menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nestkast roodborst

Ga naar meest recente reactie

reneemettrie

Reneemettrie

Heb een nestkast (half open) voor roodborstjes gekocht. Voor zover ik weet moet die tamelijk laag, tussen de struiken, geplaatst worden. Nu zitten er op de geplande plaats (niet ver van een gracht) ook ratten. Iemand een idee of die bvb. eieren zouden durven stelen?
zondag 19 januari 2014 - 15:19
Plantadvies

Plantadvies

Ratten zijn alleseters, als je een andere plek hebt, dan zou ik dat zeker doen.
zondag 19 januari 2014 - 20:26
Roeli

Roeli

Een rat pakt niet alleen de eitjes maar lust ook wel een broedend vogeltje.
zondag 19 januari 2014 - 21:15
Bombycilla

Bombycilla

Roodborstjes hebben een heel breed areaal wat betreft hun nestplaatsen,dat kan een holletje in de grond of holle boom zijn dicht struikgewas,klimop, maar ook in schuurtjes of onder daken.
De nestjes worden erg goed verstopt zodat niet alle nesten gepredeerd worden,
Dat ratten zo,n nest uithalen kan gebeuren maar voor het zelfde geld gebeurt dit door kraaien,gaaien,eekhoorns,muizen of katten.
Een roodborst zal een aantal legsels per jaar hebben de meeste worden gepredeerd maar er blijven genoeg over om de soort in stand te houden.
Eenmaal uitgevlogen worden ook bijna alle jongen opgegeten (80%).
Het ophangen van een nestkast voor een vogel die zo gemakkelijk een nestplaats vindt is i.m.o. nutteloos,de kans dat ze erin gaan broeden is zeer gering
maandag 20 januari 2014 - 08:44
reneemettrie

Reneemettrie

Ik heb dat kastje nu gekocht en zal het dus maar ophangen. Misschien tegen de omheining van tennisdraad, denk niet dat de ratten daar gaan tegen opklimmen. Of tegen de spijlen van de hondenren, uiteraard aan de buitenkant, de honden reageren niet echt op kleine vogeltjes. In het geplande deel van de tuin komen geen katten, grote vogels en eekhoorns (is tussen vrij dichte bamboe en achter mijn hondenren).
maandag 20 januari 2014 - 09:10
Paronoto

Paronoto

Gebakken rat..met ajuinsaus
maandag 20 januari 2014 - 10:50
Bombycilla

Bombycilla

Waarom zouden daar geen Gaaien eksters of kraaien komen?
Als je een nestkast voor de roodborst ophangt moet je deze echt verstoppen,anders gaat de roodborst hier niet in broeden.
maandag 20 januari 2014 - 12:25
reneemettrie

Reneemettrie

Er zitten hier sowieso al weinig eksters, gaaien en kraaien heb ik nog nooit in mijn tuin gezien. En de weinige eksters komen niet tussen de struiken. Denk nu eerder aan een meidoorn voor het nestkastje - denk dat de roodborst geen vrije aanvliegroute nodig heeft?
maandag 20 januari 2014 - 12:34
Bombycilla

Bombycilla

Nee liever niet zelfs
maandag 20 januari 2014 - 13:15
Paronoto

Paronoto

eksters, gaaien en kraaien

Hier zijn er MET HOPEN...Eentje hebben?
maandag 20 januari 2014 - 14:45
reneemettrie

Reneemettrie

In ruil voor een rat?
maandag 20 januari 2014 - 14:47
Paronoto

Paronoto

O.K. maar dan een van 2 kilo anders is 't de moeite van bakken niet waard
maandag 20 januari 2014 - 15:28
Paronoto

Paronoto

In het bos van 't kasteel achter mijnen hof daar krioelt het van de kraaien en ook al eens van spreeuwen voor die vertrekken en daar bovenop nog wat eksters...die laatste komen hier soms "paraderen" zo fier als wat en maar "tetteren" ...precies "spaanse stamineewijven"

Allemaal Beestjes

maandag 20 januari 2014 - 15:36
Paronoto

Paronoto

Af en toe een "bezoeker" (of "ster")...die komt van bij mijn buur, over het golfplatendak en zo langs de muur naar beneden.....zou ik niet kunnen en 'k heb ze kunnen "verleiden" met wat broodkruimels...kon ik ze/hem van dichtbij "bewonderen"...

Paul

Allemaal Beestjes

maandag 20 januari 2014 - 15:56
reneemettrie

Reneemettrie

Hier in de compostbak eens 3 ratten (bruine en zwarte) tesamen gezien, ze gingen er niet eens vandoor bij mijn komst.
Heb er niets tegen, zo lang ze maar niet naar mijn zolder trekken of roodborstjes opeten...
En met 4 honden leggen ze ook wel eens het loodje.
maandag 20 januari 2014 - 17:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon