menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ons Mormel

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron


Ons "Mormel", vanuit haar schuiltunnel, opent de aanval op de selderstengel!


Gevangen!


Verkopers vertellen graag dat hamsters in een klein kooitje kunnen leven. Dat zal wel ..., maar neem van mij aan; in een beetje een ruimere kooi met een "natuurlijke" inrichting komt zo'n hamster pas echt tot leven en krijg je fantastische gedragingen te zien!

Ons "Mormel" heeft haar nest gemaakt in een stuk kartonnen doos dat in de pellets ligt ingegraven; op die manier lijkt het echt alsof ze een hol gemaakt heeft; overigens maakt ze zelf aanpassingen naargelang het haar uitkomt. Ik geef dus enkel de basisinrichting ter beschikking! Heerlijk toch?!

Overigens is "Mormel" een Russische (dwerg-)hamster van ondertussen al zo'n 1,5 jaar oud. Haar "kooi" is een terrarium van 60 cm op 45 cm (en zo'n 45 cm hoog): naar mijn mening een minimumgrootte ('k Had zelf graag nog wat groter gehad, maar daar was vrouwlief niet mee akkoord ...). De inrichting bestaat uit pellets voor knaagdieren en allerlei (hamstervriendelijk) onbespoten, droog materiaal uit eigen tuin: beukentakjes met blad, druivelaarsnoeisel, grassen, ...

Groeten,

Pol
dinsdag 26 november 2013 - 15:31
Marei

Marei

Wat is dit ontzettend leuk en wat een fantastisch idee om zo'n 'Mormel' zó te huisvesten.
dinsdag 26 november 2013 - 16:06
Polplastron

Polplastron

Wat is dit ontzettend leuk en wat een fantastisch idee om zo'n 'Mormel' zó te huisvesten.

Hopelijk kan het andere hamsterbezitters inspireren; te veel hamsters leven in afgrijselijke omstandigheden. Onze eerste hamster hebben we destijds geadopteerd van mensen die er door omstandigheden niet meer voor konden zorgen. Het beestje zat al een jaar in een kooitje van 20 op 30 cm! Bij ons heeft ze dan tenminste nog een jaar wat ruimer mogen leven. Mormel heeft tenminste van kleins af best wat loopruimte en een uitdagende omgeving: een looprad is dan ook iets wat ze niet kent en ook niet nodig heeft. Overigens meng ik de pellets die de bodem bedekken ook altijd met wat hooi/stro zodat ze goed kan graven: heerlijk om bezig te zien!

Groeten,

Pol
dinsdag 26 november 2013 - 16:11
Marei

Marei

Het is inderdaad een genot om te zien!!!
dinsdag 26 november 2013 - 16:41
BOSVROUW

BOSVROUW

Een Aards paradijs!
dinsdag 26 november 2013 - 16:55
PetrusDe

PetrusDe

.. Da's pas dierenliefde !... Chapeau !! ...je moet geen lid zijn van " Gaia " , om zoiets te verwezenlijken ! Nog veel plezier met jullie " Mormel "....
woensdag 27 november 2013 - 14:47
BDV

BDV

Wij hebben ook zo eentje gehad. Kon verdomd hard doorbijten Kan je mormel nog makkelijk pakken in die kooi?

Het is in elk geval prachtig en inderdaad veel beter dan die schoendozen die moeten doorgaan als kooi
donderdag 28 november 2013 - 18:16
Polplastron

Polplastron

Ze is geconditioneerd om zelf aan de rand van de bak op je hand te kruipen en krijgt dan regelmatig als beloning een meelworm (gewoon van die gedroogde die je nu als vogelvoer kan kopen). Het is niet moeilijk om ze dat te leren hoor: een pas aangekochte hamster gaat de eerste dagen toch vaak op onderzoek uit, als ze in de buurt van je hand komt duw je haar er zachtjes op en geeft vervolgens een meelworm. Als je dat een paar dagen achter elkaar doet, leert ze het vanzelf ... (Ik heb gewoon mijn cursussen uit m'n opleiding Onderwijs-en Opleidingswetenschappen uitgetest op m'n hamster ... )


Groeten,

Pol
zondag 1 december 2013 - 11:11
Feniks

Feniks

Prachtig huis voor Mormel! Ik had vroeger ook dwerghamsters, in een grooot terrarium, met een ondergronds gangenstelsel tegen het raam. Echt leuk om te zien. En met zand, stenen, mos, kurk, hout, takken etc, zo'n beetje als dat van jou.
dinsdag 14 januari 2014 - 10:45
Heike

Heike

Lucky Mormel!!!

Verkopers vertellen dat ook als mensen een konijn of cavia willen aanschaffen. Ik zag zopas nog een starterspakket voor de cavia... véél te kleine kooi met hooi, andere knabbeldingetjes, drinkflesje, 'speciaal' caviawater???, ... 45 euro. Op die manier krijg je wel wat jonge ouders over de streep getrokken met als resultaat kinderen die er niet naar omkijken en 'n beestje dat gegarandeerd zal wegkwijnen.
vrijdag 24 januari 2014 - 23:46
Polplastron

Polplastron

Ja ... daar mag voor mijn part gerust een verbod op komen. In "dierenwinkels" zie je wel meer van die akelige dingen zoals kempvissen die in mayonaisepotten worden gehouden e.d.. Jammer!
zaterdag 25 januari 2014 - 13:52
leerling

Leerling

Prachtig!

Maar wel nieuwsgierig: hoe maak je dit schoon?
zaterdag 1 februari 2014 - 23:00
Polplastron

Polplastron

Mormel heeft een zandbakje dat om de andere dag wordt gereinigd; hierin neemt ze af en toe een zandbadje, maar ze gebruikt het ook als toilet. De rest van het hok wordt hierdoor slechts miniem vervuild.

Het volstaat, doordat ik eveneens een dikke laag strooisel gebruik, om eens per maand alles leeg te maken, uit te vegen en terug te vullen met nieuw strooisel.

Mormel zelf gaat dan tijdelijk in een klein kooitje met wat oud vulsel uit haar hok. Fijn vindt ze dat niet, maar het is een noodzaak hé!

De decoratiematerialen zoals de stammen, takken e.d. kijk ik bij het verversen na op urinesporen (Territorium afbakenen?) en zo nodig worden ze in een sopje met warm water en afwasmiddel proper gemaakt. Ze mogen natuurlijk pas terug als ze helemaal droog zijn, maar dat vindt Mormel niet zo erg.

Groeten,

Pol
zondag 2 februari 2014 - 13:53
braze

Braze


hoi allemaal .

dat ze kempvissen in potten verkopen heeft de vis een beetje aan zichzelf

te danken < heel oneerbiedig gezegd > zet ze in een aqaurium en ze pikken

gelijk het hele geboden terretorium in elke vis wordt aangevallen en gebeten

dat wil geen enkele handel riskeren natuurlijk .

maar zo,n pot is ook mij een beetje te bar werkt heel veel stress op het geeft

soort dubbel fisheye effect daarom is er ook geprobeerd om de vissenkom

te verbieden in de handel maar daar is voorlopig nog niet veel van terecht

gekomen .

mvg

braze .
vrijdag 28 februari 2014 - 18:35
Polplastron

Polplastron

Dat kempvissen andere vissen zouden lastigvallen klopt niet; hier leeft er een mannetje (natuurvorm; dus niet met die misvormde lange vinnen) vredevol samen met een trio honinggoerami's en een schooltje Corydoras.

Enkel als mannelijke kempvissen bij elkaar worden gezet beginnen de problemen. Toch zitten in die bakken die vol met "vrouwtjes" zitten meestal heel wat natuurvorm mannetjes (daar heb ik de mijne, heel bewust, ook uitgekozen); blijkbaar denken veel winkeliers nog steeds dat je aan de staartvin het geslacht kunt zien en begrijpen ze niet dat heel wat mannelijke labyrintvissen heel goed kunnen doen alsof ze vrouwtjes zijn door een streep op hun zijde te laten verschijnen. Het échte verschil zie je echter, als je wat getraind bent, aan de lange voorste vinnen.

In heel wat verzorgde aquariumzaken zet men overigens verdeeld over verschillende aquaria telkens één mannelijke kempvis in het gezelschap van dieren van een andere soort; dat geeft absoluut geen problemen en zeker en vast minder stress dan zo'n mayonaisebokaal.

Groeten,

Pol
vrijdag 28 februari 2014 - 20:11
braze

Braze


hoi allemaal .

jij brengt het beter onderwoorden dan ik pol eerlijk is eerlijk .

en het ging juist om de weinige kennis van deze winkelliers die wel

de reputatie kennen uit het boekje maar niet zoals jij het hebt in de praktijk .

bedankt


mvg .

braze .
zaterdag 1 maart 2014 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon