menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplanting in de kippenren

Ga naar meest recente reactie

jelle1

Jelle1

We hebben zojuist de kippenren verbeterd om de vos en de marter buiten te houden. Voor dat ik de kippen er terug in laat, wil ik er wat beplanting in aanbrengen om ze wat schaduw te geven in de zomer. Ik heb al op internet zitten zoeken achter struiken die niet giftig zijn voor kippen, maar er zijn sites die elkaar tegenspreken. Ik hoop dat ik hier betere respons krijg. Het moeten geen bomen zijn want dat gaat niet ivm met de afstand tot de perceelsgrens van de buren.
maandag 2 februari 2015 - 22:29
LT

LT

Mijn vader had hiervoor vlierbessen IN de volière geplant. Alles wat er buiten kwam, werd van binnen weggesnoeid, ± 10cm vanaf het gaas. Werkt perfect!
maandag 2 februari 2015 - 22:50
Polplastron

Polplastron

Bij mij staat er Ribes "Jonkheer van Tets" in; de besjes die de kippen overlaten, smullen onze kinderen met plezier op. Een goede win-win-situatie dus. Deze Ribes-planten worden niet zo enorm hoog, maar zijn door onze kippen alvast erg geliefd als schaduwplekjes om onder te woelen, een zandbad te nemen etc.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 februari 2015 - 08:02
jdcoster

Jdcoster

Bij mij staan er o.a. een vlierboom, een hulst, een vijgenboom en twee laagstam perenbomen in.
Vergeet niet dat de struiken of bomen die op een halve meter van de perceelsgrens geplant worden toch nog 3 meter hoog mogen zijn. Dat betekent toch al iets i.v.m. groenscherm (privacy), en qua schaduw voor de kippen.
Krentenboompjes, Viburnums, Vlieren en laagstam fruitbomen zijn door snoeien makkelijk op die hoogte te houden.
Een kleine pergola of gewoon wat spandraden met een klimplant er over geleid, kan ook dienstig zijn daarvoor.
De planten gouden regen en Blauwe regen worden algemeen afgeraden alhoewel ... . Bij mij staan ze tegen de afsluiting van de kippenren en ik had nog nooit problemen.
dinsdag 3 februari 2015 - 11:59
pplakke

Pplakke

hier lopen de kippen los in de tuin.
en als iets giftig is weten ze het uit zich zelf.
anders waren ze al lang dood geweest.
donderdag 5 februari 2015 - 06:46
Polplastron

Polplastron

Dat kan ik ook alleen maar bevestigen: de winterakoniet, sneeuwklokjes etc. laten ze gewoon met rust alsook de monnikskap en het vingerhoedskruid! De zo aantrekkelijke bessen van de verschillende soorten Arisaema en Arum in mijn tuin laten ze ook links liggen. Kippen zijn instinctief blijkbaar meestal zo efficiënt in het herkennen van wat eetbaar is en wat niet dat het over het algemeen geen probleem geeft. Overigens is dit wel opmerkelijk gezien onze tuinen vol exotische planten staan en het onmogelijk is dat de kip deze allemaal (her-)kent. Zou het kunnen dat dieren aan bepaalde kleuren of geuren kunnen herkennen wat eetbaar is en wat niet? (Natuurlijk weet ik dat dat in bepaalde gevallen inderdaad zo is, maar aan een sneeuwklokje of een winterakoniet zie ik als mens toch niets speciaals ... en de bessen van aronskelkachtigen zien er toch echt wel lekker uit!)

Groeten,

Pol
donderdag 5 februari 2015 - 09:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon