menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Growfunding "Weer getjilp in onze steden" (mussen)

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Niet zeker of dit soort topics kunnen hier, maar als ik hoor dat ons mussenbestand zo sterk achteruit gaat, dan wil ik toch graag jullie aandacht voor dit growfunding project, dat de soort wil ondersteunen in de steden: https://www.growfunding.be/en/bxl/abllovzw

Hier nog een link naar de resultaten van een recente studie over het mussenbestand: http://www.abllo.be/sites/default/files/2017_bestanden/De%20huismus%20en%20de%20koolmees%20als%20stedelijke%20bio%20indicatoren.pdf
zondag 4 juni 2017 - 13:48
Jeannette1

Jeannette1

Hay Leerling,

Zijn Ger en ik dan de enige die vele mussen en andere soorten vogeltjes en vogels in de tuin krijgen?
Wij krijgen zeker 20 tot 15 mussen dagelijks in de tuin!
Dit zijn zelfs diverse rassen.

Nu moet ik er wel bij vertellen, dat wij elke dag de dieren in onze tuin voeren.
Als ik ze roep, komen ze zo langzaam aan allemaal eten, ook de vinkjes, koolmeesjes, merels etc.

Bedankt dat ook jij er aandacht aan besteedt.

Groetjes,
Ger en Jeannette
zondag 4 juni 2017 - 15:07
Roeli

Roeli

Ik voer ook nog dagelijks. O niet wat ik 's winters voer, maar toch.
En de mussen ,meesjes, merels etc. weten hier precies wanneer het etenstijd is, hoor.
zondag 4 juni 2017 - 15:18
Jeannette1

Jeannette1

Roeli, jou kennende had ik niet andere van je verwacht.

Jammer genoeg woon ik TE ver bij je vandaan, anders had je mij ook mogen voeren.

Lieve groetjes,
Ger en Jeannette
zondag 4 juni 2017 - 15:39
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier wel veel vogels (16 soorten bij de laatste vogeltelling), maar geen huis- of geen ringmussen.
Misschien dat ze het in Nederland nog beter naar hun zin hebben?

Voeren doe ik zolang het koud is en er nog geen/te weinig insecten zijn. In ruil mogen zij ons nu helpen om het ongedierte onder controle te houden.

Er staat wel op 5 plaatsen water in de tuin en daar komen ze ook graag op af.
zondag 4 juni 2017 - 18:37
Polplastron

Polplastron

Het probleem dat de mussen hebben zit niet zozeer in het vinden van voedsel dan wel in het vinden van geschikte nestplaatsen. Met al die geïsoleerde daken tegenwoordig vinden ze geen gaatjes meer om hun kroost groot te brengen. Het hangen van nestkasten kan hierbij helpen en tegenwoordig bestaan er ook speciale "mussenvriendelijke" dakpannen.
Mijn mezenpot tegen de gevel trek in elk geval goed aan en om helemaal musvriendelijk te zijn, wil ik er nog een paar bijhangen gezien die beestjes, als ik me niet vergis, graag met een paar bij elkaar nestelen.

Groeten,

Pol
zondag 4 juni 2017 - 22:30
rivofa

Rivofa

Er zijn zo veel mussen in mijn tuin (alle soorten) dat wanneer ze ruzie maken met elkaar het lawaai zo erg is dat ik even in mijn handen klap om ze stil te krijgen, helaas maar 1 of 2 seconden. Als wij de achterdeur opendoen vliegen er zeker 100 vogels weg die dan bijna direct weer terugkomen want we hebben altijd eten en een vijver waar het aanschuiven is om te douchen boven de bronsteen. Heel leuk om naar te kijken !
zondag 4 juni 2017 - 22:59
LT

LT

Leerling, zelf vind ik dat de tuin niet ophoudt bij bloemen en planten. Ook het andere telt allemaal mee.
Prachtige links!
zondag 4 juni 2017 - 23:30
leerling

Leerling

Stikjaloers op jullie mussen.

Kunnen jullie niet een bordje zetten met een wegwijzer deze richting uit?

Al zullen er wel goede redenen zijn dat ze hier in de buurt niet te zien zijn.
maandag 5 juni 2017 - 00:01
leerling

Leerling

Het growfunding project heeft het gehaald.
donderdag 6 juli 2017 - 19:04
rivofa
donderdag 6 juli 2017 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon