menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk beestje bijt zo

Ga naar meest recente reactie

bimabi

Bimabi

Hallo ,telkens ik mijn beukenhaag snoei word ik gebeten door kleine pikzwarte beestjes ,maar paar mm groot .
Maar erg vervelend en pijnlijk en ik sta vol bobbels , wat zijn het en wat er tegen doen ?
donderdag 2 juli 2015 - 16:00
Roeli

Roeli

Wat het voor beestje was, weet ik niet, maar het was heel klein en zwart..
En jeuken dat het deed ! Was gelukkig na een week weer over.

Allemaal Beestjes

donderdag 2 juli 2015 - 19:05
Polplastron

Polplastron

Zijn jullie zeker dat jullie geen allergie gedaan hebben op het stof in de beukenhaag en dat de beestjes die erin zaten geen beukenluizen of andere "onschuldige" diertjes waren ....? 't Is maar een bedenking. Ik zou het anders echt niet weten ...
donderdag 2 juli 2015 - 20:44
bimabi

Bimabi

Zal er proberen een te fotograferen het is iets groter dan het zogezegd donderbeestje , heb er ieder jaar last van het jeukt en dan zwelt het op als het bijt moet je het weg vegen anders jeukt het erger
donderdag 2 juli 2015 - 21:12
Roeli

Roeli

Bij mij in de tuin staan geen beuken, daar kan het dus niet van komen.
Wat het wel was, weet ik niet, maar het was zwart en heel klein en het stak.
En het jeukte als de pest.
Gelukkig was het met een week weer over.
Maar ik heb die week heel wat commentaar gehad.
donderdag 2 juli 2015 - 22:12
zuurtje

Zuurtje

Ziet er wel stoer uit
Oh, nee hoor, gelukkig geen verdere gevolgen.
donderdag 2 juli 2015 - 22:51
Polplastron

Polplastron

Ik ben zomaar wat aan het opzoeken geweest .... Zou het een kriebelmug- of knutjes-soort kunnen zijn? Dit blijken piepkleine muggetjes te zijn die bloed kunnen zuigen, zich ophouden in vochtige bosranden (maar een haag lijkt me daar een goed equivalent aan) en hevige uitslag kunnen veroorzaken? Ik moet zeggen dat ik er nog NOOIT van gehoord had!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kriebelmuggen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten
donderdag 2 juli 2015 - 23:34
Roeli

Roeli

Bedankt voor de informatie, Pol. Ik houd het op een kriebelmug. ( nooit van gehoord )
De naam ,,knut,,ken ik wel, maar die is kennelijk niet zwart.
Maar een , neefje, is heel wat anders hoor.
Wat wij een , neefje, noemen , is een , mug.
Zo'n misselijk, zoemend geval, dat je `s nachts uit de slaap houdt. En waar je ook van die fijne jeukbulten van krijgt.
Kriebelmug....het klinkt eigenlijk heel onschuldig. Maar niet heus.

gr. Roeli
vrijdag 3 juli 2015 - 07:00
bimabi
vrijdag 3 juli 2015 - 09:18
bimabi

Bimabi

Hier Foto s

Allemaal Beestjes

vrijdag 3 juli 2015 - 09:21
bimabi

Bimabi

nog één

Allemaal Beestjes

vrijdag 3 juli 2015 - 09:25
bimabi
vrijdag 3 juli 2015 - 09:28
peter2

Peter2

Ik moet ook altijd mijn beukenhaag snoeien met bedekte armen(dus lange mouwen) en handschoenen...
Doe ik dit niet ,dan staan armen en handen vol rode beten ,en weet een week niet waar gekropen van de jeuk !
vrijdag 3 juli 2015 - 16:33
bimabi

Bimabi

Bij mij ook zo ,maar kent iemand dit beestje dit is de schuldige ??
vrijdag 3 juli 2015 - 16:37
leerling

Leerling

Lijkt me een snuitkever, maar dat zijn planteneters.
zondag 5 juli 2015 - 19:45
bimabi

Bimabi

Beestje is sterk vergroot op foto
zondag 5 juli 2015 - 20:43
leerling

Leerling

Hm. Wat aan het surfen gegaan en ik vermoed dat het een randwants is. Alleen zijn je foto's niet scherp genoeg om te weten welke. Misschien heb je wat aan deze link? http://www.tuin-thijs.com/wantsen.htm
zondag 5 juli 2015 - 22:57
Roeli

Roeli

Wat mij heeft gestoken, weet ik niet,
Het was heel klein ( speldeknop ) en zwart . en volgens mij moet het hebben gevlogen, want hoe komt het anders op mijn gezicht. En het was dood toen ik mijn hand terugtrok.
Ik liep nl. rechtop achter in mijn tuin. Was nergens mee bezig.Voelde een prik en mepte op mijn wang, waar ik dar zwarte mormel weghaalde.
zondag 5 juli 2015 - 23:39
leerling

Leerling

@bimabi
Ik vermoed dat die beestjes gewoon niet graag worden gestoord. Zelf heb ik geleerd om de haag te scheren met lange kousen in gesloten schoenen, lange broek en trui met rolkraag. Dan sproei ik deet over mijn kleren en ga met een deet-roller over mijn gezicht. Het systeem is niet waterdicht, maar het helpt wel.

@Roeli
Ik vermoed dat je allergisch gereageerd hebt op wat dat beestje ook was.
In de EHBO-lessen leer je dan om de plaats van de beet zo snel mogelijk af te koelen zodat de bloedvaten vernauwen en het gif zich minder kan verspreiden. (Eerlijk gezegd snap ik die redenering niet zo best. Uiteindelijk moet dat gif daar toch wel weg.)
Kou helpt meestal ook tegen jeuk. (Wel oppassen: geen ijs rechtstreeks tegen de huid houden, want dan kan je vrieswonden krijgen. Ijs in een plastic zakje doen en dan in een zakdoek rollen of in een washandje steken.)
Als je dat meer hebt zou ik de huisarts om advies vragen. Misschien helpt een antihistaminicum.
maandag 6 juli 2015 - 00:39
Roeli

Roeli

Sorry, leerling, het is goed bedoeld, maar , ten eerste, weet ik dat, ten tweede, ben ik niet allergies,en ten derde, weet ik nu nog niet wie de boosdoener was.
Wel word ik altijd van alle kanten lek gestoken en waag ik me niet buiten zonder me ingesmeerd te hebben met deet. Helaas had ik kennelijk een stukje overgeslagen.

groetjes Roeli
maandag 6 juli 2015 - 06:46
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Hallo,
Ik ben heel lang niet op het forum geweest. Ik zie zelfs, dat er naar mijn website is verwezen. Welk insect gestoken heeft, kan ik ook niet zeggen. Er zijn zoveel stekertjes.
Ik kan wel vertellen welk beestje op de foto staat.
Het is een bloemenwans - Anthocoris. Er zijn er een aantal, die veel op elkaar lijken, dus niet zo makkelijk vanaf een foto te determineren.
De meest algemene en dus een goede kanshebber is Anthocoris nemorum - Gewone bloemenwants. Familie Anthocoridae, Bloemenwantsen. Maar bijvooorbeeld Anthocoris confusus en Anthocoris nemoralis zijn ook mogelijk. Vanaf deze foto's vind ik het lastig te zien.
Je kunt inderdaad informatie vinden bij mij op http://www.tuin-thijs.com/wantsen.htm
Ze kunnen steken en dat jeukt dan een tijdje, verder heb ik er niet veel last van. Maar ik heb er ook niet zo veel.
Hier een foto van al jaren geleden met mijn oude cameraatje. De eerste keer, dat ik gestoken werd. Verder is het in de tuin een nuttig beestje. En als je ze niet verstoort laten ze je met rust, er staan andere beestjes op hun menu.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten, Thijs
zaterdag 18 juli 2015 - 16:31
bimabi

Bimabi

Hallo Thijs ,dank u dit lijkt me de juiste tip , als ze nuttig zijn is het hen vergeven dat ze bijten ,ik stoor hen als ik de haag snoei
Dank u
zaterdag 18 juli 2015 - 19:48
annemarieb18

Annemarieb18

Ik ben nu voor de 2 e keer gestoken ,nu in mijn arm .het is een grote blauwe plek geworden (bloedverdunners) van 10 cm een harde schijf erin doet zeer als een blauwe gestoten plek en jeukt verschrikkelijk ,het wordt gewoon een ontsteking .dit duurt zeker een week .3 jaar geleden had ik het op mijn voet Op mijn wreef .gebeurt in de tuin .het is een heel klein rond torretje een bolletje van hooguit 1 tot 2 mm. Ik kan nergens vinden wat het is . Maar leuk is anders . Pijn en jeuk. Annemarie Brus

Allemaal Beestjes

maandag 6 juli 2020 - 10:02
leerling

Leerling

Ziet er pijnlijk uit.

Je beschrijving van dat torretje lijkt op een vlo, maar nooit gehoord dat iemand daar zo hard op kan reageren, dus allicht toch en ander beestje.
maandag 6 juli 2020 - 13:08
annemarieb18

Annemarieb18

Nee geen vlo . Na 15 honden en evenveel katten weet ik wel hoe die eruit zien. Toevallig zat er vanmiddag toen ik weer in de tuin werkte er een op mijn arm die ik voelde . het is best een hard beestje moeilijk dood te drukken . ,
maandag 6 juli 2020 - 19:06
leerling

Leerling

Toch geen teek dan?
Al vermoed ik dat je die ook wel zal herkennen na zoveel viervoeters.
maandag 6 juli 2020 - 19:30
zuurtje

Zuurtje

Ik zou er een "vangen", naar de huisarts meenemen, met foto van de topic.
Ineke
maandag 6 juli 2020 - 21:47
zuurtje

Zuurtje

Stuur een foto naar Waarneming.nl., die kunnen u wel uitsluitsel geven denk ik.
Ineke
maandag 6 juli 2020 - 21:53
annemarieb18

Annemarieb18

Dank jullie hartelijk
dinsdag 7 juli 2020 - 09:08
Roeli

Roeli

Heb je de foto van mijn oog gezien, in het begin van dit onderwerp ? Dat was ook een heel klein, rond, zwart beestje, ( speldenknop ). Of het kon vliegen, geen idee. Het was ook in de tuin. ik heb het ,toen het stak, of beet, in een reactie ,afgeveegd en kapot gedrukt. Nog steeds geen idee wat het geweest is. Maar geen wants, volgens mij. Het was echt rond. En het jeukte als de pest.
dinsdag 7 juli 2020 - 10:29
annemarieb18

Annemarieb18

Roeli ,
Ik heb het gezien je oog vreselijk moet ook heel zeer gedaan hebben , dat beestje dat je beschreef is exact zoals ik eergisteren weer op mijn arm had en mij dus vorige week ook te pakken heeft gehad . Het begint nu wat te verkleuren maar zit nog steeds een harde schijf in en jeukt nog vreselijk .
Ach ja ,hoort bij tuinieren al die insecten maar leuk is anders .Het rare is als een daas mij steekt (dat is vaak gebeurd op mijn rug met paardrijden ) heb ik daar totaal geen last van .maar een mug die steekt geeft dagen heftige jeuk .
Nou ja wij blijven in de tuin pionieren toch ?
woensdag 8 juli 2020 - 10:33
zuurtje

Zuurtje

Dan maar lange mouwen, en broekspijpen dicht, sterkte.
Ineke
woensdag 8 juli 2020 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon