menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen leggen niet

Ga naar meest recente reactie

janenmartine

Janenmartine

Hallo,
Wij hebben sinds 4 weken nieuwe kippen,zij weigeren echter om ook maar 1 ei te leggen.
zij hebben alles wat onze vroegere kippen ook hadden,binnenhok,buitenhok,graanmix aangevuld met legkorrel,af en toe wat groenteafval en elke dag schoon drinkwater.
Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Jan
zaterdag 9 augustus 2014 - 16:06
minouke

Minouke

Misschien zijn ze nog te jong, moeten +/- 5m zijn, afhankelijk van het ras.
Kammen en lellen zijn dan erg rood.

zaterdag 9 augustus 2014 - 16:38
zuurtje

Zuurtje

citaat:
"zij weigeren echter om ook maar 1 ei te leggen" .
De teleurstelling druipt ervan af. Ik vind dit zo lief
zaterdag 9 augustus 2014 - 17:33
Roeli

Roeli

Die arme beesten weigeren niet om een ei te leggen, Ze zijn gewoon van de leg af.
Door de verhuizing zijn ze helemaal in de war.
Ze moeten eerst wennen aan de nieuwe omstandigheden, dus geef ze de tijd.
Gewoon geduld hebben
zaterdag 9 augustus 2014 - 20:23
Paronoto

Paronoto

Sommige kippen hebben een spleet op hun rug, wanneer men er een 20 centstuk in steekt legt die kip 1 ei
zaterdag 9 augustus 2014 - 21:50
summerspookje

Summerspookje

ik denk dat ge jullie bang maakt voor niks , want overal hoort ge het zelfde liedje ,mijn kippen leggen niet ,

ik ken mensen in viersel ,zandhoven , antwerpen , belsele , en nergens leggen de kippen ook maar 1 ei , naar het schijnt zeggen de kippen boeren , zou het met de warmte zijn , aktief zijn ze ook niet , graven zich in , bedekken zich met zand ,zelfs kakelen doen ze met de minimaat,ik zou me er dus niet druk over maken

groetjes

summer
zondag 10 augustus 2014 - 11:49
Bombycilla

Bombycilla

Mijn kippen hebben geen last van de warmte,leggen iedere dag een ei
zondag 10 augustus 2014 - 12:35
summerspookje

Summerspookje

bombycilla,
goe voor u, maar uitzonderingen bevestigen de regel he, anderen zullen ook wel een eitje hebben ,maar het is niet zoals als anders , ik hoor het hier in mijn straat ook , waar verschillende kippenboeren en particulieren kippen houden, ,
maar zeg zelf , het is een abnormale warmte die hier heerst,ook natuurlijk weer hetzelfde gezegde voor sommigen is dit weer niet te wam ,dus weerom ,uitzonderingen bevestigen de regel
groetjes

summer
zondag 10 augustus 2014 - 12:46
Lino

Lino

Zeg eens welk ras je kippen zijn.
Hoe oud zijn ze?
Hebben ze voorheen wel al gelegd?
Hebben ze een mooi rode kam en lellen?
Verliezen ze veren?
Gaan ze op hun nest zitten? Kunnen ze fietsen? dat heb ik niet geschreven hoor ik denk dat ik mijn paswoord zal moeten veranderen.
zondag 10 augustus 2014 - 17:01
summerspookje

Summerspookje

hahahah lino,
een goeike! kunnen ze fietsen

gr.summer
zondag 10 augustus 2014 - 19:08
Paronoto

Paronoto

"moeten +/- 5m zijn"....

Dat zijn zeker van die "voorhistorische" kippen..genre dinosauruskippen ....moet men eerst met een kanon afschieten om ze dan te slachten met een genre drilboor....Amaai mijn frak
zondag 10 augustus 2014 - 21:37
Lino

Lino

aan Janenmartine:
Sorry van die grappenmaker met zijn opmerking over 'fietsen'

Zeg eens
1. welk ras je kippen zijn.
2. Hoe oud zijn ze?
3. Hebben ze voorheen wel al gelegd?
4. Hebben ze een mooi rode kam en lellen?
5. Verliezen ze veren?
6. Gaan ze soms wel op hun nest zitten?
maandag 11 augustus 2014 - 10:54
janenmartine

Janenmartine

het is 1 witte leghorn en 4 bruine legkippen(ras ben ik vergeten)
ze waren toen we ze kochten 23 weken,ze zagen er goed uit(doen ze nog steeds) en vooral de witte dachten we dat die wel snel zou gaan leggen omdat haar kam toch al vrij rood was,nu moet ik zeggen bij die bruine was dat dus niet het geval en ook nu nog niet ,de kam is ook nog niet zo groot.
Wij hadden ze 's zaterdags gehaald en we hadden 's zondags 3 eitjes,wij dachten echt dit gaat goed,maar dat was het dan,sindsdien niks meer...
Ze verliezen zeker geen veren,zij zitten echt goed in hun pluimen en op hun nest zitten deden ze wel in 't begin maar de laatste tijd ook niet meer.
In het begin zette ik ze 's avonds op de stok,dat doe ik nu ook niet meer omdat ik voelde dat ik ze zo bang maakte,ik moet wel elke avond de legnest afsluiten,anders gaan ze daar slapen.
Misschien moeten we gewoon nog wat meer geduld hebben...maar het is zo frustrerend,wij hebben altijd al kippen gehad maar dit hebben we nog nooit meegemaakt,vandaar....
maandag 11 augustus 2014 - 11:27
Roeli

Roeli

Hoe is het mogelijk dat je dit nog nooit hebt meegemaakt.
Het is de gewoonste zaak van de wereld.
De eitjes die je de volgende dag kreeg hadden ze al kant en klaar in hun lichaam.
Daarna kwam de grote verhuizing die een boel stress opleverde.
Met gevolg....helemaal van de leg af.
Wij hebben ...tig jaar kippen gehad waar we ook mee naar tetoonstellingen gingen.
Als we ze dan weer terug kregen waren ze ALTIJD van de leg af.
In de tentoonstellings kooi lag dan nog wel eens een eitje, maar ja, dat moesten ze dus nog kwijt.
Moesten ze echt geruimen tijd weer tot rust komen voor ze weer gingen leggen.
Dus ...gewoon geduld hebben en wachten
maandag 11 augustus 2014 - 12:58
Lino

Lino

Ja alles lijkt in orde, behalve die ene kam die niet rood wordt, maar dan zou de rest toch moeten leggen. De aanpassing kan even duren, maar toch ook geen maanden. Nog even dus. En ondertussen kan je het volgende eens checken:

- Eten ze misschien hun eieren op? Of is er een rover in het spel?
Leg eventueel eens een ei in het nest en zie of het verdwijnt.

- Verstoppen ze hun eitjes elders?
Kijk eens goed in donkere hoekjes, onder struiken enzo.

- Heb je een bloedmijt plaag?
Doe de test: Kleef met twee plakbandjes een wc-tuitje onder de zitstok met daarin een opgerold keukenrolpapiertje en haal dat er de volgende dag uit. Als je bloedluis hebt zitten er daar zeker in.
maandag 11 augustus 2014 - 16:43
veerleke

Veerleke

Bij ons leggen onze kippen ook niet meer. 3 jaar jong en vragen ons ook af hoe dit zou komen.

Onze witte is aan het ruien en onze zwarte legt helemaal niet meer sinds maart denk ik..
Vinden dit ook raar. Ze gaan eveneens niet meer naar de plaats waar het namaak ei ligt.
Hebben het stro al veranderd in hooi, .....
dinsdag 26 augustus 2014 - 14:32
janenmartine

Janenmartine

bij ons nog altijd niks,maar we geven niet op...
ze zijn nu bijna 7 weken bij ons,vroeg of laat moet het er toch eens van komen...hopen we.


dinsdag 26 augustus 2014 - 19:29
Paronoto

Paronoto

Probeer ne keer om het hen voor te doen hoe ze dat moeten flikken....een goed voorbeeld is beter dan er tegen te vloeken
dinsdag 26 augustus 2014 - 20:46
Roeli

Roeli

Weet je zeker dat het hennetjes zijn ?
dinsdag 26 augustus 2014 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon