menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Interessante planten voor bijen

Ga naar meest recente reactie

jdcoster

Jdcoster

Geregeld komt die vraag terug, o.a. nu ook op de Digituin

Een vraag die in twee lijntjes kan gesteld worden maar met een heus boek pas kan beantwoord worden..

De Koninklijke Vlaamse Imkersbond heeft dat geprobeerd met de’ Bijenplantengids’, Een naslagwerk waarin alle voor de bijen enigszins nuttige planten, vermeld worden. Of er nog exemplaren kunnen besteld worden, weet ik niet. Contacteer daarvoor best het Informatiecentrum voor Bijenteelt – Krijgslaan 281 -9000 Gent (tel . 09-264 49 25)

Enkele bedenkingen en vuistregels hieromtrent:
Bijen fourageren in een straal van 3 km rond hun kast. De beplanting van uw tuin is dus relatief onbelangrijk tenzij, heel groot van oppervlakte en beplant met grote hoeveelheden planten die goede nectar- en/of stuifmeelleveranciers zijn.
De wijde omgeving van de standplaats van de kasten is dus zeer belangrijk.

Door oninteressante monoculturen en het massaal gebruik van chemische middelen in de landbouw, imkert men uiteindelijk bijna beter (veiliger) in steden en bosgebieden.

Bijen vliegen op grote partijen, een lindelaan, een weide met paardenbloemen of klaver …, een veld met Phacelia of gele mosterd(groenbemesters) en laten dan al de rest vaak links liggen.

Open en enkelvoudige bloemen zijn beter toegankelijk voor bijen dan gevuldbloemigen of buisvormige bloemen. (Voorbeeld: De tong van de honingbij is tekort om nectar te winnen uit de bloemen van Kamperfoelie, hoewel dit een uitstekende nectarleverancier zou zijn.

Zorg voor een constant aanbod van stuifmeel en nectarleveranciers, vanaf het vroege voorjaar tot de late herfst. Voorbeeld: De wilgen, krokussen, sneeuwklokjes, Narcissen worden al vroeg bezocht door de bijen en tot laat in de herfst worden Wilde wingerd, heide, Hemelsleutel, Klimop … ook nog goed bezocht. Dit gevoel van overvloed prikkelt de koningin tot eierleg (sterk volk).

Bepaalde overheden stellen gratis of goedkoop zadenmengsels ter beschikking met drachtplanten voor bijenweiden. Informeer eens bij een plaatselijke imkervereniging.

Er is ook heel wat info te vinden op de sites van imkerbonden zoals: http://www.konvib.be/artikels-artikels/artikels-bijenweide/2473-van-bijenvriendelijke-tuinen-en-bloemenakkers.html?tmpl=component&print=1&layout=default&page=
woensdag 29 januari 2014 - 21:33
minouke

Minouke

Bedankt Joel, ik heb het één en ander weer bijgeleerd.

Groetjes
Chantal
woensdag 29 januari 2014 - 22:28
annis

Annis

Joel ook bedankt voor de informatie ik probeer ook zoveel mogelijk planten aan te planten die een open bloemstructuur hebben. Altijd leuk in de tuin als je het om je heen hoort zoemen net zo als vlinders die om je heen fladderen.

Annis
donderdag 30 januari 2014 - 08:54
Lino

Lino

Goed dat daar aandacht voor is.
Hier nog een website met een lijst bijenvriendelijke planten: http://www.waseimkersbond.be/bijenvriendelijkeplanten.htm
donderdag 30 januari 2014 - 12:44
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb vorig jaar een imkercursus gevolgd met de bedoeling te Imkeren in de toekomst! Door gezondheidsproblemen(kosten) kan dit momenteel niet doorgaan, maar heb ondertussen m'n bostuin volledig beplant met bij-vlinder geliefde bloemen, struiken en bomen! Spijtig genoeg veel mais in de omgeving (een groene woestijn) voor de bijen, (alsook geen imker in de buurt) dus tuin wordt vooral bezocht door solitaire bijen! Tuurlijk zijn die even belangrijk voor de natuur en ons fruit en groenten bestand, dus die mogen ook verwend worden met de nodige nectar en stuifmeel! Bijenhotels zijn dan ook meer dan welkom !
donderdag 30 januari 2014 - 22:26
Heike

Heike

Ik ben ook zo blij als er bijtjes in ons tuintje 'landen'...
Vorige zomer mocht ik een bijzondere bij welkom heten; de grote wolbij. Weken verdedigde dit mannetje z'n territorium. Met momenten kon ik héél dichtbij komen...

Allemaal Beestjes

donderdag 30 januari 2014 - 23:35
BOSVROUW

BOSVROUW

Een koninklijk exemplaartje!
vrijdag 31 januari 2014 - 09:56
jdcoster

Jdcoster

Omdat ik op een tamelijk gunstige plaats woon voor bijen en een goede bijenplantengids steeds bij de hand heb, was ik nooit erg genoodzaakt uit te zoeken wat het internet te bieden heeft over drachtplanten.
Omdat ik wat belangstelling merk en persoonlijke vragen kreeg ging ik even op zoek en ik vind ook deze site wel goed:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten

Het voorgaande wat ik schreef indachtig, kunt u daar de planten rangschikken in volgorde van belang voor nectaropbrengst, voor pollenopbrengst of ... Bloeimaand.
Zeer praktisch.
Zo kunnen we daar bijvoorbeeld leren dat in de maand maart de wilgen, de paardenbloemen, Prunus cerasifera, Acer rubrum en A. sacharinum uitgelezen planten zijn voor EN nectar En pollen opbrengst.
Maar ook dat Primula's, Pulmonaria's of bosanemoontjes dan weer in dat verband maar een zeer povere aanwinst zijn
Als we allemaal, overheid en privé, die zich bezig houden met de plantenkeuze voor het aankleden van ons landschap daarmee zouden rekening houden en proberen te zorgen voor een rijke bijenweide van maart tot november, zou dat ook al een flinke stap in de goede richting zijn.
maandag 3 februari 2014 - 00:31
Bombycilla

Bombycilla

En natuurlijk geen gif meer gebruiken
maandag 3 februari 2014 - 08:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon