menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salamander of een hagedis

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

Is het een salamander of een hagedis?
Lag voor dood in onze tuin . Het voelde koud aan en lag op een vochtige plaats onder onze sla-planten.
Ik nam het op en bewoog een beetje. Ik ging het aan de rest van de familie laten zien. Ondertussen onze zoon de foto's genomen heeft,kwam er steeds meer beweging in. Met de zon zeker.
Het is ongeveer 7 cm lang en aan de onderkant oranje. Een jongske van ??

Allemaal Beestjes

zondag 30 september 2012 - 21:35
Boerke

Boerke

Net op internet gevonden denk ik. Het zou volgens de omschrijvingen een ruwe salamander zijn. Dan moet ik wel oppassen volgens het artikel.
het volgende is letterlijk overgenomen.
De kleur is niet erg variabel; bruin tot donkerbruin aan de bovenzijde, geel tot oranje aan de onderzijde, vlekken en tekeningen ontbreken. Het lichaam is gedrongen en opvallend plat, de staart is sterk zijdelings afgeplat en de ledematen zijn groot en breed. Bij verstoring krult de salamander de kop, poten en staart, zodat de fellere onderzijde tevoorschijn komt. Dit wordt het unkenreflex genoemd en komt ook voor bij kikkers. De waarschuwing is niet onterecht; veel salamanders zijn giftig maar de ruwe salamander is dodelijk voor dieren of mensen na inname.

Allemaal Beestjes

zondag 30 september 2012 - 22:04
Bombycilla

Bombycilla

Ruwe salamander komt alleen in America voor dit is een Alpenwatersalamander
maandag 1 oktober 2012 - 07:53
Lino

Lino

zal aan zijn winterslaap willen beginnen.

op wikipedia voor u gelezen:
Buiten de paartijd zijn ze ook op het land te vinden, hoewel minder dan de andere inheemse salamandersoorten. Ze zijn dan schemer- en nachtactief en verstoppen zich overdag onder stenen en houtstronken, alleen na een regenbui komen de salamanders soms overdag tevoorschijn.
De winterslaap begint in september-oktober en eindigt rond februari-mei. Deze soort overwintert op het land of in de modderlaag op de bodem van het water. Zodra de salamanders ontwaken wordt direct het water opgezocht en gaan ze over in de waterfase voor de voortplanting.
maandag 1 oktober 2012 - 08:59
Boerke

Boerke

Dank voor de reacties.
maandag 1 oktober 2012 - 09:31
hildavw

Hildavw

Vroeger heb ik een hulpje gekregen om te onthouden wat een salamander is en wat een hagedis.
Een salamander houdt van vochtigheid, begint met S en sea (zee) begint ook met S.
Een hagedis leeft meestal op droge plaatsen.

Als ik verkeerd ben, laat het me dan maar weten
maandag 1 oktober 2012 - 19:32
Feniks

Feniks

Een hagedis heeft altijd schubben, een salamander niet. En een salamander heeft inderdaad water nodig om zich voor te planten, het is een amfibie. Een hagedis is een reptiel.
dinsdag 2 oktober 2012 - 08:55
kurt

Kurt

Ik vond het een leuk onderwerp en we hebben er dan ook maar een tekstje over geschreven.

Zie: http://www.tuinadvies.be/soorten_salamanders.htm

Volgende week dan eens over de soorten padden.

Mvg,
Kurt
dinsdag 2 oktober 2012 - 17:28
Boerke

Boerke

Bedankt voor de grondige uitleg in het artikel.
woensdag 3 oktober 2012 - 08:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon