menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijen grond bijen

Ga naar meest recente reactie

luclu15

Luclu15

Hoe kan ik uit mijn gazon de zogenaamde grondbijen verplaatsen,verwijderen of verdelgen; bijten of steken doen ze niet maar de kinderen hebben er een duivelse schrik van en verklaar maar een kind van 3 dat deze niets doen maar helaas wel heel talrijk rondvliegen zeer zeker wanneer de zon schijnt.
Lees je hierover dan zie je ze komen enkel een paar dagen in het voorjaar uit helaas het is half juni en ik zie ze nog telkens de kop opsteken.
zondag 15 juni 2014 - 14:14
Arico

Arico

Solitaire bijen en hommels zijn minder agressief dan die in kolonies leven. Het is inderdaad moeilijk in dit geval een juiste keuze te maken, maar er zijn al zo weinig bijen en hommels dat het mij onverantwoord lijkt om ze met gif aan te pakken. Tevens leven deze beestjes maar enkele weken. Probeer alternatieve nestplaatsen te voorzien zoals enkele stammetjes met geboorde gaten die je dan ophangt. Ik heb al meegemaakt dat ze hier de gazonsproeiers dichtmetselen als die lang genoeg buiten werking zijn
zondag 15 juni 2014 - 20:12
jdcoster

Jdcoster

Zandbijen zul je niet in rietjes kunnen doen nest maken.
Leer uw kinderen gewoon dat die bijen geen kwaad kunnen en noodzakelijk zijn willen ze in hun verder leven nog fruit en groenten kunnen eten.
zondag 15 juni 2014 - 20:23
Polplastron

Polplastron

en verklaar maar een kind van 3 dat deze niets doen maar helaas wel heel talrijk rondvliegen zeer zeker wanneer de zon schijnt.

Dat is heel goed uit te leggen mits je zelf geen angst toont. Ik heb hier zelf drie kinderen en die zijn opgevoed met heel wat kennis van de natuur en ze wisten al heel snel waarvoor ze wel of niet bang moesten zijn.

En die zandbijen hebben wij hier ook regelmatig in de tuin en dan nog wel net naast het speelveldje! Heerlijk om te observeren.

't Is de angst voor het onbekende die zoveel leed veroorzaakt voor ons milieu en dat is enorm jammer!

Groeten,

Pol
zondag 15 juni 2014 - 20:41
Patrikc

Patrikc

Makkie dat aanleren aan een kind, gewoon een kwestie van respect bijbrengen, mijn zoon van 10 laat een bij die per ongeluk in huis belandt rustig op zijn hand kruipen en zet ze buiten... Met die diertjes uit te roeien geef je volgens mij het verkeerde voorbeeld.

Zelf heb ik liever dat de kids spelen op een gazon met bijen dan op een gazon met gif.
zondag 15 juni 2014 - 23:10
Wannus

Wannus

Mijn zoon is vroeger toen hij ongeveer 3 jaar oud was ,
eens gestoken geweest van een bij (wesp) .
Hij was buiten in het gazon toen we hem plots hoorden wenen .
Toen ik er bij kwam merkte ik eerst niets , en plotseling zag ik
zijn bovenlip hevig opzwellen . Alhoewel er sommige bijen zeer
nuttig zijn , kunnen ze ook wel voor kleine probleempjes zorgen .
maandag 16 juni 2014 - 12:51
Polplastron

Polplastron

OK, Wannus, maar hier gaat het niet om wespen en deze zandbijen steken helemaal niet, dus dat is niet aan de orde.
Kinderen moeten ook leren hoe ze moeten omgaan met insecten en voor welke ze moeten oppassen en welke niet. Louis, mijn oudste, is een tijd geleden ook door een bij gestoken en de reden daarvoor was niet helemaal duidelijk; tja, dat kan gebeuren.
Verder weten mijn kinderen echter dat ze hun mond gesloten moeten houden als er een wesp in de buurt is en dat ze die dieren niet boos moeten maken.
We kunnen onze kinderen nu eenmaal niet helemaal afschermen en dus moeten we ze leren met hun omgeving om te gaan.

Groeten,

Pol
maandag 16 juni 2014 - 18:16
leerling

Leerling

Zelf al 3 keer gestoken, met telkens serieuze allergische reacties. Maar als je met open sandalen door een klaverveldje loopt en daarbij een bij/hommel tussen je tenen dreigt te pletten, kan je voor die beestjes alleen maar wettige zelfverdediging pleiten. 'k Zie ze nog altijd graag, maar 'k ben wel wat wijzer geworden in mijn keuze van schoenen.

Tenzij je echt regelmatig de gifspuit gaat bovenhalen (en ik hoop van niet, want alle bijen staan momenteel onder druk terwijl we ze meer dan ooit nodig hebben), kan je nooit helemaal vermijden dat ze een plaatje gaan zoeken in je gazon. Maar misschien kan je hen wel ergens een zandhoopje aanbieden waar ze rustig hun gang kunnen gaan? Ik zag onlangs een tuin waar een gebogen schuttinkje van 0,5m hoog geplaats was. Aan de zuidkant ervan was een heuveltje van zavel gemaakt en daar zag je duidelijk activiteiten van zandbijen. Als je hen een goed alternatief biedt laten ze misschien je gazon met rust?
maandag 23 juni 2014 - 01:56
Polplastron

Polplastron

Zelf al 3 keer gestoken, met telkens serieuze allergische reacties.

Heel vervelend als je allergische reacties krijgt na insectenbeten of -steken.
Maar zoals gezegd; zandbijen steken niet; dus daar hoeft de topic-starter zich geen zorgen over te maken. Overigens vermoed ik dat de "overlast" ondertussen stilaan ten einde zal lopen.

De vraagsteller laat alvast niet meer van zich horen, maar wat dat wil zeggen????

Groeten,

Pol
maandag 23 juni 2014 - 18:55
luclu15

Luclu15

Beste Pol, bedankt voor uw antwoord maar wat bedoel je juist met( De vraagsteller laat alvast niet meer van zich horen, maar wat dat wil zeggen???? )

Ikzelf ben geen groot licht op een pc en probeer hopeloos ergens een antwoord te vinden helaas krijg ik volgens mij rare antwoorden naar het hoofd geslingerd.
Toch bedankt aan alle nuttige antwoorden van het forum.

Mvg....

(wat dit wil zeggen) toch bedankt voor alle antwoordjes.
maandag 23 juni 2014 - 20:47
leerling

Leerling

'k Wist dat solitaire bijen zachtaardig waren, Pol, maar niet dat ze niet staken. 'k Heb wat rondgesurft, en inderdaad hebben de meeste geen angel. De angel van de anderen is niet sterk genoeg om door een mensenhuid te kunnen dringen.

Zo te lezen moeten het telkens honingbijen zijn geweest die tussen mijn tenen terecht zijn gekomen, want dat zijn de enige die hun angel schijnen te verliezen.

luclu15, hopelijk stelt je dat verder gerust. Al begrijp ik je zorg wel. Er zijn meer meldingen van plaatsen waar zandbijen massaal neerstrijken. Zie o.a. http://www.natuurbericht.be/?id=11334

Blijkbaar verdwijnen zandbijen waar de grond te dicht beworteld is. In een wat ouder grasveld zou je er dus weinig of geen last meer van hebben. Vermoedelijk zijn de grasmatten die je kan kopen voldoende ontwikkeld om een barrière te vormen, maar ik weet niet of dat voor jou doenbaar is?

dinsdag 24 juni 2014 - 00:19
Polplastron

Polplastron

Beste Pol, bedankt voor uw antwoord maar wat bedoel je juist met( De vraagsteller laat alvast niet meer van zich horen, maar wat dat wil zeggen???? )

Ikzelf ben geen groot licht op een pc en probeer hopeloos ergens een antwoord te vinden helaas krijg ik volgens mij rare antwoorden naar het hoofd geslingerd.
Toch bedankt aan alle nuttige antwoorden van het forum.

Mvg....

(wat dit wil zeggen) toch bedankt voor alle antwoordjes.

Niet slecht bedoeld hoor! Het gebeurt echter wel vaker dat mensen hier een vraag stellen en vervolgens nooit meer van zich laten horen. Dat is dan soms wel jammer omdat je op die manier nooit weet of het probleem nu is opgelost en of ze nu eigenlijk iets hadden aan de goedbedoelde adviezen die hier gegeven worden.

Is je probleem opgelost of is er nog steeds activiteit? En heb je iets gehad aan de adviezen hier of blijf je met lege handen achter? Feedback is altijd leuk hé; zowel positief als negatief!

Groeten,

Pol
woensdag 25 juni 2014 - 13:38
luclu15

Luclu15

Beste, het probleem is tot op heden nog niet opgelost al is de bedrijvigheid minder wegens de vele bewolking dus afwachten maar; toch allen bedankt voor de antwoorden.

Mvg................
woensdag 25 juni 2014 - 17:28
Bombycilla

Bombycilla

Welk probleem?
Je kinderen zijn bang gemaakt van iets onschuldigs,het is i m o beter om de kinderen van die angst af te helpen dan dat je er onschuldige beestjes voor verwijderd.
Er zijn een aantal natuurverenigingen waar ze kinderen meenemen in de natuur.
Hier doet de IVN dat,het is prachtig om te zien hoe een club kids met netjes en loeppotjes een vijver '' inventariseert'' met al die rare beestjes.

Deze kinderen zullen later niet zo snel gillend een terras afrennen omdat er weer een wesp,bij of zweefvlieg langs komt.
donderdag 26 juni 2014 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon