menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eekhoornvoederhuisje - advies gevraagd

leerling

Leerling

Tot nu toe hebben we houten eekhoornvoederhuisjes gebruikt. Het eerste hebben we halverwege het seizoen vervangen, omdat het speciale eekhoornvoer op de bodem was gaan schimmelen. Maar ook de andere, waar alleen noten, kastanjes en pinda's in gegaan zijn, hebben we na het voederseizoen telkens weggedaan, omdat ze niet echt schoon te maken waren.

Kopen we de verkeerde huisjes? Of vervang je die gewoon best elk jaar?

Er zijn ook metalen voederhuisjes. Waarschijnlijk zijn die duurzamer, maar metaal en lage temperaturen lijken me niet aangenaam voor de bezoekers. En waarschijnlijk is het productieproces ook een pak belastender voor het milieu.

Bedenkingen / suggesties / tips...?

Ik weet dat je eekhoornvoer ook open en bloot kan aanbieden, maar helaas lopen hier ook ratten en muizen rond, en die geven we liever niet te eten.
donderdag 5 oktober 2017 - 00:19
Roeli

Roeli

Niet meer voer er in doen dan er in 1 dag wordt opgegeten.
donderdag 5 oktober 2017 - 15:08
leerling

Leerling

Ja, daar mangelt het misschien wel. Die dingen zijn zo groot, dat daar gemakkelijk een voorraad voor een dag of drie in kan. Dat is wel zo handig, want dan moet je niet elke dag bijvullen. En ik ben ook geneigd om gauw bij te vullen (dus voor de voorraad op is), omdat die huisjes zo diep zijn dat eekhoorntjes er bijna in verdwijnen als ze dingen van de bodem moeten oppikken. Lijkt me niet echt veilig. Er vliegen hier ook roofvogels rond.

Gek. Bij vogelvoedersystemen maak ik me druk dat ze die containers tegenwoordig zo groot maken. Als je een doorsnee tuin hebt en die dingen helemaal vult, heb je bij de meeste ervan m.i. gegarandeerd schimmel en is de kans reëel dat je je vogels het hoekje om i.p.v. de winter door helpt.

Omdat die eekhoornvoederhuisjes helemaal dicht lijken heb ik er nooit bij stil gestaan dat daar hetzelfde voor geldt.

Bedankt voor de tip, Roeli!

'k Ga de bodem verhogen en minder voer in 1 keer aanbieden.
vrijdag 6 oktober 2017 - 00:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon