menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Huisjesslakken

BettyC

BettyC

In mijn borders krioelt het van de huisjesslakken. Verleden jaar heb ik die bestreden met korrels maar ze zitten echt overal,niet enkel onder de hostas. Nooit heb ik hier een naaktslak gezien. Ik lees wel dat de huisjesslakken opruimers zijn maar moet ik die nu bestrijden ofniet ?word dit ook geen plaag anders?
dinsdag 12 april 2016 - 13:09
Polplastron

Polplastron

Heb je veel schade aan je planten?
In mijn tuin zitten namelijk ook heel wat huisjes-en naaktslakken, maar van grote schade kan ik hier niet spreken en dus is bestrijding mijns inziens niet nodig.

Overigens is het niet eenduidig welke groep slakken wat eet, maar schijnbaar zouden de naaktslakken over het algemeen eerder opruimers zijn en de huisjesslakken eerder plantenvreters, maar dat is geen wet van Perzen en Meden.

Vergeet ook niet dat slakken op het menu van heel wat dieren staan. Het bestrijden van deze dieren is dus nooit zonder impact op de rest van de voedselketen. In een gevarieerd aangeplante tuin zullen natuurlijke vijanden slakken ook mee bestrijden.

Toen wij 12 jaar geleden hier kwamen wonen was er hier een overdaad aan segrijnslakken te vinden en elk plantje dat ik zette werd wel aangevreten. Nu de tuin wat voller en gevarieerder is, merk ik zelden schade meer zoals ik eerder al opmerkte.

Groeten,

Pol
dinsdag 12 april 2016 - 16:04
Carib

Carib

Je hebt huisjesslakken en huisjesslakken. De gewone effen of gestreepte soorten leveren naar mijn idee weinig schade op. Die schijnen meer algen van planten af te schrapen. Naaktslakken, maar vooral de segrijnslakken (grote huisjesslakken met een gevlekt bruin huis) leveren veel meer schade op. Vooral de segrijnslakken kunnen een ware slachting aanrichten begin mei. Ik ga op zachte vochtige avonden met een emmertje de gevoelige planten langs om ze te verzamelen en dat houdt de kolonie een beetje in toom. Je kunt gewoon op het geluid af gaan, want je hoort ze letterlijk knagen en smakken. Hosta's in pot planten is veruit het makkelijkst. Bij andere planten is de schade meestal beperkt, hooguit heel jonge planten zijn kwetsbaar.
dinsdag 12 april 2016 - 16:42
BettyC

Tekst aangepast

BettyC

Bedankt voor de tips. Vooral in de buurt van de schoenlappersplanten vind ik slakken maar ik ga ze nu eens laten doen want hier zitten veel vogels in de tuin en ik vind ook lege slakkenhuisjes. Misschien ook eens op jacht gaan als het regenachtig is en de kippen van de buren blij maken
dinsdag 12 april 2016 - 19:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon