menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestuivers

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Misschien zijn het slechts gedachten, hoor, maar ik heb de indruk dat er vrij weinig insecten op mijn fruitbloesems (kers, pruim, perzik) afkomen. Ik zie er nauwelijks.

Ik zie ook weinig vlinders. Nog te koud, te lang koud geweest (gedecimeerd), ... ?

Jullie ervaringen?

Ik vroeg me ook af in welke mate zweefvliegen aan de bestuiving bijdragen?

zondag 5 mei 2013 - 09:27
Polplastron

Polplastron

Hier hetzelfde: normaal gezien zoemen mijn kersenbomen rond deze tijd van het jaar, maar dit jaar is het maar een heel licht zuchtje. Ik vermoed dat de lange winter er iets mee te maken heeft.

Ik denk dat zweefvliegen best goede bestuivers zijn, maar ik vind niet meteen eenduidige informatie hierover.

Groeten,

Pol
zondag 5 mei 2013 - 09:50
Driez

Driez

Ik ging zowat exact hetzelfde berichtje zetten. Ik heb nog nooit zoveel bloesem gehad als dit jaar, en dan bloeien de kersen, pruimen, peren en appels nog zogoed als gelijktijdig ook. Maar geen bestuivers, een enkele verdwaalde hommel en wat vliegjes daargelaten. Nog geen enkele honingbij gezien. Ook mijn jaarlijkse hommelnest onder het dak geeft geen teken van leven Silent Spring voor de bijtjes??
zondag 5 mei 2013 - 09:58
Plantadvies

Plantadvies

Te lang koud geweest en het weghalen van planten waar vlinders hun eitjes opleggen.

Plantadvies
zondag 5 mei 2013 - 10:16
furor

Furor

De weinige bijen die ik in de buurt van mijn kerselaars zie, lijken meestal ook niet ge
zondag 5 mei 2013 - 19:01
Roeli

Roeli

Het is hier, van het zelfde laken een pak.
zondag 5 mei 2013 - 20:51
Kriskras

Kriskras

Furor vroeg zich af:

ik heb de indruk dat er vrij weinig insecten op mijn fruitbloesems


Klopt helaas als een bus. En door het triestige weertje waarvan we nu mogen genieten zal het nog niet op 1-2-3 veranderen.

Edoch, mijn drie kerselaars die prachtig, geweldig in bloei stonden werden goed bestoven en er is nu reeds een massaal aantal kersen zichtbaar.

Mijn geheim?

Gewoon een flink aantal comfortabele appartementen voor de metselaarsbijen (zie mijn andere berichten). Die beestjes werden actief rond 8 april en hebben onverdroten een noeste arbeid verricht tot medio vorige week. De laatste metselaar(in) zal nu wel afgestorven zijn (normale gang van zaken). Hoe dan ook, het parool is: "leg je metselaars in de watten".

Nu is het echter huilen met de pet op. Buiten een paar keizershommels en een legioen muggen zijn hier vrijwel geen insecten meer te bespeuren.

dinsdag 14 mei 2013 - 10:46
Bombycilla

Bombycilla

Wat zijn keizershommels?
nog nooit van gehoord
dinsdag 14 mei 2013 - 11:23
Polplastron

Polplastron

Dat zal iets uit Oost-Vlaanderen zijn want hier in het Antwerpse heb ik daar ook nog nooit van gehoord!
dinsdag 14 mei 2013 - 19:17
Kriskras

Kriskras

Bombycilla vroeg zich af:

Wat zijn keizershommels?


Mijn vergissing, het moest koekoekshommels zijn (afgaande op de grootte). Alhoewel hier natuurlijk geen zekerheid over bestaat.

Maar intussen laten die zich ook niet meer zien. Met de appelaars zal het dus waarshijnlijk twee keer niets worden.

Tussen haakjes, hier een beeld van
dinsdag 14 mei 2013 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon