menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectenhotel met wilgenhout

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

We zijn bezig met de voorbereiding voor het bouwen van een insectenhotel. Als nestplaats voor de bijtjes zouden we gaatjes boren in de boomschijven van wilgentakken. Deze zijn voor ons gemakkelijk voorhanden en we moeten er dus niet speciaal naar op zoek. Nu lees ik hier en daar op het internet dat dit hout niet ideaal zou zijn voor de bijtjes. Het zou te zacht zijn waardoor ze hun vleugels kunnen beschadigen? Is dit zo? Of kan het perfect gebruikt worden? Want eikenhout is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk te verkrijgen...

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes
Roeliee
donderdag 29 oktober 2015 - 18:04
leerling

Leerling

'k Zou inderdaad vermijden om zacht hout te gebruiken. Je merkt vanzelf als je er gaatjes in boort dat die ruw zijn aan de binnenkant.

Misschien eens wat snuffelen op 2dehands.be, kapaza.be en dergelijke meer en als trefwoord 'beuk', 'eik', 'robinia'... ingeven. Oude meubels worden vaak voor een prikje verkocht maar bv. beuken tafelpoten kan je prima gebruiken om gaatjes in te boren. Het blad kan je verzagen om verschillende niveau's te maken of eventueel om de noordkant af te schermen.

Ook een mogelijkheid is contact op te nemen met boomverzorgers. Als ze bomen moeten omdoen kan je dikwijls wel wat krijgen.

Holle takken van bv. deutzia, forsythia, bamboe zijn ook heel bruikbaar. Best wel zorgen dat één kant gesloten is (als je ze vlak voor een knoop knipt, vormt die knoop meestal een dichte barrière).
vrijdag 30 oktober 2015 - 22:10
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de tips! Maar zijn oude meubels niet te hard behandelt met vernissen en dergelijke? Want ik vermoed dat dit ook niet al te goed is voor het welzijn van de bijtjes... Maar ik bekijk de piste van boomverzorger ook eens. Zijn deze mannen happig om hun hout weg te geven? Heb daar eigenlijk geen idee van...

Bamboe daar kan ik alvast aan raken, met hopen bijeen Dus die zal ik zeker en vast al gebruiken
dinsdag 3 november 2015 - 18:40
leerling

Leerling

Die vernissen en dergelijke dringen niet zo diep door, hoor. En regelmatig vind je er ook onbehandeld hardhout dat verkocht wordt als brandhout.

Boomverzorgers krijgen meestal meer hout aangeboden dan ze kwijt kunnen. Misschien gaan ze wat vragen voor het extra zaagwerk, maar veel zal dat nooit zijn.

Als je gemakkelijk aan wilgentakken geraakt, dan kan je misschien ook een vak voorzien voor vlinders. Vertikaal geplaatst schors of bredere, gekliefde takken vormen een goede schuilplaats om achter te kruipen.

Kegels van naaldbomen worden ook dikwijls gebruikt voor o.a. lieveheersbeestjes en andere kleine beestjes.




donderdag 5 november 2015 - 19:48
Roeliee

Roeliee

Zal eens opzoeken waar er hier in de buurt boomverzorgers zijn. We kunnen maar proberen é Bedankt voor de tips!

Groetjes
Roeliee
maandag 9 november 2015 - 08:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon