriendelijk wilt houden.
dinsdag 24 november 2020 - 15:48
leerling

Leerling

@Gerinckb
Ratten kunnen niet tegen gladde materialen als plastic, metaal en glas opklimmen

Klopt helaas niet. Het voederstation dat je in de foto ziet die ik in dit topic op dinsdag 17 april 2018 - 20:05 geplaatst heb is van staal.
De foto is niet echt scherp, maar het beestje dat in dat voederbakje zit is een rat die ik zelf met een rotvaart van de grond omhoog heb zien klimmen.

EJM vertelde hier op dinsdag 17 april 2018 - 09:48 ook al over hun tamme rat die langs een gladde metalen bureaupoot omhoog klom.
zaterdag 12 december 2020 - 22:32
paularoza18

Paularoza18

Na ook leuk een voederpaal te hebben geplaatst inmiddels minimaal 3 ratten gezien.
Heb het voer nu weg gehaald, een anti ratten koepel besteld, en een rattenval.
Pas als ik van de ratten af ben, of doordat er geen eten meer is of door doding dan zal ik pas weer voer ophangen. Sorry vogels.
Ratten sprongen letterlijk in de val en liepen zo omhoog.
Nu had ik bij het huis al ratten doorgangen ontdekt, deze dicht gemaakt met gebruikt katten grind, hielp niet, dus nogmaals dicht met ammoniak erover. Daar zijn ze niet meer geweest, nu komt er een gang uit rechtstreeks vanuit het gras.
Ik heb wel 3 poezen, maar deze komen alleen buiten in de zomer als ik thuis ben en zeker niet in het donker.

Dus hoop nu dat de ratten binnenkort mijn tuin verlaten ivm geen voer meer te vinden.

Ik weer dat er bij diverse bedrijfspanden in buurt en winkel centra overal ratten vallen staan, ook wel es rat zien zwemmen in een nabije vijver dus tja. Ze leven wel in de buurt.
Nu heb ik niets tegen ratten an such, heb ook 6 hamsters. Maar ja ratten die ziektes bij zich dragen, overal in bijten Etc dat wil ik dus niet.

Dus duimen dat voer compleet een en een ratten val gaat helpen zodat ze weg gaan.
donderdag 9 december 2021 - 22:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon