menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

"LIEVE" kleine konijntjes

Ga naar meest recente reactie

Dona en Peter

Dona en Peter

Vader en moeder konijn zijn samen met de kroost zich aan het amuseren in onze tuin. Amuseren voor hen maar ze richten een ware ravage aan in de moestuin en aan bloemen en aan alles wat maar enigszins smaak heeft.
Nu ben ik een dierenliefhebber maar deze kerels profiteren teveel van onze gastvrijheid. Wij willen ze dus weg en bij de buren zetten is geen optie. Heeft iemand een oplossing?
donderdag 9 juni 2016 - 21:22
Roeli

Roeli

Vangen en een paar km. verderop weer los laten
donderdag 9 juni 2016 - 23:13
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik weet niet of jullie jullie tuin willen/kunnen aanpassen.

Hier krioelt het ook van de konijnen. De lente na de grondwerken, toen hier bijna alles bloot zand was, was een kleine ramp. Alles wat boven kwam piepen werd meteen een kopje kleiner gemaakt.

Ik heb dan maar hoge vierkantemeter bakken gekocht voor de moestuin en dat schijnt goed te helpen. We hebben ondertussen ook een flink deel gras, dat ze vooral in de late winter, vroege lente mee kort houden.

En de rest valt wel weer mee. Lentebloemen uit knollen worden nog wel aangevreten, maar niet in die mate dat de bloemen eraan gaan.

We krijgen hier wel wat hulp van wilde jagers (vos, marter, buizerd, rode wouw...) en zelfs onze kat komt af en toe met een konijntje naar huis.

En verder zijn er planten die konijnen meestal links laten liggen O.a. op http://www.radio2.be/sites/default/files/pdf/articles/ivo_pauwels_-_planten_die_konijnen_niet_lusten.pdf vind je een hele lijst, maar zoals de auteur daar waarschuwt: als ze echt honger hebben, gaat bijna alles eraan.

Als je het dier- en milieuvriendelijk wil aanpakken, bestaat de kunst om de schade die ze aanrichten te beperken waarschijnlijk uit een evenwichtsoefening:
* voorkomen
- door je groenten in verhoogde bakken te telen. Indien nodig kan je die nog verder beveiligen met een net
- door vooral planten te kiezen die konijnen niet lusten
* bestrijden/afschrikken
- door een jagertje als huisdier te nemen, of - als dat kan - je tuin aantrekkelijk te maken voor natuurlijke vijanden
- mocht je iemand kennen die fretten heeft (misschien een dierenzaak niet al te ver weg?), zou je ook kunnen proberen om hun nestmateriaal als mulch te gebruiken
* weglokken
- niet zeker of dit helpt of de boel verergert, maar misschien de moeite om uit te proberen: in een uithoekje van je tuin planten zetten die zel wel lusten. (Ik denk daarbij aan het gras hier dat blijkbaar interessant genoeg is voor hen om de rest grotendeels met rust te laten),

Het perceel helemaal afbakenen met draad die diep genoeg de grond in gaat is ook een optie, maar daarmee hou je ook andere, nuttige dieren (zoals egeltjes) buiten en zo te zien is jullie perceel behoorlijk groot.

Hopelijk heb je hier wat aan.
vrijdag 10 juni 2016 - 00:04
Dona en Peter

Dona en Peter

Bedankt voor alle tips
zaterdag 11 juni 2016 - 10:22
Thefizyx69

Thefizyx69

Konijn met pruimen?
zondag 12 juni 2016 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon