menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippenvraag

Ga naar meest recente reactie

Ikke25

Ikke25

ey iedereen

ben een beginneling met kippen en het is het eerste jaar dat ik ze heb
en vroeg me af of elke kip sowieso op haar ei blijft broed als er iets zou
in zitten zo nee hoe kan ik dat dan zien?
en mag ik alle rassen van kippen bij elkaar zetten?
wij hebben nu zogenaamde engelse kippen en zou daar enkele gewone bruine legkippen willen bij zetten is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor de antwoorden
Greets ikke
donderdag 4 april 2013 - 16:55
Polplastron

Polplastron

Schaf jezelf dit boek aan of zoek het in de bibliotheek:
http://www.bol.com/nl/p/geillustreerde-kippen-encyclopedie/1001004000571660/

Ik heb het nu even op Bol gevonden, maar je kan het natuurlijk in elke boekhandel bestellen of vinden in de bibliotheek.

In het boek staat op opsomming van (bijna) alle mogelijke rassen en hun kleurslagen. Zo zal je zien dat er sierkippen, legkippen, vleeskippen en kippen voor gemengd gebruik zijn. Bovendien staat er ook nog wat in over de verzorging van kippen en hun huisvesting.

Sommige rassen, de vleeskippen en sierkippen, leggen slecht tot bijna niet. Andere rassen leggen veel. Sommige worden om de haverklap broeds en sommige bijna nooit.

Zelf heb ik barnevelder krielen: goede leggers en slechte broeders.

Groeten,

Pol
donderdag 4 april 2013 - 17:33
minouke

Minouke

Sommigen kippen broeden zelfs zonder bevrucht ei.
Alle rassen mogen samen, het probleem is als je wilt kweken om een ras te behouden dan moet je de juiste haan hebben van hetzelfde ras als de kip.

gr
Chantal
donderdag 4 april 2013 - 21:32
Lino

Lino

Een kip wordt broeds wanneer ze een aantal eieren heeft gelegd (tenminste als je een ras hebt dat makkelijk broeds wordt).
Of die eieren bevrucht zjn of niet maakt niet uit.
Ligt er geen ei in het nest (omdat je ze dagelijks wegneemt) dan kan ze toch nog steeds gaan zitten broeden omdat ze vindt dat het tijd is om dat te doen.
Maar er zijn ook kippen niet bijna nooit broeds worden.

Je kan inderdaad verschillende rassen samen zetten.

Als je veel vragen hebt over kippen houden kan ik je deze website aanbevelen:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php?sid=74882639077d81916516aadd98fd82db
vrijdag 5 april 2013 - 08:44
Roeli

Roeli

Als je zijdehoenders hebt, dan zijn die.........broeds, worden broeds, of zijn net broeds geweest.
Als je die op eieren zet, moet je ze beslist 2x per dag even er af halen, zodat ze zich kan ontlasten ( netjes gezegd ). En dan meteen eten en drinken geven.
Als je dat niet doet heb je kans dat ze blijft zitten en zich doodbroedt.
Het zijn verder heerlijk rustige kippetjes die in de tuin vlak bij je gaan staan in de hoop dat je een paar wormpjes opschept.
En het zijn heel goede moeders. Ik heb wel gehad dat ook de haan meemoedert en ook met kuikens onder de vleugels loopt of zit.

groetjes Roeli
donderdag 11 april 2013 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon