menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doodskopkever....

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

Ziet er inderdaad zo'n beetje uit met die bizarre tekening op de rug....

Allemaal Beestjes

dinsdag 20 mei 2014 - 17:06
kerstkind

Kerstkind

Hee,
heb je deze zelf zo "mooi" getekend?

Alle gekheid op een stokje, deze kever lijkt een beetje op zo,n afrikaans schild.
Heel apart.

groetjes José
dinsdag 20 mei 2014 - 20:00
jdcoster

Jdcoster

Een vuurwants
dinsdag 20 mei 2014 - 20:26
Paronoto

Paronoto

Herinner me intussen dat ik ooit eens boek kocht voor onze afdeling van Cactusweelde...Ik had het besteld bij de Standaard boekhandel en dat duurde wel een tijdje eer dat boek thuis bezorgd werd want ze hadden dat niet in stock....Of het NU nog verkrijgbaar is ??????Misschien al vervangen door een nieuwere uitgave?

Allemaal Beestjes

dinsdag 20 mei 2014 - 21:06
Paronoto

Paronoto

Op blz 76 vind ik een afbeelding die er heel goed op lijkt : Pyrrhocoris apterus, een "vuurwants".Komt voor op vele soorten planten en in grote groepen op de grond waar ze zich voeden met afgevallen zaden vroeg in 't voorjaarna de overwintering"
Op Google vind je ook nog heel wat uitleg

En zo leren we toch nog altijd iets bij...."nooit te te oud om......"
dinsdag 20 mei 2014 - 21:17
sonjaken

Sonjaken

Hebben heel wat doodskopkevers in de tuin. Zijn deze schadelijk voor de planten? Zo ja, wat kunnen we er tegen doen? Dank en groetjes.
donderdag 27 augustus 2020 - 13:31
Patrikc

Patrikc

De vuurwants is volkomen onschadelijk.
donderdag 27 augustus 2020 - 16:40
Polplastron

Polplastron

Vuurwantsen eten rottend materiaal en, schijnbaar, ook af en toe levende insecten.
Ze doen dus geen schade en zouden zelfs nuttig genoemd kunnen worden.
Als ze worden "aangevallen" kunnen ze wel een prik geven met hun steeksnuit en verspreiden ze een onaangename stank. Maar ik moet toegeven dat ik dat, hoewel de diertjes hier in de tuin ook voorkomen, nog nooit zelf gemerkt heb.

Groeten,
Pol
maandag 21 september 2020 - 15:53
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Op de kwekerij zaten ze vooral in en bij de bolconiferen. Zodra we een conifeer uit deden of snoeien kwamen ze in grote getallen uit de bollen en klommen zo snel mogelijk naar beneden. Nooit iets gevoeld.
Het zijn prachtige kevertjes en ze doen geen enkel kwaad.
maandag 21 september 2020 - 16:51
Polplastron

Polplastron

Het zijn prachtige kevertjes en ze doen geen enkel kwaad.


Het zijn wantsen, dat is een andere orde van de insecten dan kevers.
En ze doen geen enkel kwaad aan de planten of aan de mens, maar ik ben niet zeker of ze geen vlieg kwaad doen! Haha!
maandag 21 september 2020 - 18:22
Gerinckb

Gerinckb

Dit beestje lijkt wel veel op een kaneelglasvleugelwants. Je vindt ze veel in zandrijke gebieden. Makkelijk te vinden van april tot oktober. Ze voeden meer op diverse kruidachtige en houtachtige planten.
vrijdag 20 november 2020 - 16:53
satomi

Satomi

Ze lijken wel op elkaar maar de tekening, het kopje en de achterkant zijn toch duidelijk verschillend. http://www.natuurnieuwegein.nl/wantsen+cicaden/kaneelglasvleugelwants.html http://footo.nl/13vo3/vuurwants
zondag 22 november 2020 - 13:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon