menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heeft een Bijenhotel onderhoud nodig

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik vraag me af als je een bijenhotel in je tuin hebt, of je daar iets aan moet doen nadat er bijtjes in hebben gewoond. Of mag dat gewoon zo blijven met de resten van het bijenmetselwerk erin?
vrijdag 31 mei 2013 - 14:48
PetrusDe

PetrusDe

Goeie vraag Lino, heb dit jaar ook zo'n insectenhotel geplaatst en ben ook nieuwsgierig naar het juiste antwoord. Ik zou zeggen " de natuur doet zelf zijn werk ", maar misschien is 'n helpende hand altijd welkom....... Benieuwd !
vrijdag 31 mei 2013 - 15:25
Pieter2

Pieter2

Toch zeker niet elk jaar. En dan is het beperkt tot vervangen van nestmateriaal en herstelling aan de constructie.

Gebruikte nestgangen worden zuiver gemaakt en hergebruikt door de bijen, maar niet alle soorten doen dit. Dit zal waarschijnlijk ook wel de kans op parasieten verhogen.

vrijdag 31 mei 2013 - 20:22
PetrusDe

PetrusDe

Bedankt voor de info, Pieter2 .... dat zal dan wel gelden voor de andere insecten ook hoop ik.
Groetjes ,
zaterdag 1 juni 2013 - 14:18
Heike

Heike

Het insectenhotel dat in ons tuintje hangt, is al voor de 2de keer volgeboekt. Onderhoud doen de insecten zelf...
donderdag 6 juni 2013 - 15:05
Lino

Lino

Bedankt!
Ik heb hier een gewoon houtblok met gaten in geboord. Ik laat het dus zoals het is en zie wel wat ermee gebeurt. Zou het nu al moeten bewoond zijn?
Nog niet veel gaatjes die volledig dichtgemetseld zijn op dit moment.
vrijdag 7 juni 2013 - 07:49
PetrusDe

PetrusDe

... het zal misschien wat vroeg in 't jaar zijn om nu al hotelgasten voor de winter te krijgen... , of niet ? we zien wel ...
vrijdag 7 juni 2013 - 15:20
Pieter2

Pieter2

Vanaf april tot oktober zou je wilde bijen kunnen krijgen in een bijenhotel. Maar een bijenhotel zonder bloemen binnen 20 a 50m heeft geen nut.

Hier is het hoogtepunt van bezoeken in april wanneer de kerselaar in bloei staat (vnl. rosse metselbij en gehoornde metselbij). Door jaarrond inheemse planten in bloei te hebben, heb je de meeste kans op wilde bijen.

Veel informatie over vliegperiodes, al dan niet nestelen in bijenhotels (want veel soorten nestelen alleen in de grond), drachtplanten, ... : http://www.denederlandsebijen.nl/#lkjknnj8765f

vrijdag 7 juni 2013 - 21:53
marjaschouten

Marjaschouten

Zoals u op de foto kunt zien, zijn mijn Insectenhotels wat beschimmeld.
Ze hangen wel op de oostkant, maar de zon komt er niet vaak. Er zitten nog gaatjes dicht. Moet ik er toch even een doekje over halen of zorgt de natuur zelf voor reiniging? Ik ben zo bang, dat als er nog wel larven in zitten, ik de boel verstoor, maar ik ben ook wel bang voor parasieten of zo. Ik wil niet dat de bijen ziek worden en dood gaan.
Dank alvast voor het antwoord.

Allemaal Beestjes

zaterdag 9 november 2019 - 08:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon