menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Luizen, wespen en lieveheersbeestjes invasie

Ga naar meest recente reactie

rickzhu

Rickzhu

Hallo,


In ons wilgenbosje zitten en masse luizen in grote groepen bij elkaar. Er zitten ook veel lieveheersbeestjes bij, maar ook... heel veel wespen!

Dat laatste is niet handig in een tuin waar kinderen veilig horen te kunnen spelen. Wat kunnen we eraan doen, om in ieder geval de wespen weg te krijgen en te houden?


Rick

Allemaal Beestjes

dinsdag 1 augustus 2017 - 16:19
LT
dinsdag 1 augustus 2017 - 19:43
leerling

Leerling

Wespenvallen doden ook een boel andere nuttige insecten.

En ook wespen horen bij die groep. De wespen zijn op dit moment heel erg aan het helpen om die luizenpaag in toom te houden. Ze zijn nu vooral op zoek naar eiwitrijk voedsel om hun larven mee te voederen. Het zijn daarmee heel belangrijke bestrijders van insecten. (Reken op minstens 1 insect per werkster per vlieguur. Maal 300 tot 5000 werksters in een nest.)

Wespenlarven scheiden een zoete stof af, die op zijn beurt de voornaamste bron van energie zijn voor de werksters. Pas als het laatste broed volgroeid is (als er niet genoeg insecten meer zijn om een volgend broed groot te brengen), gaan de weksters noodgedwongen op zoek naar andere zoetigheden. Uiteindelijk zal, met uitzondering van de koningin, het hele nest omkomen tegen de winter. (Mij niet helemaal duidelijk of dat door gebrek aan voedsel dan wel door de kou is.) De koningin, die een behoorlijke vetreserve heeft opgebouwd, zal buiten het nest een schuilplaats zoeken om de winter door te komen. Het oude nest wordt niet opnieuw gebruikt. (Waarschijnlijk om parasieten te vermijden.)

Een fel gekleurd bloesje en een wolk parfum (dikwijls wat zoet in de geur) zal ze allicht aantrekken. (Witte, groene en lichtbruin kleuren zijn het veiligst.) Taart eet je beter binnen. Een bierviltje of een papieren cupcakevormpje (eventueel een gaatje erin en een rietje erdoor) doen wonderen voor een glas met zoete drank.
Als je feestje houdt wanneer ze 'lastig' geworden zijn, kan je ze waarschijnlijk vooraf weglokken naar een ander plek, door hen daar van zoetigheden te voorzien (denk o.a. aan overrijp fruit).

Met je handen wapperen helpt niet. Dan voelen ze zich bedreigd.

Wespen zijn heel wat minder aggressief dan de meeste mensen denken als je ze met rust laat. Een vriendin en ik deden vroeger limonade aan onze vingers en gingen dan aan een vuilnisbak staan om ze te lokken. Zo konden we ze goed bekijken en het gekriebel van hun pootjes en het trillen van hun vleugels vonden we gewoon fijn. Nooit een steek gehad.
Gewoon niet of traag bewegen als er eentje je omgeving komt inspecteren is de boodschap.

En nee, dat is geen garantie dat je geen steek zult krijgen. Jaren geleden klom ons zoontje in een speelrek omhoog. Net toen hij zijn handje op de volgende sport zette, zag ik - te laat - dat op die plaats een wesp zat. Pijnlijk voor ons zoontje, maar wettige zelfverdediging vanuit het standpunt van de wesp, lijkt me.

Als je geen nest in je tuin wil, hang je best in het vroege voorjaar een aantal nep wespennesten op. Wespen zijn territoriale dieren en een koningin die een nieuw nest wil beginnen zal dat niet doen in de buurt van een ander nest. Nep wespennesten kan je kopen of zelf maken (zoek eventueel ook op 'waspinator').
dinsdag 1 augustus 2017 - 23:20
Patrikc

Patrikc

Ik ben elk jaar blij met enkele wespennesten in de tuin, ze helpen om andere wel schadelijke insecten onder de knoet te houden.
Steken doen die niet, als je het niet uitlokt, en hier spelen ook kinderen in de tuin.
Achteraan in de tuin mag de natuur hier enigszins vrijuit zijn gang gaan, daar leven wespen, hommels en krioelt het van de solitaire bijen zonder dat er ook maar een insectenhotel in de buurt is. Daar bij de wespen is het plekje waar de kinderen het liefst vertoeven

Leven en laten leven... Zo gaat dat hier in de tuin al heel lang, zonder gif of chemische bemesting, dat heeft geleid tot een soort van ecologisch evenwicht (of tenminste ik maak me die illusie). Ik moet hier bijna dagelijks meewarig het hoofd schudden met alle (planten)problemen waarmee mensen hier op het forum aankomen, ik heb gewoon geen problemen in de tuin.

Rickzhu, ik zou dat plekje dat je beschrijft koesteren, inclusief de wespen.
woensdag 2 augustus 2017 - 09:07
rickzhu

Rickzhu

Dank allen voor de reacties.

Een wespenval lokt nóg meer wespen naar onze tuin ben ik bang. Patrikc, eigenlijk laat ik de natuur al teveel z'n gang gaan hier (ik kom te weinig toe aan tuinonderhoud). Toch kan ik ook erg genieten van zo'n micro-wereldje als je de tuin eens wat dichterbij bekijkt, wat er allemaal leeft en gebeurt.

Kan iemand hier iets zeggen over de duur van dat samenklitten van die luizen?
vrijdag 4 augustus 2017 - 11:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon