menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte vogel

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Toen we daarstraks langs de Nete fietsten, merkten we een stel vogels op die we niet konden thuis brengen. Ze waren net iets groter dan een kraai, eveneens zwart op een lichte kraag rond een duidelijke nek na. De bek was scherper dan die van een kraai. Het was geen roek.

Iemand enig idee om welke vogel het zou kunnen gaan?
zondag 23 augustus 2015 - 02:40
AnnP

AnnP

zou het een kauw kunnen zijn?
zondag 23 augustus 2015 - 10:04
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Nee. Een kauw is kleiner dan een kraai, is lichter van kleur en heeft geen duidelijke hals.
zondag 23 augustus 2015 - 13:09
zourky

Zourky

Meerkoeten misschien die hebben wel geen kraag alleen een witte vlek boven op de bek,ze zijn zwart en iets groter dan een kraai, leven rond het water dus de Nete een geschikte plaats

Groetjes Richard
zondag 23 augustus 2015 - 13:41
leerling

Leerling

Nee, ook geen meerkoeten. Ze waren slanker en zaten met zijn drieën in een boom.

Mogelijk zijn het niet eens liefhebbers van stromend water. Op die plaats (te westen van de brug in Duffel) is er nl. ook een groot meer.
zondag 23 augustus 2015 - 17:08
kurt

Kurt

Aalscholvers zijn zwart, zitten vaak met meerdere vogels samen op een tak langs het water. Ze hebben een lange nek en zijn ook slank...
zondag 23 augustus 2015 - 17:48
krissie

Krissie

@ Leerling ,
een groot meer in Duffel ? Moest als Duffelse even denken .
Je hebt het zeker over het waterbekken van de Antwerpse waterwerken .
Normaal is dit niet toegankelijk voor publiek , maar van einde Mei tot eind September is het op Zondag open voor wandelaars .
zondag 23 augustus 2015 - 20:28
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

1 minibeestje



Zat op de rand van de vensterbank.....nooit eerder gezien
zondag 23 augustus 2015 - 21:57
Paronoto
zondag 23 augustus 2015 - 21:59
zourky

Zourky

Het is een nachtvlinder naam van de soort ken ik niet.
maandag 24 augustus 2015 - 15:41
leerling

Leerling

@Paronoto
Lijkt wat op een uilspinner (zie http://www.vlindernet.nl/familie.php?familieid=3 )
dinsdag 25 augustus 2015 - 00:02
leerling

Leerling

@Kurt
Hier zitten inderdaad ook aalscholvers, meestal op een palenconstructie dat in de Nete staat, dikwijls met de vleugels gespreid om ze te laten drogen.
Prachtvogels.
Maar die hebben een langere nek, bredere vleugels en geen kraagje.

@Krissie
Klopt. We fietsten over het jaagpad tussen de Nete en dat waterbekken richting Walem. De vogels zaten in de top van een van de bomen tussen het waterbekken en het jaagpad, in de eerste helft van het waterbekken.
(Ik wist niet dat het 's zondags open was. Lijkt me de moeite om daar een wandeling te maken.)

Een paar dagen geleden waren we met vrienden even tot aan de dijk gewandeld (niet ver, omdat een van hen slecht ter been was) en toen zat er ook weer eentje op het jaagpad. Ook zij hadden zo'n vogel nog nooit gezien.

'k Heb wat zitten zoeken in google images met zoektermen 'zwarte vogel' en 'black bird', maar ook daar vind ik hem niet.

Als mijn fototoestel terug thuis is rij ik terug naar daar. 'k Heb wel geen telelens, maar een beetje inzoomen kan wel en met een beetje geluk valt er toch wat van te maken.
dinsdag 25 augustus 2015 - 00:12
krissie

Krissie

@ Leerling ,
dat open stellen op Zondag is nog maar van ( ik denk ) vorig jaar .
als je vertrekt van aan de ingangspoort aan de O.L. Vrouwlaan en je neemt de linkerkant v/h water dan kom je aan het Mouriaubos .
Vroeger kon je dan de spoorwegbrug oversteken en langs de andere kant terug komen .
Of dit nu met de werken en de aanleg van de nieuwe spoorwegbrug nog gaat weet ik niet .
Vroeger hebben we dat dikwijls gedaan , spijtig genoeg gaat dit nu niet meer .
Vele wandelaars onderschatten ook de afstand .
dinsdag 25 augustus 2015 - 10:35
leerling

Leerling

@Krissie
Helemaal rond lijkt me inderdaad een heel eind.

Ik was een fietstochtje ernaar toe aan het overwegen, dan een wandeling (met de fiets aan de hand) tot in de helft en eventueel de andere helft terug fietsen. Niet zeker of dat mag.
We zien daar zelden wandelaars. (Waarschijnlijk omdat het zo'n eind is.) Wat allicht ook de reden is dat er zoveel vogels op die plas zitten.

In het late voorjaar was het prettig om naar de jonge kuikens te kijken. Langs de kant groeide groen (ik vermoed eendekroos) en er zaten minstens 20 kuikens (zwanen, eenden en meerkoeten) van te snoepen.
Dan is het gewoon halt houden en genieten.
zaterdag 29 augustus 2015 - 01:59
Esem

Esem

paronoto,
ik denk dat het het Goudvenstertje of Plusia festucae is van de familie van de uiltjes.

Gr E
dinsdag 8 september 2015 - 01:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon