menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rare rupsen

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Sinds enkele dagen vind ik in huis nogal bizarre insecten, een soort rupsen.
Ze zijn tot 2 cm lang, behaard met zeer lange haren die achter hen aan slepen.Op de rug staan 4 witte kwastjes, onder een vergrootglas lijken het ouderwetse scheerkwasten
Verder hebben ze vooraan twee grote voelsprieten of armen die wijd uiteen staan..
Iemand een idee wat voor vlinder daaruit zal komen?

Allemaal Beestjes

vrijdag 2 augustus 2013 - 12:52
miriam

Miriam

oei zijn dat niet de gevaarlijke pijnlijke rupsen??

Euh de processierups??
vrijdag 2 augustus 2013 - 13:36
Bombycilla

Bombycilla

Totaal onschuldige rupsen van de Witvlakvlinder
vrijdag 2 augustus 2013 - 14:19
miriam

Miriam

ha
;lief vindt ik ze niet
vrijdag 2 augustus 2013 - 14:44
Kleinedikken

Kleinedikken

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb ondertussen ook zelf wat gezocht en het zijn idd de rupsen van de witvlakvlinder.
Een soort bruine nachtmot met .een witte vlek op de vleugels.
Gelukkig zijnhet geen processierupsen.Maar ik ga ze toch niet met de blote hand wegvangen. Veel harige rupsen schijnen irriterend te zijn.

Ik heb de laatste dagen met de loep eens een verscheidenheid van rupsen bestudeerd, en die "vieze beesten" zijn toch van een bizarre schoonheid. Je vraagt je af wat de functie van al die rare uitsteeksels en organen wel mag zijn.
zaterdag 3 augustus 2013 - 10:47
Bombycilla

Bombycilla

Waarom zou je ze wegvangen
zaterdag 3 augustus 2013 - 12:21
Boerke

Boerke

Bombycilla , 100% met je eens. Ik had ze ook enkele weken in onze tuin en ik was fier want die zie je niet elke dag .
zaterdag 3 augustus 2013 - 14:35
Heike

Heike

Wegvangen en hopelijk buiten zetten, want in 't eerste bericht is te lezen dat de ruspen IN huis zitten...
vrijdag 23 augustus 2013 - 16:17
Polplastron

Polplastron

Op mijn rozen zaten ze ook eens een keer en ze kwamen daar zo mooi op uit dat ik er meteen m'n avatar van gemaakt heb! En kwestie van schade valt het allemaal wel mee met die rupsjes hoor!
maandag 26 augustus 2013 - 11:58
Kleinedikken

Kleinedikken

Dank voor de antwoorden.

Ik heb de rupsen met een bierkaartje opgeschept en terug buiten gezet op hun favoriete struik. Ik heb ze waarschijnlijk binnengehaald toen ik de vuurdoorn die tegen de gevel staat snoeide. Ik doe dat trouwens altijd manueel. Pijnlijk en minder snel en strak dan met de elektrische haagschaar. Maar dan heb je tenminste een muur die in mei wit is van de bloesempjes en in oktober rood van de duizenden bessen.
Soms vragen mensen hoe doeje dat toch, bij mij staan er haast geen bessen aan?
Tsja, als je in april de toekomstige bloemknoppen afscheert? En op het eind van de zomer de onopvallende onrijpe besjes die nog over waren nog een scheerbeurt geeft.
maandag 26 augustus 2013 - 13:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon