menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Daarom ben ik kattenliefhebber

Ga naar meest recente reactie

Bombycilla

Bombycilla

Maar dan wel als ze ook als huisdier gehouden worden
Deze merel heb ik van een buurkat gered,ik hoopte dat ze met dit zwaar beschadigde pootje het nog wel zou redden,niet dus.
De merel had al jongen, 1 "huisdier'' vermoord hier dus 5a6 merels 1n 1 keer

Allemaal Beestjes

dinsdag 22 april 2014 - 11:55
Bombycilla
dinsdag 22 april 2014 - 11:55
wilma*15

Wilma*15

Bombycilla

Ik weet hoe je hier erbij voelt.
Mijn katten mochten niet naar buiten zolang de nestjes nog bevolkt waren.
Wel aan het riempje.
Dan hoorde ik van anderen, och die ene vogel er zijn er toch genoeg.
Ik als een echte dierenliefhebster kon en kan ik dit niet over mijn hart verkrijgen.

Sterkte er mee.

Groetjes



dinsdag 22 april 2014 - 12:19
RdB

RdB

Deze discussies zijn mij altijd wat te eenzijdig dus laat ik het toch eens van een andere kant benaderen.
In de stadswijk waar ik broedvogels tel wonen een stabiel aantal van zo'n 150 paar merels. Dat levert dus (3 à 4 nesten a 3-5 eieren, laten we gemakshalve zeggen 3x4 per paar) zo'n 1800 jonge vogels op. Waar blijven die als de kat ze niet opvreet? Honger? Ziekten? Onderlinge strijd?

Ruud
dinsdag 22 april 2014 - 13:13
Bombycilla

Bombycilla

En hoe zit het met de roodborst winterkoning en heggemus?
En je schrijft opgevreten,bijna geen kat die een merel ook opeet.
Laat het dan aan de natuurlijke vijanden over,daar heb ik totaal geen probleem mee
dinsdag 22 april 2014 - 13:26
RdB

RdB

Geen van drieen doet hier de Merel iets. En natuurlijke vijanden in combinatie met stad is natuurlijk een contradictio in terminis. Er zitten hier veeeeel meer merels dan buiten de stad. En dan nog al die gekken die proberen Eksters, Kauwen, Kraaien, Gaaien etc. te verjagen.

Iets serieuzer: met de Heggemus gaat het hier goed, de Winterkoning is al zo goed als hersteld van de klap van de winter van vorig jaar. De gemeenschappelijke aanpak van bewoners en gemeente om de Roodborstjes te verdelgen lijkt echter succesvol, daar is haast niets meer van over (verlies van habitat, die hebben wat ruigere terreintjes en tuinen nodig, alles is hier aangeharkt en de tuinen zijn zo ongeveer geasfalteerd want lekker strak. Saai zullen ze bedoelen!). Op slechts twee (misschien drie) plaatsen in de wijk komen ze nog voor.

Ruud
dinsdag 22 april 2014 - 22:12
Bombycilla

Bombycilla

Juist en een van die ruigere stukjes is mijn tuin,alle katten uit de buurt komen dus hierop af omdat ze in die grafzerk-tuintjes van hun eigenaren niets kunnen vangen.
Gevolg: bijna geen roodborsten meer en ook nog nooit vliegvlugge jongen gezien.
idem voor winterkoning en heggemus
Ps.Gaaien worden hier niet verjaagd,die broedt hier in de tuin
woensdag 23 april 2014 - 10:44
RdB

RdB

Hier ook, dan worden ze ook opvallend mak en kun je ze van dichtbij bekijken. Daarnaast broed Ekster en Kauw hier. En een groot aantal zangers.

Ruud
woensdag 23 april 2014 - 12:45
wilma*15

Wilma*15

Ik woon nogal afgelegen vlak tegen de bossen aan dus ik weet niet hoe het in een woonwijk is met de vogels.
Wel weet ik dat hier heel veel verschillende vogels nestjes hebben.
Ik heb zelfs ergens een duivenkoppeltje in 1 van de bomen zitten.

In de winter hang ik ook zo veel mogelijk op en wel op zo'n plaats dat de grote niet bij de kleintjes kunnen komen.

Ook de katten kunnen onmogelijk bij de vogeltjes het eten.
Ik heb een paar hele hoge struik heggen waar veel kleine vogeltjes in zitten.
Hierin kunnen de grote vogels niet in.
Die zitten dan weer in de grote enkele vrij hoge bomen in mijn tuin.

In de heg komen ook de katten niet in, ze weten dat ze daar niet meer uit komen.
Heb eens een klein katje moeten bevrijden.

Alleen al voor de vogeltjes wil ik hier niet weg.

Groetjes

woensdag 23 april 2014 - 17:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon