menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kattenurine en -uitwerpselen bah

Ga naar meest recente reactie

77Grace77

77Grace77

Beste iedereen

Ik ging net wat nagenieten van onze net aangeplante border.
En wat rook ik al vanop onze tuintrap?
Yep, urine van katten, onmiskenbaar!
Ze hebben mijn prachtige, gisteren pas ingerichte border als kattenbak gebruikt!
Sorry voor de kattenliefhebbers onder jullie, maar dit vind ik echt héél vies!
Mijn gedachten zijn niet meteen vrolijk over deze sproeigrage, ongenode tuingasten die bovendien mijn tuinvogeltjes opschrikken.
Hoe voorkom ik dit?

Groetjes & God bless
Ellen
donderdag 17 april 2014 - 13:51
Bombycilla

Bombycilla

Lukt niet! de meeste "kattenliefhebbers" laten zich niet opvoeden en laten hun huisdier gewoon op straat lopen
donderdag 17 april 2014 - 15:21
PetrusDe

PetrusDe

.. Oeps !! Foutje !!! sorry ..
donderdag 17 april 2014 - 15:48
PetrusDe

PetrusDe

... Dat klopt als 'n bus !! Bombycilla,

Zelf heb ik ook zo'n buren ; dieren houden ... maar er niets voor doen !!
Gelukkig zijn er nog vele anderen; maar ja; je zit er mee ... en de dieren zelf weten niet beter.
Producten aanschaffen om katten te weren, helpt misschien .. maar dan kan je kosten maken voor 'n ander zijn ...
donderdag 17 april 2014 - 15:50
77Grace77

77Grace77

Tja, ze worden beschouwd als 'vrije dieren', dus je kan de eigenaars helaas niet aansprakelijk houden voor de uitwerpselen, de vreselijke geur, de planten die zo worden vernield, de ziektes die zo worden verspreid (ik heb Toxoplasmose opgelopen, Kattenziekte dus, die met vlagen terugkomt omdat ik een neuro-immuunziekte heb) en ga zo maar door. Ik ben nagenoeg blind, dus zie de uitwerpselen niet liggen.

Ik heb respect voor ieder diertje en ook respect voor de liefhebbers want tenslotte hou je toch van je dier, of dat nu een muis of een paard is. Maar dit is inderdaad wel erg vies en vervelend.
Weet ook niet welke kat het geweest is, onze buurt loopt er vol van... Je vindt ook geregeld vogelpluimen .

Het enige wat ik kan doen is onze tuin proberen katvrij te houden.
We hebben wel een hond die zijn territorium katvrij houdt (grappig hoor, de vogeltjes weten dat al! ), maar daar trekken de Minouches en Felixen zich 's avonds en 's nachts weinig van aan, haha.

Mijn ouders - die met hetzelfde probleem zitten - hebben al eens Cat Away (kattenkorrel) uitgeprobeerd, maar dan mag het al niet regenen of de werking stopt.

Maar misschien hebben jullie wel 'huis-tuin-keuken-tips'?

Benieuwde groetjes & God bless
Ellen
donderdag 17 april 2014 - 16:33
deHaan

DeHaan

Ik stuur er de hond op af.
vrijdag 18 april 2014 - 12:01
Bombycilla

Bombycilla

Tja, ze worden beschouwd als 'vrije dieren', dus je kan de eigenaars helaas niet aansprakelijk houden voor de uitwerpselen

Wat een onzin tuurlijk zijn de eigenaren aansprakelijk,ze hebben die term gewoon bedacht om ze naar buiten te kunnen jagen
vrijdag 18 april 2014 - 12:53
wilma*15

Wilma*15

Ik heb in het verleden ook katten en poezen gehouden.
Maar ik had ze zo aangeleerd dat ze thuis hun behoefte deden.
Als ze buiten waren zette ik de kattenbak buiten en dat wisten ze heel goed.
Al zal de buren in eerste instantie niet echt veel last gehad hebben want ik woon bijna helemaal tussen de weilanden maar toch wilde ik dat mijn huisdieren geen overlast bij anderen zouden hebben.
Voordat ze zuiver waren mochten ze niet buiten komen.
Juist om dit te voorkomen.
Je zou wel degelijk de eigenaars hierop kunnen aanspreken.

Ik noem dat eigenlijk geen eigenaars meer die hun kat altijd buiten laten.
Die mensen hebben geen hart.
Als je van dieren houd zorg je er ook voor dat de buurt er geen overlast van ondervindt.

Groetjes
vrijdag 18 april 2014 - 21:53
77Grace77

77Grace77

Dag Wilma

Waauw, dit vind ik prachtig!
Ik wou dat er meer dierenliefhebbers waren zoals jij.
Wist trouwens niet dat je een kat ook echt zindelijk kon maken.
Dat schept natuurlijk een heel ander licht op de zaak.
Het probleem is, ik zie het niet en eens ontdekt valt niet meer te achterhalen wie je planten besproeide en zijn/haar uitwerpselen heeft gedropt.
En mocht je het weten, bewijs dat maar eens aan de eigenaars...

Maargoed, ik wil hier nu geen drukte over maken, gedane zaken nemen geen keer. Ik kan nu beter preventief te werk gaan.
Kent iemand misschien een middeltje om je tuin katvrij te houden?
Misschien eentje uit grootmoeders' tijd? Die werken soms het beste.

Dankbare groetjes & God bless
Ellen
zaterdag 19 april 2014 - 20:52
wilma*15

Wilma*15

Ik als kattenliefhebster weet wel het een en ander.
Zo heb ik in het verleden wel eens met een emmer ijskoud water recht op de kat gegooid.
Deze kat heb ik nadien nooit meer gezien.
Wilde vechten met een van mijn katten.
Het is misschien niet zo humaan maar het helpt wel.
Heb dit uiteraard niet in de winter gedaan of als er nachtvorst was voorspeld.
Maar in de zomer kan dit best.
Sorry voor de kat.
De kat kan er ook niks aan doen maar wat moet je als de eigenaars er niet naar om kijken?

De kattenkorrels helpen ook wel maar dan zou je die onder een afdakje moeten plaatsen waar geen regen kan komen.
Ook zijn er speciale elektrische apparaten die een signaal uitgeven als er een dier in de buurt komt maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik heb ze dus als jong katje geregeld op de kattenbak gezet en als ze dan iets deden kregen ze een kattensnoepje.
Na enige tijd wisten ze dit en deden ze uit hun zelf hun behoefte in de kattenbak.
In het begin kwamen ze wel daarna naar mij om het snoepje op te halen.
Zo heb ik het hun dus aangeleerd. En dat kan net als een hond.
Mijn eerste poes was een Pers, dat wil zeggen een echte raskat en die mocht niet buiten komen.

Groetjes
zaterdag 19 april 2014 - 22:12
libosa

Libosa

Zelf heb ik ook 40 jaar katten gehad en als jong katje aangeleerd om het op de kattenbak te doen, ze hebben het snel door.
De meeste mensen vinden het schoonmaken van de kattenbak smerig en dan is het net zo gemakkelijk om even de deur open te doen, zodat de kat buiten de behoefte kan doen.
Katten doen het echter nooit in eigen tuin, maar zoeken graag een tuin uit met veel mooie open plekken met rulle aarde, waarin ze kunnen graven, want ja, ze graven het wel netjes onder...

Ook hier dus kattenbezoek in mijn tuin
Onlangs is een grote plant weggehaald, dus een mooie grote open plek en ja hoor, prima "kattenbak". Inmiddels maar wat plantjes verplaatst, zodat er geen open plek meer is tot ik er andere planten neer kan zetten.

Het irriteert me wat, dat er een hoop heisa wordt gemaakt over honden, maar dat kattenbezitters geen strootje in de weg wordt gelegd, terwijl het echt smerig is om onaangenaam verrast te worden door ondergegraven kattendrollen.
Ik pleit voor kattenbelasting met de verplichting om een kattenbak in huis te hebben, zodat mensen wel even nadenken voor ze een katje nemen!

Groetjes Libosa

zondag 20 april 2014 - 07:59
Bombycilla

Bombycilla

En een aanlijn gebod voor deze vogeldoders,niet alleen vogels maar ook wezels en andere kleine zoogdieren driegen uit te sterven door deze seriemoordenaars
zondag 20 april 2014 - 11:45
wilma*15

Wilma*15

In mijn vorig huis dat tussen andere huizen stond (woon nu tussen de boerderijen) kwamen mijn katten alleen aangelijnd buiten.
Ik kreeg daar wel heel rare reacties van anderen die verder weg woonden maar ik trok het me niks van aan.
Maar mijn naaste buren vonden dit fantastisch en ik mocht dan ook met mijn kat bij hun in de tuin op visite zonder dat de kat hun tuin omspitte.
Ik heb toen nog een eigengemaakte riempje moeten maken omdat die toen nog niet te koop waren maar tegenwoordig zijn die heel gemakkelijk aan te kopen.

Het kan dus wel degelijk aangelijnd.
Al mijn katten en poezen waren ook geholpen.
Ze blijven dan dichter bij huis en gaan niet zwerven.

Groetjes
zondag 20 april 2014 - 12:33
77Grace77

77Grace77

Kijk 'ns aan zeg!
Deze reacties had ik niet verwacht. Ze doen me heel veel plezier .

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, lijnden onze rechtstreekse buren hun prachtige Birmanen ook aan als ze in de tuin mochten. Statige katten die nauwelijks jachtdrift hadden en op een majestueuze manier door de tuin schreden, elke poot nauwlettend plaatsend en de dikke staarten rechtop.

Vind het raar dat je commentaar kreeg van onrechtstreekse buren Wilma, ze zouden het toch ook niet fijn vinden mochten ze in hun tuin komen?
Maar wat goed dat je rechtstreekse buren zo ingenomen waren met het aanlijnen. En wat gezellig zeg, op de thee met de kat .
Jullie zouden bij mij ook welkom zijn hoor!

Ja, kattenbelasting, dat is nog iets...
En kattenzakjes voor ongeluktjes? Hier moeten hondeneigenaars verplicht minstens twee hondenzakjes op zak hebben. Laat je zijn gevoeg op straat liggen, kan het je een GAS-boete opleveren.
Wij mogen zelfs onze honden niet meer in meertjes laten zwemmen, dat kost je hier zo'n 150 euro boete. Dat vind ik wel verregaand. Maargoed, dat is een andere discussie.

Heb ook al gedacht aan de ultrasone geluiden, maar zoals gezegd hou ik van tuinvogeltjes en onze hond gaat dat wellicht ook erg pijnlijk vinden aan z'n oortjes...
Niet zo eenvoudig om je tuin katvrij te houden dus...

Wij hebben wel bescherming rond de vogelzaadsilo's hangen, een soort traliewerk zodat enkel de kleine vogeltjes bij het zaad kunnen komen. Maar daarbuiten zijn ze natuurlijk onbeschermd.

Nog tips buiten de tuin volplanten zodat er geen enkel open plekje meer is?
Op zich vind ik dat wel een leuk idee, maar dat gaat me wel een duit kosten.
We hebben nogal wat spaties tussen onze opgroeiende Rhodo's en de pas aangeplante borders gelaten.

Dankbare groetjes & God bless
Ellen
maandag 21 april 2014 - 16:41
Anneloes

Anneloes

hier zitten de katten ook met een harnastuigje aan een lijntje zolang we nog aan het klussen zijn in de tuin.daarna is het de bedoeling dat de tuin zo is afgeschermd dat de katten niet buiten de tuin geraken (en andere katten niet in onze tuin)
[afbeelding verwijderd niet-https]

ze gaan ook netjes naar de bak. dat kan je katten gemakkelijk aanleren, de meeste kittens leren dat al van hun moeder. ze moesten hier ook niet proberen om tussen mijn plantjes te gaan, dan gaat er een plens water over.

voor ons dus geen kattenbelasting.
maandag 21 april 2014 - 21:18
wilma*15

Wilma*15

Helaas moeten de goeie weer de dupe worden van de slechte.
Zo zal het wel altijd blijven.

De echte kattenliefhebbers haal je er zo uit.
Die katten zijn geen mensenschuw en zijn gewend om op een kattenbak hun behoefte te doen.
En zo hoort het ook.

Nee geen kattenbelasting daar ben ik ook op tegen.
Wel mogen ze een chip verplichten.
Zo kunnen ze sneller achterhalen of die kat alle inentingen heeft gehad of niet.
En ook de eigenaar opsporen bij onenigheid.
Want een echte kattenvriend zorgt dat alles altijd in orde is.

Groetjes
maandag 21 april 2014 - 21:41
77Grace77

77Grace77

Ja, zo is het ook met honden.
Nogal wat mensen komen uit de lucht gevallen als je ze over jaarlijkse inentingen spreekt. "Ze hebben dat toch al bij de verkoper gehad?"
Tjonge-jonge... , erg triest vind ik dat!

Een chip is een goed idee!

Dank voor jullie talrijke reacties!
Groetjes & God bless
Ellen
dinsdag 22 april 2014 - 16:34
jeanivo

Jeanivo

ge kunt u kat wel trainen dat ie zn behoefte mss thuis doet maar het instinctief gedrag (vogels en zoooveeeel andere dieren vangen) kan men niet afleren. er had jaren geleden al iets aan het overschot aan katten gedaan moeten worden met alle gevolgen nadien. en aan alle kattenliefhebbers die zich dierenliefhebber noemen ne dikke merci! jullie doen meer kwaad dan goed voor de dieren rondom u.
cijfers kan ik jullie ook bezorgen maar daar bespaar ik jullie van.
mvgr,

woensdag 23 april 2014 - 23:12
wilma*15

Wilma*15

De katten die ik in mijn leven heb opgevangen waren allemaal geholpen wat wil zeggen dat ze geen nakomelingen meer konden maken.Maar om ze dan maar meteen te doden omdat er toch te veel van zijn sorry dat gaat ook voor mij een beetje te ver.

Ik geef je wel gelijk dat er veel eigenaren niet naar hun kat om kijken en dan krijg je inderdaad een overschot.Het zijn juist deze katten die niet zijn geholpen die rotzooi trappen bij anderen.Heb dit al redelijk vaak mee gemaakt.

Ook wil ik je hierbij op attent maken dat er wel degelijk katten zijn die helemaal geen jachtinstinct hebben.Zo heb ik eens een Pers gehad en we hadden een muis in de kamer.Maar onze kat bleef liggen waar hij lag en keek er niet naar om dat wij van armoe een muizenklem moesten aanschaffen om dat dier uit de huiskamer te krijgen.Die muis hebben we pas na enkele dagen kunnen vangen en daarbij hebben we onze kat even moeten verbannen naar een andere ruimte.

Mijn katten kregen al van begin af aan een riempje om als ze los in de tuin liepen MET een belletje er aan en ook mijn nieuwe katten krijgen die als ik ooit weer eens een kat krijg.Ik zorg wel er voor dat er een gedeelte van het riempje van elastiek is want anders kunnen ze zich gaan ophangen wat ook weer niet de bedoeling is.

Vaak krijg ik dan te horen dat dat zielig is maar wat is nu eigenlijk het zieligste.Een dode vogel of de kat, die moet maar aan het geluid van het belletje wennen. Overdag speelde ik dan ook vaak met mijn katten en lagen s'avonds op mijn schoot of op mijn voeten die kregen genoeg aandacht.Bleven dan ook eigenlijk meer binnen dan buiten en hadden ook geen zin om te jagen. Ze kwamen bij mij niks te kort.
Als iedereen dit deed werd er heel anders naar de katten gekeken.

Als hier geen katten meer zouden lopen dan had ik nu vele malen meer last van muizen in huis.Ze zijn dus wel degelijk af en toe nuttig.Ik woon dan ook ver buiten de kom bijna tegen een bos aan met veel weilanden en boerderijen. Al zie ik tegenwoordig steeds minder ipv meer katten.

Groetjes
donderdag 24 april 2014 - 00:30
jeanivo

Jeanivo

Het stoort mij gewoon dat elk dier dat een kleinere aaibaarheidsfactor heeft dan een kat word opgejaagd en afgemaakt ook al zijn ze inheemse dieren en hebben wel degelijk hun ecologisch nut. Denk maar aan vossen, everzwijnen, duiven (wel ziektes en overschot), marters, enz.. Allemaal omdat ze zogezegt met teveel zijn.
Maar als men over katten begint owee owee...
Ik weet zeker dat katten schadelijker zijn dan andere (inheemse) dieren. Maarja, das pech voor al de (bedreigde) mussen, muizen, kikkers enz.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen de kat als dier. Wel tegen het overschot.
mvgr,
donderdag 24 april 2014 - 11:26
wilma*15

Wilma*15

De kat kan er zelf ook niks aan doen.
Het zijn immers de eigenaren die hier aan mee werken.
Daarom ook moeten al mijn katten dus ook geholpen worden want ook ik vind dat in sommige wijken het krioelt van de katten.
Wel eigenaar van een kat zijn en er niet naar omkijken noem ik geen eigenaar.
Deze mensen moeten in mijn ogen dan ook op een of ander manier gestraft worden.
Daarom ben ik ook een voorstander om ook alle katten te laten chippen.

Muizen leven hier ook extreem veel.
Juist omdat de inheemse dieren die ook jacht op de muizen maken hier net niet komen.
Vorige winter had ik er meer dan 15 in mijn wintertuin gevangen en dit binnen 1 maand.

Denk dat iedereen wel een muizenval zet als deze zich in de woonruimte bevind.

Overschot is nooit goed.

Groetjes
donderdag 24 april 2014 - 12:30
Anneloes

Anneloes

jeanivo, doe jij wel iets aan de overschot van katten?
een donatie (geld of tijd) aan een plaatselijk zwerfkatten project helpt meer dan hier klagen.
Daarvan kan ik u ook cijfers bezorgen maar die zal ik u maar besparen?


verder gaat het hier net als wilma. het zou heel knap zijn als mijn katten aan een lijntje een vogel, kikker of zelfs muizen vangen. hooguit een vliegje en verder het speelgoed wat wordt vermoord.

dan ben ik benieuwd wat ik meer kwaad dan goed doe voor de dieren rondom mij...
vrijdag 25 april 2014 - 23:27
wilma*15

Wilma*15

Anneloes de goede moeten het weer onder de kwade leiden en dat zal zo altijd wel blijven.
Helaas hoor je niks over de katteneigenaars die hun katten wel degelijk goed verzorgen en zorgen dat ze bij anderen geen overlast bezorgen.
Maar over de eigenaars die alles aan hun laars lappen hoor je heel veel kwaads en dan denkt iedereen dat alle kattenbezitters zo zijn.

We moeten ons er wel bij neerleggen want wij als goede kattenverzorgsters worden in het ongeloof gelaten.
We kunnen praten als brugman maar naar ons wordt helaas niet geluisterd gewoon omdat we waarschijnlijk in hun ogen in de minderheid zijn en die bestaan gewoonweg niet.
Ze zien alleen de slechte katteneigenaars en dat willen ze ook zo houden.
Volgens mij hebben ze af en toe oogkleppen op om te zien dat er wel degelijk ook een andere zijde bestaat.

Hier kunnen wij helaas niks aan veranderen.
Deze hele discussie brengt alleen veel hartzeer bij de goede katteneigenaren die veel voor hun dieren over hebben en zelfs regelmatig met ze naar de dierenarts gaan voor de nodige inentingen, ja want ook katten moeten elk jaar hun spuitje halen en regelmatig ontwormd worden en wat al niet meer.

Een kat die thuis al veel kattenspeelgoed heeft verveelt zich dan ook niet en is de lust om te jagen buiten al vele malen minder omdat ze al redelijk moe zijn van het spelen binnen en ook om het eten hoeven ze niet te jagen want het eten wordt altijd netjes naar ze toe gebracht.

Ze zeggen wel eens een kat kan je niks aan leren maar dat is ook maar kwats.
Zelf heb ik een kat gehad die niet op de meubels en de bankstel mocht alleen op onze schoot mocht zitten en die kroop heel voorzichtig via mijn benen omhoog om bij mij te zitten en als ze dan naar mijn partner ging deed ze dit zonder maar 1 stap op de bank te zetten en als we dan iets te ver van elkaar zaten begon ze te mauwen.
Ik heb nog geen 1 kat ooit in mijn gordijnen gezien terwijl die toch allemaal tot de grond hangen.
Als ik zag dat ze er in wilde klimmen zette ik ze direct op de krappaal die ook bijna 1 meter hoog was en na een tijdje wisten ze dat ze daar wel in mochten klimmen en daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt.
Je kunt ze dus wel degelijk het een en ander aan leren.

Ik heb hiermee mijn zegje gedaan.
Of ze me willen geloven of niet is aan hun.
Ik zal me dan ook niet meer verder hiermee bemoeien.

Groetjes

zondag 27 april 2014 - 04:03
Anneloes

Anneloes

daar zal je wel gelijk in hebben ja. daarom ben ik ook benieuwd naar de reactie van jeanivo.

in mijn omgeving zijn de eigenaren die hun niet geholpen katten vrij naar buiten laten gelukkig ver in de minderheid. de eigenaren die het overlast beperken zijn gelukkig in de meerderheid. maarja, die worden niet gezien want daar is geen overlast van...
zondag 27 april 2014 - 12:54
jeanivo

Jeanivo

Beste Wilma en Anneloes,
Ik heb hierbij geen namen genoemd of gezegd dat alle kattenliefhebbers hun katten maar laten doen en zelfs niet dat ik katten haat.
Als jullie je daardoor voelen aangevallen is jullie probleem.
Blijkbaar zijn de 'goede' katteneigenaars nu in de meerderheid? wat hier in de streek zeker niet te zien is.
En ja Anneloes ik doe zelf ook iets aan het kattenoverschot, al zal jij niet graag horen op welke manier.
Ik dacht dat hier wel pro en contra's konden gedeeld worden.
Terwijl er zeker en vast mensen zijn die denken zoals ik (maar niks durven zeggen omdat de kat het uberhuisdier is(zeker bij vrouwen))
En als hier toch alleen maar met verwijten gegooid wordt, een gelukkig leven verder.

maandag 28 april 2014 - 19:58
Anneloes

Anneloes

ik verwijt niets. ik lees alleen wat jij typt.
je zei niet alle kattenliefhebbers?

ik quote "en aan alle kattenliefhebbers die zich dierenliefhebber noemen ne dikke merci! jullie doen meer kwaad dan goed voor de dieren rondom u. "

dat is het stukje waar ik over val.
dus ik ben nog steeds benieuwd wat ik meer kwaad dan goed doe voor de dieren rondom mij...
maandag 28 april 2014 - 22:26
wilma*15

Wilma*15

En ja Anneloes ik doe zelf ook iets aan het kattenoverschot, al zal jij niet graag horen op welke manier.

Hier is dus werkelijk een kattenhater bezig.
Anneloes en ik hopen toch niet dat jij ze vergiftigd of iets dergelijks!!!!!!!!!!!!

Als ik merk dat jij werkelijk katten dood door maakt niet uit hoe kom ik persoonlijk naar Herk de Stad om aangifte te doen bij de politie wegens dierenmishandeling.




maandag 28 april 2014 - 22:58
jeanivo

Jeanivo

excuses, dank aan alle kattenliefhebbers die zich dierenliefhebber noemen behalve Marloes en de rest die hun kat aan een leiband hangt (dus blijkbaar het overgrote deel) merci......
Blijkbaar zijn de cijfers die wij noteren totaal nutteloos en verwaarloosbaar.
Bij deze weer een reden om geld en tijd in een ander (mss wel bereikbaar project zoals het redden van de bij) project te steken.
Dank je wel Marloes om mijn ogen te openen.
Blijf gerust op jou stuk grond waar alle dieren zonder bedreiging kunnen rondhuppelen en vliegen en zeker niet naar andere plaatsen waar dat zeker zo niet is.
maandag 28 april 2014 - 22:59
jeanivo

Jeanivo

http://wbesusterengraetheide.nl/?page_id=1096
ter info (totaal uit mijn duim gezogen)
maandag 28 april 2014 - 23:04
wilma*15

Wilma*15

Jij gaat verwilderde katten vergelijken met gewone huiskatten die toch nog een thuis hebben waar ze s'avonds binnen mogen.
Let wel deze topic gaat dus over die katten die toch nog ergens een thuis hebben.

Ook weet ik wat er gaande is in de grote steden en daar noem ik Herk de Stad niet bij maar wel Hasselt.

Citaat van jou site.

=Vooral de geldende opvattingen in Nederland, dat het gewoon is dat de huiskat dieren mag vangen en doden moet veranderen, de ecologische ramp, die hierdoor elk jaar plaats vindt dient gestopt te worden, huisdieren horen in huis te blijven en katten dienen net zoals honden aangelijnd uitgelaten te worden.=

Marloes en ik zijn wel degelijk degene die onze katten zo behandelen.
En ik weet dat wij niet de enige zijn die zo met onze katten om gaan.

Maar je moet niet iedereen over 1 kam scheren.
Er zijn echt wel mensen met een goed hart voor katten en die er alles voor doen om de overschot te verminderen.

Maar voordat een kat verwilderd is zijn er al enkele jaren overheen gegaan en de omgeving heeft dit al heel snel in de gaten om welke kat ze het dan hebben.
Deze proberen ze dan ook met man en macht te vangen en deze katten worden inderdaad ingeslapen omdat ze niet meer in de samenleving terug kunnen worden geplaatst juist omdat ze te wild zijn.

De katten die wel nog te redden zijn worden geholpen en proberen ze een nieuw tehuis voor te vinden.

Ben toch wel nieuwsgierig wat jij wel doet om het overschot te verminderen.
Hoop niet dat jij gif in jou tuin hebt liggen voor de katten.


maandag 28 april 2014 - 23:44
jeanivo

Jeanivo

Dit artikel gaat idd over limburg, wat niet wil zeggen dat het probleem enkel daar ligt.
Google maar even, artikelen genoeg. Katten zijn nu eenmaal niet streekgebonden.
Geen twijfel dat jullie wel met verstand met jullie katten omgaan.
Maar jullie zijn wel degelijk in de minderheid. In Hasselt kon ik niet in mijn tuin komen zonder in de 'kattenstront' te trappen. En niet enkel in grote steden. Op het 'platte land' is het wel minder maar net zo goed een probleem.
En ik denk niet dat enkel verwilderde katten dieren vangen.
Goed dat er mensen bestaan als jullie maar ik denk als de 'meerderheid' zo zou denken er geen probleem was.
Kat zal altijd een gevoelig onderwerp blijven. Maar negeren dat er wel degelijk een probleem was, is en zal blijven is kortzichtig.
Er zijn veel vogelsoorten, muizensoorten enz die buiten de mens ook nog eens te lijden hebben onder de kattenpopulatie.
Zou het gaan over een ander dier (vossen, ratten enz) 'gewoon opruimen' zeggen ze dan.
Er is niet voor niets een jachtbeleid om katten op te ruimen.
Maar dit zal altijd een eindeloze discussie blijven. Zolang iedereen elkaar de schuld geeft en er geen schuldigen zijn zal dit probleem blijven bestaan.
Hetzelfde bij uitzet van jachtfazanten, duiven.....
dinsdag 29 april 2014 - 08:10
Anneloes

Anneloes

je hebt het nog steeds over alle kattenliefhebbers die zich dierenliefhebber noemen...
dat zijn juist degene die zich wel bekommeren om het welzijn van hun eigen katten en andere dieren (en ook nog eens om het welzijn van hun buren).
zou je niet beter spreken over de zogenaamde kattenliefhebbers die geen echte dierenliefhebbers zijn?

wellicht verschilt de overlast per streek. ik ontken ook niet dat loslopende katten geen probleem zijn. Dat zijn ze wel degelijk en daarom ben ik ook voor de zogenoemde zwerfkattenprojecten.
ik wil alleen duidelijk maken dat je niet alle katteneigaren over 1 kam kan scheren zoals jij in je betogen telkens doet. dat is het stuk waar ik over val, niet over het feit dat zwerfkatten een probleem zijn, daarover zijn we het wel degelijk eens. als je goed zou lezen had je dat al lang begrepen.
dinsdag 29 april 2014 - 14:05
wilma*15

Wilma*15

Marloes het heeft geen zin om hem te laten geloven dat er ook andere kattenliefhebsters zijn die hun kat aangelijnd buiten laten of zoals mijn laatste kat met een belletje zodat andere dieren hem horen aankomen.
Iets vangen is dan niet mogelijk door het belletje.
Dit heb ik al enige malen in de gaten gehouden in het begin en het werkt wel degelijk.

Ook ik ben er van overtuigt dat de zwerfkatten een probleem zijn.
En ik weet ook dat er mensen zijn die een kat nemen die er verder niet naar om kijken maar dat zijn in mijn ogen geen kattenliefhebsters.




dinsdag 29 april 2014 - 14:34
jeanivo

Jeanivo

lees mijn excuses, ik hoor veel katteneigenaars zeggen 'ik ben een dierenliefhebber' (niet allemaal) die niets aan hun kat doen, zelfs geen kattenbak proper maken.
ik vertel hier enkel mijn bevindingen en natuurlijk zijn er ook anderen maar daar heb ik geen probleem mee.
Als jij je voelt aangevallen pech voor jou.
gegroet
dinsdag 29 april 2014 - 14:36
Anneloes

Anneloes

een katteneigenaar is nog geen kattenliefhebber/dierenliefhebber...
iemand die zijn/haar kat opgeholpen naar buiten trapt kan ik geen dierenliefhebber noemen.

ik kan er niets aan doen dat jij heel wat anders zegt(typt) dan wat je bedoeld.
woensdag 30 april 2014 - 12:07
wilma*15

Wilma*15

Marloes ik ga volledig met je mee.

Hij wil toch niet luisteren naar ons het heeft dan ook geen zin om hiermee nog verder te gaan.
Ik weet net zo goed als jij dat wij een goed hart hebben voor onze eigen katten.
En dat onze katten geen enkel ander beest zal doden.
Want daar zorgen we wel voor.
Ook weten wij dat wij niet de enige zijn die zo met onze katten om gaan.

Wij hebben hier met een echte kattenhater te maken of we wel of niet goed met onze katten om gaan maakt daar niks uit.
Bij hem moeten alle katten opgeruimd worden.
Of ze nauw goed of slecht zijn is bij hem geen verschil.

Marloes wij zijn met onze kat welkom bij de schrijfster van deze topic en dat zegt genoeg.

Ook de schrijfster van deze topic haat geen katten maar alleen die katten die rotzooi trappen en dat zijn onze katten niet.
Lees dit maar eens in eerdere berichten.
woensdag 30 april 2014 - 22:46
wilma*15

Wilma*15

Even terug gehaald.
Dit schreef de topic schrijfster op mijn eerdere bericht.

Maar wat goed dat je rechtstreekse buren zo ingenomen waren met het aanlijnen. En wat gezellig zeg, op de thee met de kat .
Jullie zouden bij mij ook welkom zijn hoor!
woensdag 30 april 2014 - 22:50
77Grace77

77Grace77

Even snel wat schrijven want ben afgelopen tijd nauwelijks online geweest.
Mijn echtgenoot is in het hospitaal opgenomen, vandaar.

Zozo, wat een discussie rond de katteneigenaars, al dan niet versus dierenliefhebbers.

Ik ben er zeker van dat jullie tot Jeanivo zijn doorgedrongen met jullie positieve boodschap dames . Hij heeft zich nl. verontschuldigd voor zaken die misschien wat anders konden overgekomen zijn. Dat is mooi, vind ik, want van wat ik uit zijn verhaal begrijp is dat hij - nog meer dan hier - geconfronteerd wordt met echte overlast. Als je dan de vergelijking maakt met kleine wilde diersoorten die eindelijk weer eens de kop opsteken in ons Belgenlandje en die jammer genoeg meteen worden aangepakt, kan ik me wel voorstellen dat dat voor een dierenliefhebber vrij onbegrijpelijk is.

Ook ik ben ervan overtuigd dat er wel degelijk een probleem is, niet met de katten zelf want deze beestjes kunnen er ook niet aan doen, maar met nogal wat katteneigenaars die niet naar behoren voor hun dieren zorgen, geen verantwoordelijkheid willen nemen voor de gevolgen van hun vrijgevochten dieren en er ook niet op willen gewezen worden.
"Een kat is makkelijker dan een hond." hoor je wel eens, "die trekt haar plan wel. Met een hond moet je gaan wandelen."
En daar mogen we de ogen ook niet voor sluiten.
Ik kan niet zeggen hoeveel katten er in onze buurt rondlopen, maar het zijn er veel. Ik ken op dit moment helaas maar 1 iemand die haar katten bewust thuis houdt, nl. mijn hondentrimster.

Anderzijds heb ik hier veel bijgeleerd en maakt het me erg blij dat er wel degelijk katteneigenaars zijn die ook echte katten- en dierenliefhebbers zijn die op een zeer nauwgezette, liefdevolle, verantwoorde manier met hun geliefde poezen en katers omgaan.
Dat vind ik heerlijk om te lezen, dit is hoopgevend.

Ja, stuur jullie boodschap maar de wereld in dames!
Hoe meer mensen doordrongen zijn van de noodzaak om hun katten goed te verzorgen, ze te sterelliseren, chippen, aanlijnen, dat ze hun katten handige dingen kunnen aanleren, met veel speelgoed kunnen verwennen, hoe beter!

Net zoals ik graag zou pleiten voor een degelijke opleiding voor toekomstige bazen van honden, zou ik dat ook graag doen voor mensen die katten adopteren.
"Een hond/kat heb je niet voor even, maar voor een heel leven."
Dus zorg er ook voor, zo blijft het voor iedereen een aangename woonomgeving waar diereneigenaars dierenliefhebbers zijn en met niet-diereneigenaars in vrede en vriendschap kunnen samenleven.

Wat zou het mooi zijn, bij elkaar op de thee met je goed verzorgde kat of hond.
Iedereen tevree .

Maar nu is mijn probleem nog niet opgelost.
Hoe houd ik de losgelaten katten uit mijn tuin?

Groetjes & God bless
Ellen
zondag 4 mei 2014 - 12:21
wilma*15

Wilma*15

Hallo Ellen

Maar als je echt heel veel last van de loslopende katten hebt zou ik proberen ze te vangen en naar een asiel brengen.
Daar hebben ze wel oren naar jouw verhaal en zeker als ze ook nog eens niet zijn geholpen krijgt de eigenaar de kat niet terug zonder dat die eerst geholpen wordt en de kosten worden op hem verhaald.

De meeste laten de kat dan ook maar in het asiel achter omdat de kosten toch te hoog blijken te zijn.
Aangezien de eigenaar dan wel bekend is krijgt hij meestal ook een verbod om nog een kat te nemen en bij een tweede vergrijp krijgt hij ook nog eens een boete.

Ik zou het op die manier doen.
Een andere oplossing is er gewoon niet aangezien ze meestal s'avonds komen.
Die eigenaars willen toch niet luisteren.
Of je moet weten van wie die kat is dan kan je de eigenaar erop aan spreken.

Maar zorg dat je geen ruzie met de omgeving krijgt.
Alhoewel in de meeste gevallen ook de omgeving erg blij is als er minder katten in de omgeving los lopen.

Als je het zelf niet durft er zijn altijd mensen van de dierenbescherming of van het asiel die je eventueel zou willen helpen.

Er wordt wel degelijk jacht gemaakt op loslopende katten.
En zeker als er klachten zijn van de omgeving.

Ik zou het op die manier toch eens proberen.

Succes er mee.

Groetjes
zondag 4 mei 2014 - 13:16
Anneloes

Anneloes

ik weet niet hoe je tuin is gelegen.

hier is de tuin omheind met schutting/muur. er komt een stroomdraad op de schutting om de katten binnen de tuin te houden.
een kennis heeft hetzelfde stroomdraadsysteem (van koltec) op de schutting om katten uit zijn tuin te houden. de buurkatten lusten wel een visje uit zijn vijver.

kattenurine kan je verwijderen met speciale producten die de urine afbreekt met enzymen (urineOFF, biotex, enz).
wanneer je schoonmaakt met gewoon schoonmaakmiddel lijkt het schoon want je ruikt het zelf niet meer, maar de buurtkatten ruiken het nog wel. dat is juist uitnodigend om wederom hun guur af te zetten.
maandag 5 mei 2014 - 14:05
77Grace77

77Grace77

Ah, ik wist niet dat asielpersoneel bereid was om mee katten te vangen.
Wellicht hebben zij daar dan een goede kattenval of lokmiddel voor?
Natuurlijk moet je dan net geluk hebben dat de katten net je tuin passeren, en het gebeurt enkel als we niet samen met de hond in de tuin zijn.

Ja, het schoonmaken lukt wel, denk ik. Werkt Dettol ook goed tegen de geur, ook om katten te ontraden, bedoel ik dan?

Maar de uitwerpselen en de urine die tussen/onder en op mijn planten liggen vind ik nog het meest vervelend.
Ik kan het enkel ruiken, da's op zich al misselijkmakend genoeg.
Ik betast mijn planten om ze te kunnen zien en kom tijdens mijn zoektocht naar mijn planten uiteraard geregeld met mijn handen in de aarde terecht.

Blijkbaar is er enkele jaren geleden ook een door Toxoplasmose geïnfecteerde kat geweest die mijn planten of groenten bezocht, want ben daar nogal ziek van geweest en na behandeling blijf ik er last van hebben. Mijn Toxo in het bloed staat erg hoog en flakkert met periodes op omdat ik een neuro-immuunziekte heb.
Dat vind ik persoonlijk nog het meest ingrijpende van de hele zaak, want dit is helaas levenslang.

Een omheinde tuin is een optie, maar dat gaat wel wat kosten en dan is onze tuin toch nog aan één kant open (tuinpoort). En mja, om nu zoveel kosten te gaan maken en mijn echtgenoot al die moeite te laten doen voor andermans katten...
Maar, zeker een goed idee voor katteneigenaars .
Bedankt!

Groetjes & Blessings
Ellen
dinsdag 6 mei 2014 - 17:14
Anneloes

Anneloes

dettol is wel desinfecterend maar breekt de urine niet volledig af. katten ruiken het dus nog steeds.

handschoenen dragen in de tuin?
woensdag 7 mei 2014 - 17:45
wilma*15

Wilma*15

Anneloes daar zat ik ook aan te denken maar daar heeft de topicschrijfster niet veel aan aangezien ze bijna blind is en ik weet dat dan juist de vingertoppen heel gevoelig zijn.
Handschoenen zijn bij haar hierdoor geen optie.

Zit ook mee te denken.

Groetjes

woensdag 7 mei 2014 - 19:53
Wannus

Wannus

Ik heb ook nog katten verjaagt door met water te gooien , ten tijde
dat ik nog vogels hield , en dat hielp wel .
Maar vandaag heb ik in een Buxushaagje hier en daar afgestorven blaadjes
gezien , dit zou volgens de eigenaar door kattenurine zijn , de katten van
de geburen . Wat moet je daar tegen doen .
woensdag 7 mei 2014 - 22:39
wilma*15

Wilma*15

Hallo Wannus

Mijn buren hebben prikkeldraad rond enkele buxusboompjes liggen.




donderdag 8 mei 2014 - 00:45
77Grace77

77Grace77

Ah ok, dank je wel.

Handschoenen belemmeren je tastzin en dat heb ik hard nodig om te kunnen kijken .

Ben blij dat het nu wat regent, gratis water voor onze uitgedroogde plantjes.
Onze tonnen konden het al lang niet meer trekken.
Zal alles ook eens goed spoelen zeker?

Groetjes & Blessings
Ellen
donderdag 8 mei 2014 - 15:34
Anneloes

Anneloes

extra dunne latex handschoenen? dat is vooral wennen.

aan de andere kant, je hoeft je niet meer druk te maken om Toxoplasmose want dat heb je al opgelopen.
handen goed schoonmaken na het tuinieren lijkt me dan nog de enige optie maar lijkt me dat je dat wel doet.
dinsdag 13 mei 2014 - 20:17
77Grace77

77Grace77

Haha, ja, zo kan je het ook bekijken met de Toxo .

Handen wassen doe ik uiteraard, dat spreekt voor zich.
Als ik wat in de tuin ga doen en nadien van plan ben om me daar lekker met een audioboekje te installeren, heb ik zelfs een desinfecterende gel bij. Dus wat hygiëne betreft zit het wel goed. Maar het blijft smerig als je het tegenkomt natuurlijk.

Hoop dat onze pas geplante Leucothoe het overleeft.
Kan me voorstellen dat de Buxussen ook niet zo happig op zijn op kattenurine.
Ah, prikkeldraad, dat is nog iets... Alleen durf ik dat niet zo goed met onze hond.

Bedankt voor de tips!
Groetjes & Blessings
Ellen
woensdag 14 mei 2014 - 21:52
deHaan

DeHaan

Schrikdraad?
woensdag 14 mei 2014 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon