menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk dier maakt holen met zon 5cm diameter

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Op een paar plaatsen in de tuin zijn holen opgedoken met zo'n 5cm diameter. Heeft iemand een idee wat voor dier hier aan het werk kan zijn of hoe ik dat kan achterhalen (liefst zonder het gat nog groter te maken)?

We hebben hier droge arme zandgrond.
maandag 17 maart 2014 - 01:03
Bombycilla

Bombycilla

Diameter past bij mol
maandag 17 maart 2014 - 11:38
leerling

Leerling

Maken mollen dan niet altijd molshopen?
maandag 17 maart 2014 - 13:12
Bombycilla

Bombycilla

Nee niet als de grond losgenoeg is,ook worden vaak oude holen gebruikt .
ligt er zand voor de holen? of worden de holen vanonderuit gegraven?
maandag 17 maart 2014 - 15:09
leerling

Leerling

Heel dat stuk is recent grondig omgewoeld omdat we daar struiken en wortelgestellen van vroegere struiken en bomen hebben weggehaald, dus de grond is daar inderdaad nog heel los. In de buurt van de holen zijn geen extra zandbergjes, dus het ziet ernaar uit dat ze vanonderuit gegraven zijn.

Een mol zou ik niet erg vinden. Maar iemand in de buurt suggereerde dat het ook ratten zouden kunnen zijn. Die beesten zie ik liever niet zo dicht bij huis.

Als het een mol is, bestaat dan het gevaar dat ik zijn gangen dichttrap als ik erover loop? De herplanting daar is nog niet klaar.
maandag 17 maart 2014 - 23:11
Bombycilla

Bombycilla

Ja als je er over loopt trap je holen dicht ,maar die maken ze heel snel weer open.
dinsdag 18 maart 2014 - 09:47
noeka

Noeka

ik denk ratten , die hebben hier ook zo holen van 5 cm ongeveer !!!
donderdag 22 mei 2014 - 22:11
leerling

Leerling

Er duiken er hier meer en meer op, ook op plaatsen waar het duidelijk geen mollen kunnen zijn. In de straat zijn verschillende open-riool grachten. Ratten lijken ons ondertussen ook aannemelijker.
donderdag 22 mei 2014 - 22:18
1456

1456

Vermoedelijk heeft u last van woelratten. Deze eten van onderuit de wortels van de planten aan.
Wij hebben dit opgelost met carbid in de gaten te duwen. E.v.t. andere gaten wel dichtmaken. Nu permanent een mollenverjager geplaatst. Geen last meer.
woensdag 11 juni 2014 - 21:39
leerling

Leerling

Woelratten. Zou best kunnen, want een paar van de bloembolplantjes zien eruit alsof ze te vroeg verschraald zijn.

Dit wordt moeilijk.

Klopt het dat alleen mollen molshopen en van die langere smalle hopen opwerpen? Want mollen eten ook woelratten. Dit is geen strakke tuin en ik heb niks tegen zandhoopjes.

't Zou stom zijn om onze kleine helpers mee te verjagen. Meestal heb je meer prooidieren dan jagers en straks heb ik nog meer woelratten omdat ik een deel van zijn vijanden verjaagd heb.
donderdag 12 juni 2014 - 01:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon