menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Huismussen in de tuin

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Las in de krant dat er nog nooit zo weinig huismussen waren in de tuin en dat we meer nestkastjes moesten ophangen.

Dus ben ik wat gaan zoeken aan wat zo een huisje moet voldoen
http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/tuin/waar-moet-ik-op-letten_708.aspx


groetjes
Chantal
donderdag 11 april 2013 - 13:23
marcote

Marcote

Heel goed !!!Ik hoop dat meer mensen met een tuin rekening houden met onze gevleugelde vrienden ik heb geen nestkastje nodig voor de mussen bij mij zitten ongeveer 7 nesten onder mijn dakpannen momenteel .
donderdag 11 april 2013 - 14:39
erice

Erice

Ik hang ook geen kastjes op want ik heb afgelopen jaar juist mijn dakpannen dicht laten maken aan de onderkanten vanwege alle mussennesten die eronder zaten... Dat is echt niet best voor je huis....Het stikt bij mij in de tuin van de huismussen en de andere mussoort die in de struiken/ceypressen hun nesten hebben.. Hier dus volop aanwezig...
donderdag 11 april 2013 - 15:40
minouke

Minouke

Hier waren er ook onder de pannen maar sinds het nieuw dak kunnen ze niet meer.
Nu ben ik aan het zoeken om een nieuwe woning voor hun.
De struiken zijn nog niet groot genoeg maar ook daarvan ga ik er meer van planten.

Weten jullie struiken waar ze zeker graag in zitten?
donderdag 11 april 2013 - 16:10
marcote

Marcote

Bij mij zijn ze helemaal gek van de laurierkers zitten gemiddeld 30 a 40 mussen in ook de spreeuwen en koolmezen zijn er gek op en er zitten nu 2 merelparen in te broeden en op de grond 2 egel families oftewel een geliefde struik voor de beestjes!!!!
donderdag 11 april 2013 - 17:08
erice

Erice

In de ceypressen.... Als ik erlangs loop om naar de kippen tegaan stuiven ze met een grote groep eruit en vliegen de lucht in.... mooi gezicht....
donderdag 11 april 2013 - 17:13
marcote

Marcote

In de vuurdoorn in mijn voortuin zitten ze ook graag en voor de katten onbegaanbaar vanwege zijn stekels 1 nadeel voor de mens ook onprettig bij aanraking!!
donderdag 11 april 2013 - 17:29
minouke

Minouke

ha laurierkers heb ik ook staan en daar zitten ze graag in, in feite in al de bessenstruiken denk ik.
Ik heb ook nog Cotoneaster en klimop en daar zitten ze van zodra de bessen verschijnen.
donderdag 11 april 2013 - 19:42
Roeli

Roeli

Allemaal heel leuk voor de mussen. Daar zitten ze graag in, maar daar broeden ze niet in.
Broeden graag onder de dakpannen of onder iets wat daar op lijkt.
De mussennestkasten zijn dus ook anders dan die voor bv. de meesjes.
Voor mussen gebruik je een , zeg maar, flatgebouw. Kunnen ze gezellig samen , met meerdere paartjes in broeden.

groetjes Roeli
donderdag 11 april 2013 - 20:08
erice

Erice

En toch mogen ze van mij niet onder mijn dakpannen.....
donderdag 11 april 2013 - 23:04
Bombycilla

Bombycilla

wat een dom gezever dit laatste,mussen in overvloed terwijl juist de vogelclubs de alarmbel luiden.
lui die hun dak dichtmaken terwijl er al jaren een mussenkolonie huist.
vermoorden deze hele kolonie want ze vinden steeds moeilijker een plek.
je had ook nesten kunnen laten plaatsen door vogelvereniging o.d.
vrijdag 12 april 2013 - 10:31
minouke

Minouke

Erice, trek het je niet aan, Bombycilla/Birdwatcher is gekend voor zijn grofheid.
Man heeft een probleempje denk ik is voor de natuur zogezegd maar kan geen andere dieren dan vogels verdragen... ach ja
vrijdag 12 april 2013 - 11:09
erice

Erice

Toen mijn dak is dichtgemaakt zaten er natuurlijk geen vogels meer in, alleen lege nesten en ik zie elke dag een 50 tot 60 mussen op zijn minst hier in de struiken en bomen zitten. Als het ze lukt eten ze mee uit de kippenbak en onder het dak van de schuren zitten best nog heel veel nesten..... ...ik voel me echt niet schuldig omdat mijn dak dicht is.....
vrijdag 12 april 2013 - 14:36
minouke

Minouke

Hier zitten ook veel mussen Erice.
In landelijke gebieden zitten ze nog altijd met velen, struiken en bomen en voedsel genoeg.
Alleen in de tuin hier zou ik nog meer struiken willen voor die dat hun dak hebben moeten verlaten.
Wij hebben al veel bomen geplant maar dat duurt nog eventjes.
vrijdag 12 april 2013 - 14:43
minouke

Minouke

Roeli, ik heb al zo een mussenhotel gevonden op internet, lijkt me niet zo moeilijk om te maken en de grote schuur kunnen we ook openingen maken aan het dak dat ze daar tussen kunnen.
vrijdag 12 april 2013 - 17:59
Roeli

Roeli

Hartstikke mooi, Chantal.
Bij mij zitten ze gewoon, gezellig, met elkaar onder de pannen.
vrijdag 12 april 2013 - 18:37
minouke

Minouke

Ook plezierig om ze bezig te zien h
vrijdag 12 april 2013 - 19:36
Bombycilla

Bombycilla

sorry meisjes maar roze brillen staan mij niet,maar jullie verdragen de waarheid niet
zaterdag 13 april 2013 - 10:50
Roeli

Roeli

Sorry Bombycilla, maar wat is dan.... jouw...... waarheid.
De waarheid is dat de mus in aantal al jaren achteruit loopt.
Dat weten we ook al jaren.
Waardoor het komt, dat weten we ook al jaren. Dus laten we daar dus wat aan doen.
Hier, bij mij in de tuin, zijn nog de wereld mussen. Maar ik voer dan ook het hele jaar door. ('s zomers natuurlijk wel minder dan 's winters.) En hier is nestelgelegenheid genoeg. Heerlijk is het , die straatjongens hier te zien bakkeleien.
Als meer mensen op deze manier bezig zijn gaat het aantal mussen vanzelf wel weer omhoog.
Ze horen er gewoon bij. Ik heb heel veel soorten vogels in de tuin, maar een tuin zonder mussen........ is ondenkbaar.

groetjes Roeli
zaterdag 13 april 2013 - 11:41
marcote

Marcote

Door de daken ontoeganklijk te maken voor mussen en dan maar kastjes voor ze neer te hangen is weer zoiets van de mens zijn hokjes geest het liefst leid de mens de hele natuur en nu dus de vogels dat is het laatste dier wat nog niet onder controle is en ondertussen steden volgooien met beton en we vinden de vogels wel leuk maar krijgen wij er last van dan moet het vogeltje zich maar aanpassen zou het niet zo zijn dat de beestjes last van ons hebben maar geen handjes hebben om onze voordeur dicht te metselen zodat alles in balans blijft!!Want als er een wezen is die de natuur sloopt is het de mens wel.
zaterdag 13 april 2013 - 12:23
Bombycilla

Bombycilla

exact wat ik misschien enigszins bot probeerde uit te drukken ,maar ik word af en toe een beetje anarchistisch van de kortzichtigheid waarop sommigen met hun erfgoed omgaan
zaterdag 13 april 2013 - 12:36
Bombycilla

Bombycilla

http://www.tuinadvies.be/huismus_doet_het__slecht_in_vlaanderen.htm

toeval?
zondag 14 april 2013 - 09:15
marcote

Marcote

Nee,en dan is het nog de vraag of de getallen kloppen want zoals hier in nederland word er op 2 dagen geteld en scholen een week eerder dus de mus die op zaterdag in mijn tuin zat kan op zondag in de tuin 3 huizen verder zitten en daar ook weer geteld worden dus best kans dat het aantal lager ligt!
zondag 14 april 2013 - 09:27
Polplastron

Polplastron

Daar zullen de statistici wel rekening mee houden hoor! Men houdt bij steekproeven altijd rekening met een foutenmarge!

Toch heb ik wat last met de redenering dat de mus 'last' zou hebben van de mens. Zonder mensen zouden er geen daken zijn om in te nestelen en zou de mus ongetwijfeld nooit haar grote succes gekend hebben dat ze nu heeft! De mus is een cultuurvolger en een heel succesvolle.

Zelf woon ik in een moderne woning (die ik in de huidige staat gekocht heb) waar geen mus het dak in geraakt en ik ga echt niet de kosten of moeite doen om nu mijn dak wat meer toegankelijk te maken.

Het hangen van mussennestkasten is dan ook een mooie geste denk ik zo!

Ongenuanceerde uitspraken moedigen anderen echt niet aan om iets te doen hoor! Wie mij kent, weet dat ik zelf ook best een 'groene' jongen ben, maar dat ik (de laatste tijd) probeer van de gulden middenweg te bewandelen in mijn adviezen en uitspraken t.o.v. andersdenkenden!

Groeten,

Pol
zondag 14 april 2013 - 11:20
marcote

Marcote

Effe een weerwoord ik wist dat de opmerking zou komen over dat de mensen gezorgd hebben voor de daken, als we die huizen niet hadden neergezet hadden ze nog in hun natuurlijke omgeving hun nesten gemaakt het pleit voor het beestje dat die zich aangepast heeft en dus onder de daken z'n nest maar maakt nu de trent is om alle nieuwe woningen zo potdicht te maken dat dat ook niet meer kan zal men over enkele jaren constateren dat het beestje langzaam richting bedreigde soort gaat. Iedereen mag van mij doen wat die wil alleen ik zal het niet nalaten om mijn mening te geven maar om dat nu gelijk ongenuanceerd te noemen...........daar denk ik toch anders over !
zondag 14 april 2013 - 12:25
Pistachio

Pistachio

Heeft het zin om een mussennestkast tegen een boomstam te hangen mbt het feit dat daar katten bij kunnen? Ik heb ook twee muren begroeid met klimop, beter alternatief?
woensdag 17 april 2013 - 12:47
marcote

Marcote

Over het algemeen worden ze blijer van klimop
woensdag 17 april 2013 - 13:32
Roeli

Roeli

De mussenkast ophangen tussen het klinop..
Ik denk dat je dan geweldig blije mussen hebt.
woensdag 17 april 2013 - 15:21
Polplastron

Polplastron

Maakt de windrichting daar heel veel bij uit want de enige klimop die ik heb is gericht op het noord-westen.
woensdag 17 april 2013 - 15:26
Roeli

Roeli

Het lijkt me dat ze niet te veel eissen moeten stellen en genoegen moeten nemen met wat ze krijgen aangeboden.
woensdag 17 april 2013 - 15:41
Bombycilla

Bombycilla

nu nog mussenkasten die werken
woensdag 17 april 2013 - 15:45
minouke

Minouke

In de tuin is er een schuur overgroeid met klimop en daar zitten erg veel mussen in.
De struik staat op het oosten gericht.
woensdag 17 april 2013 - 18:42
Bombycilla

Bombycilla

maar broeden ze er ook in?
woensdag 17 april 2013 - 19:09
Roeli

Roeli

ja, dat vraag ik me ook af.
Bij mij in de tuin heb ik nog nooit een mussennest gevonden in struiken ,kamperfoeli of bruidssluier.
Altijd zie ik ze vliegen , met nestmateriaal, of voer, naar een plaats onder het dak van het huis of de schuur.
woensdag 17 april 2013 - 20:09
Bombycilla

Bombycilla

Mussen nestelen bijna nooit in struiken,veel liever onder daken en die worden overal nietsontziend dichtgespijkerd.
Maar ja mussen zat h
donderdag 18 april 2013 - 09:43
Feniks

Feniks

Wat ik me dan wel afvraag is waar mussen in nestelden v
donderdag 18 april 2013 - 11:46
Roeli

Roeli

Waarschijnlijk in gaten in bomen, rotsen of zo.
In elk geval in iets waar ze een dak boven hun hoofd hadden.
donderdag 18 april 2013 - 15:58
Bombycilla

Bombycilla

google maar eens op rotsmus,dit is waarschijnlijk de directe voorvader van de huismus
vrijdag 19 april 2013 - 11:03
jack1

Jack1

hier zitten ook mussen onder het dak .....
HEERLIJK als je ziet hoe die mussen druk bezig zijn nu met de nestbouw .

ook zitten er zwaluwen en vleermuisen onder het dak


als we nu eens allemaal een plekje onder ons dak vrij houden voor de huismus ..
en het niet laten dicht maken ....dan hoeven we geen nest kasten op te hangen

maar er zullen altijd mensen zijn die hun dak dicht laten maken .

huismussen nestelen niet in struiken
zij maken gebruik het liefst onder de dakpannen wat ze al generatie,s doen .

maar als er nu mensen zijn die het dak dicht laten maken .....( ik weet nog niet eens of dit zo maar mag ..je moet daar toesteming voor vragen en dan komt er iemand kijken .......

maar aan die mensen die hun dak laten dicht maken voor de mus .

ga zo door dan help je alleen maar mee het voor een dieren soort het nog moeilijker te maken .
zondag 21 april 2013 - 09:35
Bombycilla

Bombycilla

Pas op Jack voor je het weet heb je een probleempje
zondag 21 april 2013 - 11:50
jack1

Jack1

soms mag je gerust zeggen wat je wilt ...

als mens ....persoon . of medebewoner van deze aarde . moet je soms andere ergens op atent maken zo dat we samen kunnen leven op deze aarde .
zondag 21 april 2013 - 17:10
marcote

Marcote

................
zondag 21 april 2013 - 19:02
minouke

Minouke

Jack ik heb waarschijnlijk nog meer dakoppervlakte vrij dan jij er hebt dus hier is het geen probleem omdat ik mijn woongedeelte van een nieuw dak met onderdak heb voorzien.
En God zij dank hier in Belgi
zondag 21 april 2013 - 19:30
marcote

Marcote

Goede oplossing!
zondag 21 april 2013 - 20:04
jack1

Jack1

1ding vind ik wel
die mussen kasten ( mussen flats moesten stukken goedkoper verkocht worden .

net zo als de zwaluwkasten ........

maar hier rond het huis en in de tuin .zwerf wel een groep huismussen rond .wonen dus onder het dak

ieder land heeft zo zijn regeltjes ...... de een beter dan de andere ..
maandag 22 april 2013 - 08:19
Bombycilla

Bombycilla

En God zij dank hier in Belgi
maandag 22 april 2013 - 08:26
jack1

Jack1

jij zegt het ik dacht het te laat .....

ik ben daar gewoon op tegen dat men .een woon plek nest plek . verwoest .en niet dan met een oplossing komt voor die mussen en dan zijn die nestpannen .een goede oplossing .

kan men daar geen subsidie, voor aanvragen voor mussen dakpannen .of nestblokken .


trouwens het is niet zo makkelijk om zo maar een nieuwe woon .nestplek te vinden .
mussen leven soms al generatie,s lang onder een dak en dan van .vandaag op morgen .moeten ze dan verkassen ......belgie zou zijn .natuur beleid eens moeten veranderen .en aanpassen ...en .mischien .subsidie,s moeten geven voor het behoud van mussen nesten onder de pannen ...
maandag 22 april 2013 - 08:35
minouke

Minouke

Zal ik jullie tweetjes eens iets anders vertellen ... zal ik voor een paar mussen jaarlijks mijn living herschilderen omdat bij elke regen/windvlaag binnenregent.
Jullie zijn zo blind geworden door jullie obsessie dat het gewoon niet meer normaal te noemen is.
Bombicilla jaagt zelfs op katten voor zijn vogeltjes, (vrees zelfs meer dan jagen) alsof dit dan ook geen dieren zijn.
Hier zijn nog erg veel mussen dus zo een tekort zal er niet zijn aan woongelegenheden trouwens hoeveel opp. pannen hebben jullie ter beschikking voor de mussen! ik wed v
maandag 22 april 2013 - 11:09
jack1

Jack1

nee dat zegt neimand .
maar een aanpas had je wel kunnen doen nu je nieuwe dakpannen heb liggen met subsidie.......kon je het geld wat je ut die subsidie had aan mussen dakpannen of mussen flats hebben uitgegeven ..


jij zegt er zijn bij jou nog veel mussen .maar het gaat zich om het totaal plaatje snapie: het gaat zich er niet om hoeveel opp vlak dak pannen jij of ik hebben ..

HET GAAT ZICH ER OM HOEVEEL WOONGELEGENHEID WE IN ONS DAK HEBBEN ....

De aftocht hoef je voor mij niet te blazen .
vind als je zegt dat je mussen nesten heb verwijdert .in een topick waar het zich net om de must draait .kun jij zo een reactie verwachten ..
maandag 22 april 2013 - 11:41
Roeli

Roeli

Chantal, niets van aantrekken, laat ze maar kletsen.

Beschermen, natuurlijk, maar niet zo fanatiek.
Ze moeten wel re
maandag 22 april 2013 - 12:36
Bombycilla

Bombycilla

niet liegen Chantal,ik jaag niet op katten maar soms loopt er eentje in een inloopval,na een beetje schrik worden deze ongedeerd vrijgelaten.

worden we hier ook al op schrijffouten afgerekend?
alsof je in 100% goed Nederlands geen onzin kan schrijven


Mussenpannen werken gelijk aan gewone pannen met het verschil dat er dan wel mussen onder kunnen nestelen,zonder dat je jaarlijks hoeft te schilderen
maandag 22 april 2013 - 15:24
jack1

Jack1

wat jullie nou doen
is het dat waar het overging .nu schuiven na iets anders .

maar het ging hier niet over schrijf fouten

als we allemaal zo goed l waren .werden er geen fouten gemaakt van welke aard dan ook .

vandaar waren de mussen volop aan het slepen met nestmateriaal
maandag 22 april 2013 - 17:59
erice

Erice

En ze vreten de hele isolatielaag kapot en kiepen die op je terras.... dank u.....
maandag 22 april 2013 - 18:14
Bombycilla

Bombycilla

tja die rotnatuur,ging alles maar naar menswens
maandag 22 april 2013 - 19:52
jack1

Jack1

met zooi op het terras heb ik hier geen last van

ik geef de musjes gewoon wat nestmateriaal dat ik in de tuin leg

sommige mensen ruimen hun tuin zo goed op dat ieder dood sprietje op geruimt word
en ja waar moet een mus vogel dan zijn nest van bouwen

dus vandaar leg ik hier .nestmateriaal in de tuin .
dinsdag 23 april 2013 - 08:38
erice

Erice

Ik heb een hele grote tuin waar meer dan genoeg nestmateriaal ligt.
Duiven, houtduiven, merels, groene specht, eksters, spreeuwen en lijsters, kuifstaartjes, vinkjes en meesjes etc komen hier allemaal nestelen en zie ik rondvliegen met sprietjes, takjes enzo.....Mijn achterzijde bestaat uit een bosstuk waar ook veel vogels zitten...Zij drinken uit mijn vijver en badderen.
Als zij het niet naar hun zin hadden in mijn tuin zouden zij er niet zijn, denk ik.....
dinsdag 23 april 2013 - 20:21
Roeli

Roeli

Ja, Erice, zo is het hier bij mij ook.
dinsdag 23 april 2013 - 22:34
minouke

Minouke

Hier ook Erice en roeli, ik heb soms de indruk dat ik in een voliere zit als ik op het terras zit.
woensdag 24 april 2013 - 08:52
Roeli

Roeli

Ja, wat is dat heerlijk h
woensdag 24 april 2013 - 13:58
erice

Erice

En heel vroeg in de morgen maken ze je al wakker.... heerlijk genieten..... en nu zitten de merels nog te fluiten ......
woensdag 24 april 2013 - 20:44
minouke

Minouke

Van merels word ik vrolijk, klinkt opgewekt.
zondag 28 april 2013 - 14:22
stefancort13
maandag 22 januari 2018 - 20:49
leerling

Leerling

Bij mijn ouders thuis zaten er massa's huismussen. Zoveel dat ik ze veel te vanzelfsprekend nam. Het kleurrijkere pallet van meesjes en vinken leek zoveel boeiender.

Sinds ik verhuisd ben, mis ik dat constante getsjilp en dat drukke gefladder.

Een vijftiental vogelsoorten komen hier langs de voederstations en dito tafels. Maar in de wijde omtrek geen huismus te bespeuren.

Koester je huismussen. Je merkt pas hoe je ze mist als ze er niet meer zijn.
dinsdag 30 januari 2018 - 01:13
Roeli

Roeli

Gelukkig zijn die hier nog heel veel.
dinsdag 30 januari 2018 - 07:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon