menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Ijsvrij drinkwater voor vogels - wie denkt er mee?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Bij deze vrieskou zonder sneeuw vinden vogels maar moeilijk drinkbaar water.

In onze achtertuin staat een voederpaal met een metalen drinkschaal. Op de grond staat een wit stenen kommetje met water. In de voortuin is het voedersysteem onlangs gesneuveld en is het daar even behelpen met een zwart plastic bakje waarin een supermarkt ooit vleeswaren verkocht.

Alle drie worden 's ochtends schoongemaakt en voorzien van vers drinkwater.
In het weekend kijk ik ook overdag na of het water nog drinkbaar is. Wat me opviel is dat dat zwarte bakje veel langer ijsvrij blijft dan de andere twee drinkplaatsen. Heeft dat te maken met kleur en materiaal?

Ik kwam ooit een advertentie tegen voor een 'Solar Sipper® Water Warmer Bird Station' (zie o.a. http://www.hayneedle.com/product/solarsipperheatedbirdbath.cfm) en hoopte dat het een drinkbakje was met een zonnepanneeltje dat genoeg energie leverde om het water ijsvrij te houden. Maar blijkbaar is het gewoon een zwart kommetje in een rood kommetje (niet duidelijk of de isolatie tussen de twee niet gewoon een luchtlaag is) en een zwart 'dekseltje' met in het midden een gaatje erin, langswaar vogels bij het water kunnen.
Het wordt verkocht voor zo'n 20 tot +30 EUR, wat me overdreven lijkt, al helemaal omdat het ontwerp voor verbetering vatbaar is:
- Geen idee waarom het buitenste kommetje rood en het binnenste zwart is. Zwart absorbeert toch meer warmte?
- Is lucht op kleine afstand de beste isolator, of toch beter wat anders ertussen?
- Waarom zit dat drinkgaatje in het midden? Het lijkt me comfortabeler voor vogels als er aan de rand van dat deksel een paar openingen zitten, zodat ze van bij de rand van de buitenste kom meteen bij het water kunnen.
- Voor zover ik op afbeeldingen kan zien, rust het deksel op het binnenste kommetje. Wat wil zeggen dat de vogels maar bij het water kunnen zolang het kommetje vol genoeg is. Een drijvend 'dekseltje' lijkt me efficienter.

Wat denken jullie? Lijkt me niet zo moeilijk zelf in elkaar te steken.

Of: hoe zorgen jullie voor drinkbaar water tijdens vriesdagen?
maandag 23 januari 2017 - 02:20
LT

LT

Wat redelijk helpt:
-Grote bloempot, half in de grond
-Daarin een kaars
-Hierop de waterbak.
-Wel zorgen voor luchtcirculatie anders gaat de kaars uit.
Deed mijn vader vroeger in de volière.
maandag 23 januari 2017 - 08:00
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik ga regelmatig met een ketel heet water naar buiten om bij te schenken.
Gelukkig ligt hier ook nog steeds sneeuw of ijzel. Daar pikken de vogels ook van.
Zolang dat er ligt redden ze zich wel.

Leuk idee, Lou, maar je graaft momenteel hier geen gat meer in de grond.
Is misschien iets voor de volgende keer.
maandag 23 januari 2017 - 08:40
LT

LT

Bij deze nog een schetsje van de verwarming met kaars

Allemaal Beestjes

maandag 23 januari 2017 - 08:43
svoffel

Svoffel

Wel een goed idee dat met die kaars, maar ik dacht dat ze vogels geen bad mochten nemen in de winter....
Hier ligt er ook nog sneeuw en iets verder een klein riviertje, daar kunnen ze ook drinken.
Dus tot nu toe heb ik geen extra water gezet.

groetjes

maandag 23 januari 2017 - 10:30
Roeli

Roeli

Het gaat toch ook niet om badwater. Baden doen ze maar weer als de natuur daar water voor klaar heeft staan.
Dit gaat over drinkwater. En als dat bevroren is, moeten wij een handje helpen.
maandag 23 januari 2017 - 13:18
Wannus

Wannus

De meeste vogels moeten één maal per dag drinken om te kunnen overleven .
Toen ik vroeger vogels kweekte heb ik allerlei middeltjes gehoord om te
beletten dat het water vervriest , o.a wat druivensuiker in poedervorm aan
het water toevoegen . Er bestaan ook verwarmingselementjes om in het
water te hangen . Maar van beiden heb ik nooit gebruik gemaakt .
Voor de vogels in de natuur heb ik gans het jaar schaaltjes staan , die ik
af en toe eens bijvul . Bij vriesweer hou ik er wel rekening mee om dan
dagelijks na te zien . Ze vinden in nood wel waters , zoals vijvers en sloten
enz......
maandag 23 januari 2017 - 17:48
Polplastron

Polplastron

Maar van beiden heb ik nooit gebruik gemaakt . Voor de vogels in de natuur heb ik gans het jaar schaaltjes staan , die ik af en toe eens bijvul . Bij vriesweer hou ik er wel rekening mee om dan dagelijks na te zien . Ze vinden in nood wel waters , zoals vijvers en sloten enz......


Dat zijn wijze woorden!

Overigens raad ik elke vogelliefhebber aan om een vijvertje aan te leggen met eventueel een waterelement: vogels vinden het hier heerlijk om te drinken en te badderen. En ... het ziet er meteen ook heel decoratief uit. Ijsvrij houden is hier, met een heel klein pompje, tot nu toe nog geen probleem geweest: tot -6°C lijkt alles goed te blijven draaien ook al staat de pomp 's nachts altijd af van 22:00 tot 7:00.
maandag 23 januari 2017 - 18:03
Roeli

Roeli

Ze vinden in nood wel water ??
Waar dan. Hier ligt echt alles dicht.
Nu ja, alles, niet de kanalen waar het scheepvaartverkeer door gaat.
Maar daar zie ik de vogels ook geen water drinken.
En dan is 1 x per dag echt niet genoeg.
Als ik 's morgens voer, vul ik ook 3 waterbakken.
Verder vul ik de bak het dichtst bij huis meerdere keren per dag.
maandag 23 januari 2017 - 18:17
Polplastron

Polplastron

Ze vinden in nood wel water ?? Waar dan. Hier ligt echt alles dicht.


Bedenk dat vogels al bestaan sinds de tijd van de dinosaurussen (en daar zelfs naar alle waarschijnlijkheid van afstammen) en dat zij het dus al vele eeuwen langer volhouden op onze aarde dan dat er hier mensen rondlopen. Vogels hebben ijstijden overleefd en ook in vorige eeuwen was het vaak 's winters kouder dan nu en waren mensen niet meteen geneigd om hun tijd in deze beestjes te steken (tenzij om ze te vangen en op te eten ...)

Die vogels zijn straffer dan je denkt. Wat wel veranderd is, is dat de leefomgeving sterk veranderd is waardoor het vinden van voedsel en nestplaatsen wel minder vanzelfsprekend geworden is in ons dichtbebouwde Nederland en België. Daar is enige hulp wel interessant.

Grts,
Pol
dinsdag 24 januari 2017 - 08:18
Roeli

Roeli

Ja maar, Pol, de vogels die er toen waren zagen er echt anders uit als de vogels van nu.
Je wilt toch niet een winterkoninkje vergelijken met die grote vliegende beesten van toen ?
Tijdens vroegere koude winters hier bleef er vaak , na het oogsten, graan op het land liggen.
Daar profiteerden de vogels , de muizen , en dus de stootvogels en uilen weer van.
Er blijft nu, volgens mij, geen korreltje op het land liggen. Ook tuinbeplantingen zijn veranderd.
Die veranderingen komen door de mens, door ons dus. Daarom hebben wij eigenlijk ook de zedelijke verplichting om de dieren te helpen. Te beginnen in eigen tuin.
En de gemeentes door verandering van bv. het bermbeheer.

gr. Roeli
dinsdag 24 januari 2017 - 12:26
Polplastron

Polplastron

Ja maar, Pol, de vogels die er toen waren zagen er echt anders uit als de vogels van nu. Je wilt toch niet een winterkoninkje vergelijken met die grote vliegende beesten van toen ?


De vogels uit de tijd van de dinosaurussen waren qua grootte maar ongeveer hetzelfde als de vogels uit onze tijd hoor (De "grote vliegende beesten" die er in die tijd waren, de pterosauriërs, waren totaal niet verwant aan onze vogels). En hoewel de lichaamsbouw en de overige uiterlijke kenmerken wel veranderd zijn, zou een vogel in die tijd toch maar hetzelfde doen als onze vogels nu doen. In de Kleine IJstijd, nog paar een paar honderd jaar geleden, leefden maar dezelfde soorten als nu en die overleefden toen ook de winters zonder extra drinkvoorzieningen:


Tijdens vroegere koude winters hier bleef er vaak , na het oogsten, graan op het land liggen. Daar profiteerden de vogels , de muizen , en dus de stootvogels en uilen weer van. Er blijft nu, volgens mij, geen korreltje op het land liggen. Ook tuinbeplantingen zijn veranderd.


Hier heb je absoluut gelijk en dat is de reden waarom het voederen van vogels tegenwoordig ook écht wel zin heeft op voorwaarde dat het verantwoord gebeurt met voldoende in acht nemen van de regels van de hygiëne!

Groeten,

Pol
woensdag 25 januari 2017 - 08:41
satomi
woensdag 25 januari 2017 - 17:26
Polplastron

Polplastron

In het artikel staat ook duidelijk dat extra water geven niet per definitie noodzakelijk is.
Maar ... zoals eerder al gezegd: leg een vijver met waterelement aan en je hebt de hele dag kijkplezier waar National Geographic niet aan kan tippen!
woensdag 25 januari 2017 - 18:25
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Als er sneeuw ligt of ijzel, dan hoeft het ook niet. Mag wel. Ik heb ook liever een slok dan een lik aan een ijsklontje
Maar bij droge vorst, zoals hier de laatste 2 dagen, en alles is dichtgevroren, vinden ze een bakje met water toch wel prettig, hoor.
Het is hier eten en drinken,op en bij de voertafel.
Een appel is trouwens ook in 1 dag op. Daar zorgen de merels wel voor.
woensdag 25 januari 2017 - 18:38
Polplastron

Polplastron

Supergoed bezig gewoon! Doe zo voor Roeli!
woensdag 25 januari 2017 - 19:13
Roeli

Roeli

Mag ik U hierbij zeer hartelijk bedanken voor Uw mooie woorden , Meneer.
En als het niet mag, doe ik het lekker toch.
gr. Roeli
woensdag 25 januari 2017 - 20:26
Polplastron

Polplastron

Ohlala, Mevrouw! Niemand heeft gezegd dat er iets niet mag ... (buiten suiker of antivries in dat water doen natuurlijk hé!)
woensdag 25 januari 2017 - 21:07
Roeliee

Roeliee

Misschien rare vraag, maar suiker in het water, is dit dan slecht voor de vogels? Want laatst een boekje van Natuurpunt in de bus gekregen, over tuinvogels. Daarin stond de tip suiker in het water te doen tegen het bevriezen. Ik heb dit dus gedaan omdat ik dacht Natuurpunt zal het wel weten... maar blijkbaar beter niet dan?
woensdag 25 januari 2017 - 22:33
Roeli

Roeli

De veren van een vogel zijn ,normaal, vettig . Als ze zich na een bad uitschudden zijn ze weer droog.
Wanneer de vogels toch in suikerwater gaan badderen, komt dat suikerwater op de veren
en wordt het wat kleverig. Als ze zich dan schudden blijven ze toch nat.
In een klein bakje met bv. gaas erover, zal het geen kwaad kunnen. Maar stel je daar niet te veel van voor. Ook suikerwater bevriest.
donderdag 26 januari 2017 - 07:51
Roeliee

Roeliee

Ze kunnen er zich alvast niet in badderen hoor Ik heb wel ondervonden dat het inderdaad uiteindelijk wel bevriest, maar het duurt wel even langer voor dit gebeurt...
donderdag 26 januari 2017 - 08:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon