menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostwormen

Ga naar meest recente reactie

StevenV

StevenV

Even een vraag over mijn wormbakken.

Ik heb een wormentoren gemaakt bestaande uit meerdere identieke emmers (voorlopig 3) van 20L.
De onderste is gewoon een emmer om het vocht op te vangen. De tweede en derde zijn emmers met gaten in de bodem om het vocht te draineren en wormen naar de bovenste emmer te laten klimmen. In deze emmers heb ik in de bovenste rand gaatjes gemaakt om te verluchten. De bovenste emmers is afgesloten met een deksel.

Deze opstelling staat in de kelder, op een vloer, waardoor ik duidelijk kon zien dat er wormen uit de emmers kropen, want overal rond de opstelling lagen opgedroogde wormen. Als ik in de emmers keek zaten er wormen op de wanden en kropen ze vermoedelijk via de verluchtingsgaten of overgang van 2de naar 3de emmer er uit.

Vorige week ben ik ergens tegen gekomen dat dit allemaal zoveel mogelijk moet afgesloten worden om het ontsnappen te voorkomen. Ik heb toen de gaatjes bovenaan afgeplakt met tape als test. Nu zie ik dat er veel meer wormen op de wand zitten.

Wat is nu het beste, zorgen voor een goeie afsluiting tussen de emmers en toch de verluchtingsgaten open houden of echt de volledige opstelling zo veel mogelijk afsluiten?

mvg
zaterdag 11 februari 2017 - 18:20
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

ik heb gewoon composthoopvat buiten met luchtgaatjes open en onderin maar zat wormen
zondag 12 februari 2017 - 10:56
zuurtje

Zuurtje

Regenwormen dan?

Ineke
zondag 12 februari 2017 - 12:21
StevenV

StevenV

Ze staan bij mij binnen in de kelder. Er zitten ook heel wat wormen in, ze zijn in aantal mooi toegenomen. Het probleem is dat ze wat te veel ontsnappen naar mijn idee.
Vandaar mijn vraag: is dit normaal of moet ik het helemaal afsluiten dat ze er niet meer uit kunnen?
zondag 12 februari 2017 - 14:48
zuurtje

Zuurtje

Een wormenbak is het kleinste systeem waarin u kan composteren. Hoe kleiner het compostsysteem, hoe kwetsbaarder. Wormen kunnen in een afgesloten bak bijna niet weg. Als ze uit de bak kruipen is dit een teken dat er iets misloopt en moet u ingrijpen.

http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Bewoners/Afvalpreventie-en-hergebruik/Thuiscomposteren/Thuiscomposteren-Composteren-in-een-wormenbak/Maak-uw-eigen-wormenbak---handleiding.htmlmstandigheden in de bak te slecht dan sterven de wormen.

Ineke
zondag 12 februari 2017 - 15:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon