menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Elzenhaantje: moet ik me zorgen maken?

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Hallo,

Ik heb een bosje met verschillende loofbomen waaronder een +15-tal elzen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Els_(geslacht)
In het voorjaar (half april) had ik een paar kevers op de elzen gezien zonder er me veel zorgen om te maken.
Nu stel ik vast dat ze toch veel vraatschade hebben aangericht. Ook op bladeren hoog in de boom.
Ik ben eens gaan googlen en het blijk om het elzenhaantje te gaan.
Heeft iemand ervaring met deze kever?
Ik vraag me af of ik me hier zorgen over moet maken.
Op dit moment zijn de bomen nog gezond.
De bestrijdingsmethode om bladeren onder de boom weg te halen is in mijn geval niet echt haalbaar.
Maar ik vroeg me af of kleefband aanbrengen een zinvolle bestrijdingsmethode kan zijn.

Groeten,

De tuinkabouter

Allemaal Beestjes

zondag 13 augustus 2017 - 09:07
LT

LT

Ik doe er hier niets aan. Zodra de beestjes volwassen zijn herstelt de natuur zich zelf.
zondag 13 augustus 2017 - 09:20
WiPe

WiPe

In normale omstandigheden is dat absoluut geen probleem.
zondag 13 augustus 2017 - 14:49
Carib

Carib

Hoe zie je de werking van die kleefband voor je? Die kevers komen toch gewoon aanvliegen? Ik heb hier 2 nog jonge elzen met smal blad, de 'laciniata'. Die zagen er vorig jaar eind zomer toch wel erg slecht uit door alle vraatschade. Elzenhaantjes kunnen jonge bomen kennelijk meer schade toebrengen.
Dit jaar heb ik in de maanden waarin ze eieren leggen de eipakketten steeds handmatig van de bomen gewreven en dat heeft de populatie larfjes in de hand gehouden en de schade beperkt gehouden. Is bij kleine bomen maar een klusje van een paar minuten per dag. Als de bomen groter worden is dat natuurlijk niet meer haalbaar, maar ik ga er van uit dat het dan ook niet meer nodig is.
zondag 13 augustus 2017 - 15:01
detuinkabouter

Detuinkabouter

Carib, je hebt gelijk een kleefband zou niet veel uithalen. Ze overwinteren weliswaar in de bodem, maar het zijn kevers die dan naar boven komen, en die kunnen inderdaad vliegen .
zondag 13 augustus 2017 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon