menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectenvraag

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Stel, je woont in een buurt waar maar weinig groen te bekennen is. Je beslist hier iets aan te doen en je zorgt voor heel wat bijen en vlinderplanten. Hoe komt het dan dat die bijen/vlinders/insecten deze plantjes vinden terwijl er binnen x-aantal meter maar weinig te vinden is? Of komt er hier gewoon niets op af?

Niet dat dit nu zo bij ons het geval is, of toch niet helemaal. Iets wat ik me gewoon al langer afvroeg
maandag 29 juni 2015 - 15:35
RdB

RdB

Thomas Seeley: "The wisdom of the hive". op blz 49/50.

Bijen vliegen naar bloemen (velden) op een afstand van gemiddeld 2,2 km. De maximale afstand is 10,9 km. 50% van de vluchten vindt plaats op een afstand van minder dan 1,5 km. 95% van de vluchten op een afstand van minder dan 6 km. en 5 % van de vluchten vindt altijd nog plaats op een afstand van meer dan 6 km van de kast.

(overgenomen van bijenhouden.nl)

Binnen die gemiddelde (!) afstand van 2,2 km ben je vast ook wel uit die steenwoestenij.


Ruud
maandag 29 juni 2015 - 19:33
pplakke

Pplakke

ik dacht zelfs dat bloemen een signaal uitzenden.
zo dat de bezoeker weet of er nog stuifmeel in de bloem is of niet.
maandag 29 juni 2015 - 21:02
Polplastron

Polplastron

ik dacht zelfs dat bloemen een signaal uitzenden.
zo dat de bezoeker weet of er nog stuifmeel in de bloem is of niet.

Dat schijnt inderdaad zo te zijn; vorig jaar was er in Naturalis in Leiden een mooie opstelling waarin kinderen dit konden ervaren ....
maandag 29 juni 2015 - 21:41
RdB

RdB

Ja, maar daarmee kunnen ze geen bijen of andere bestuivers van enige afstand aanlokken. Meer Bluetooth dus dan mobieltje

Ook kunnen ze de stuifmeel/nectar voorraad niet 'aflezen'. Ze kunnen alleen zien of er kort daarvoor een concurrent langs geweest is. Zo ja, dan sparen ze hun energie en zoeken verder.

http://www.nu.nl/wetenschap/3269341/hommels-lezen-elektrisch-veld-van-bloem-.html

Ruud
maandag 29 juni 2015 - 22:15
Roeliee

Roeliee

Dan zijn die bijen en aanverwanten toch ongelofelijk é... en wij maar beweren het superieure ras te zijn... Ik zie onszelf toch geen 400km op een dag lopen, enkel om wat nectar en stuifmeel te halen...

Als je rekent dat een bij iets van 5cm is, wat waarschijnlijk al groot is, dan is hij 36 keer kleiner dan een mens van 1m80... doe 36 maal die afstand en je weet het é... of ga ik hier compleet de mist in?

Mooie wereld die insectenwereld!
maandag 29 juni 2015 - 22:55
Polplastron

Polplastron

Dan zijn die bijen en aanverwanten toch ongelofelijk é... en wij maar beweren het superieure ras te zijn... Ik zie onszelf toch geen 400km op een dag lopen, enkel om wat nectar en stuifmeel te halen...

Geleedpotigen waren al lang op de aarde aanwezig alvorens er gewervelde dieren waren en zullen er ook vast nog heel lang zijn nadat wij allang zijn uitgestorven. Het 'design' van geleedpotigen is gewoon perfect en de aanpassingen die verschillende soorten hebben aan verschillende omstandigheden grenst aan het ongelooflijke!

Overigens zie ik hier in mijn pas aangelegde vijver het aantal soorten exponentieel toenemen en je kan het zo gek niet bedenken of het vindt z'n weg naar onze tuin. Het is me een raadsel hoe schaatsenrijders en watervlooien een nieuwe vijver bereiken, maar ze doen het toch. Ook het aantal waterkevers groeit elke dag evenals hun larven. En dan spreek ik nog niet eens over de verschillende libellen- en waterjuffersoorten die "ineens" die nieuwe vijver gevonden hebben alsof ze het ergens op een soort "Google" hebben opgezocht en gevonden!

Stel, je woont in een buurt waar maar weinig groen te bekennen is.
Zo'n plekken zijn er minder dan je zou denken; er komt meer natuur voor in steden dan men op het eerste gezicht zou vermoeden. De biodiversiteit van steden is op sommige plekken minstens zo groot als op het platteland waar monoculturen hoogtij vieren en het gebruik van pesticiden meteen komaf maakt met alles wat maar 'natuurlijk' lijkt.
Vorig jaar nog vond ik in hartje Antwerpen een grote 'troep' rosse metselbijen die hun intrek genomen hadden in een oude schoolmuur en daar volop nesten aan het maken waren. De kinderen en collega's hadden ze nog nooit gezien (en ik vermoed toch dat het niet de eerste keer was dat die bijen daar nestelden!)

Groeten,

Pol
maandag 29 juni 2015 - 23:12
Roeliee

Roeliee

Hoe meer je er over leest en leert, zoals hier op het forum, hoe fascinerender het wordt... Zoals je zelf zegt Pol, hoe die waterdiertjes de weg naar het water vinden... toch ongelofelijk! Toch een deel van het dierenrijk dat ondergewaardeerd wordt als je er eens dieper op ingaat!
dinsdag 30 juni 2015 - 18:18
zuurtje

Zuurtje

Nog een leuke : hommels kunnen niet vliegen
http://www.kwakzalverij.nl/pdf/04-01hommelopathisch.pdf
dinsdag 30 juni 2015 - 23:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon