menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Legkip ...

Ga naar meest recente reactie

driesenco

Driesenco

Een van mijn legkippen, zo'n 4
vrijdag 30 augustus 2013 - 12:32
jdcoster

Jdcoster

Het is nu te laat (9 weken houdt geen kip vol) maar je had ook van de nood een deugd kunnen maken en ergens een paar bevruchte eieren gaan halen om er onder te leggen.
Zodra er bij mij een kip broedneigingen vertoont zonder ik haar af zodat de andere kippen geen eieren meer kunnen bijleggen en ze rust heeft en ik laat haar enkele eieren.
Het grote voordeel, naast het zien opgroeien van de kuikentjes voor de kinderen, is dat men dan niet steeds nieuwe leghennen moet gaan kopen.
Ik heb constant een achttal kippen lopen en ik heb in twintig jaar tijd slechts een paar kippen moeten kopen
De haantjes daarvan slacht ik zodra ze vaak beginnen te kraaien en ze smaken veel beter dan de plofkippen uit de handel. De mooiste en virielste mag dan weer familievader worden.
vrijdag 30 augustus 2013 - 13:59
Gespeel

Gespeel

De mooiste en virielste mag dan familievader worden? Dan zit je wel met incest ongehoord.

Oplossing voor die te broedse kip. Weghalen, eieren weghalen en een baksteen in het nest leggen. Die gaat ze heus niet uitbroeden.
vrijdag 30 augustus 2013 - 15:08
jdcoster

Jdcoster

Over die incest.
Ik ben ooit gestart met onverwante New Hampshirehoenders van verschillende kwekers, gekocht op kleinveetentoonstellingen.
Vermijden van incest was ook de reden waarom ik later al eens een haan of enkele kippen kocht. Ik vervang een haan om de vier
vrijdag 30 augustus 2013 - 20:55
77Grace77

77Grace77

Joehoe

Ik kom natuurlijk rijkelijk te laat met mijn antwoord, maar er is een zeer eenvoudige oplossing voor een hen die 'prokt'.
Hou haar gewoon een minuutje tot haar middel in een emmertje koud water.
Het is een oude 'boerentruuk', bij ons Cecilleke hielp het meteen .
Ze heeft wel even geen eitjes gelegd, maar het nest was vrij, ze at terug en is onlangs weer mooi beginnen leggen.

Groetjes & God bless
Ellen
donderdag 17 april 2014 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon