menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Betere foto van raar beestje

Ga naar meest recente reactie

summerspookje

Summerspookje

ik krijg het niet duidelijker sorry ,hopelijk is het geen hinder

Allemaal Beestjes

woensdag 22 augustus 2012 - 17:12
Esem

Esem

De foto is niet duidelijk genoeg maar zo te zien denk ik toch dat het een groene krekel is.
Een scherpere foto zou uitsluitsel kunnen geven.

Hieronder een foto van de groene krekel,zo kan jezelf een vergelijking maken

[afbeelding verwijderd niet-https]

Eddy
woensdag 22 augustus 2012 - 17:45
furor

Furor

De nimf van een sprinkhaan, soort kan ik niet precies zeggen. Spitskopje?


edit: waarschijnlijk volwassen Struiksprinkhaan
woensdag 22 augustus 2012 - 22:47
Lino

Lino

het verschil tussen een sprinkhaan en een krekel blijf ik moeilijk vinden
donderdag 23 augustus 2012 - 08:12
Feniks

Feniks

Voor zover ik weet zitten er in België en Nederland alleen de boskrekel en de veldkrekel, en die zijn bruin en zwart. Dus als je een groen springbeest ziet is het vast en zeker een sprinkhaan!
donderdag 23 augustus 2012 - 10:54
Lino

Lino

dit is een foto van een krekel: [afbeelding verwijderd niet-https]
krekels hebben lange sprieten aan hun achterlijf, sprinkhanen erg korte

Ik ben wat gaan opzoeken en vond deze duidelijke uitleg
op http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i000975.html

Wat is het verschil tussen krekels en sprinkhanen?

Krekels en sprinkhanen vormen, tezamen met de veenmol, de orde van de Orthoptera of, letterlijk, rechtvleugeligen. Hoewel nauw verwant zijn ze gemakkelijk van elkaar te onderscheiden aan uitwendige kenmerken. Overigens is de term 'sprinkhanen' een verzamelnaam voor zeer uiteenlopende insecten.

Uiterlijke kenmerken

De krekels (Gryllidae) verschillen van alle sprinkhanen door het bezit van twee lange staartdraden of cerci. Deze cerci zijn bij de sprinkhanen heel kort. Onder de naam 'sprinkhanen' vatten we uiteenlopende families samen. De belangrijkste zijn de sabelsprinkhanen (Tettigonidae) en de veldsprinkhanen (Acrididae). De sabelsprinkhanen lijken in sommige kenmerken meer op krekels dan op veldsprinkhanen. Zo hebben de sabelsprinkhanen evenals de krekels hele lange antennen, langer dan het lichaam. Bij de veldsprinkhanen zijn de antennen kort. De vrouwtjes van krekels en sabelsprinkhanen hebben een opvallende lange legboor ('sabel'), die ontbreekt bij de veldsprinkhanen. Tot de veldsprinkhanen behoren niet alleen de gewone kleine sprinkhanen die we overal in grazige open terreinen kunnen vinden, maar ook de gevreesde treksprinkhaan.

Verschillen in geluidsproductie

Het tjirpen van krekels en sprinkhanen wordt veroorzaakt door een proces dat stridulatie heet. Hierbij worden twee lichaamsdelen snel langs elkaar gewreven. Het ene deel, de kam, heeft tandjes of ribbels. Het deel waar de kam overheen wrijft, heeft ook oneffenheden en wordt door de wrijving in trilling gebracht. Aan het tjirppatroon kunnen we met enige oefening de soort herkennen, zoals we ook vogels aan de zang herkennen. Bij de veldsprinkhanen ligt het patroon tamelijk vast, maar krekels en sabelsprinkhanen tjirpen bij warm weer aan één stuk door. Krekels tjirpen door de onderkant van de rechtervleugel over de achterrand van de linkervleugel te wrijven. Sabelsprinkhanen doen het net andersom. De veldsprinkhanen wrijven de achterpoten langs een verharde ader van de voorvleugel.

Zonder gehoororgaan geen geluid

Het tjirpen van krekels en sprinkhanen is een communicatiemiddel. Op deze wijze kunnen mannetjes en vrouwtjes elkaar vinden. Het getjirp helpt ook de soorten gescheiden te houden. De diertjes komen alleen op het deuntje of de toonhoogte van de eigen soort af. Het produceren van geluid heeft natuurlijk alleen zin als er ook een gehoororgaan is om het geluid op te vangen. Dit gehoororgaan, een holte afgedekt met een trommelvlies, bevindt zich bij krekels en sabelsprinkhanen in de voorpoten, terwijl de veldsprinkhanen aan weerszijden van het achterlijf een trommelvlies hebben.
donderdag 23 augustus 2012 - 12:03
twinneke

Twinneke

Sabel sprinkhaan .Ik kom ze ook geregeld tegen.Achter op het lijfje hebben ze een klein soort van sabeltje vandaar de naam.
zaterdag 25 augustus 2012 - 08:23
twinneke

Twinneke


[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 25 augustus 2012 - 08:27
summerspookje

Summerspookje

raar beestje

sorry aan allen die een antwoord gegeven hebben op mijn vraag raar beestje, ik geraakte niet meer op het tuin forum,en ik kreeg ook het bericht niet door dat er antwoord was, bedankt allen nog eens voor uw inzet ik denk dat het inderdaad een krekel was, lijkt er zeer goed op ,ik had die niet mogen dood doen ? het was er maar ene , de andere waren te snel

groetjes

summer
zondag 11 november 2012 - 11:55
Bombycilla

Bombycilla

wel raar, ik ken het niet dus maak ik het maar dood
zondag 18 november 2012 - 18:11
summerspookje

Summerspookje

ik denk dat jullie gelijk hebben , dat beestjes was helemaal groen, met voelsprietjes
een sprinkhaan , maar minitje, want het was wel klein, en snel, ik stelde mij een sprinkhaan anders voor, toen ik nog een tiener was en bij de gidsen /kabouter ,was er een negerinneke, toen we op stap waren in de velden zoals dat toen ging ,zag zij een sprinkhaan tamelijk groot ,plus minus 5 cm groot, bijna doorzichtig groen , ze trok die zijn pootjes uit en at hem op,we hebben allemaal toen gegruwd , dat is me bij gebleven , ik heb dat ook al duizend keer mijn kleinkinderen verteld , enfin mooi vind ik ze toch niet , maar!!! zijn die wel nuttig????????????

groetjes

summer

Allemaal Beestjes

zondag 18 november 2012 - 19:38
Feniks

Feniks

Is nuttig een voorwaarde om te mogen bestaan? Zijn mensen wel nuttig?
maandag 19 november 2012 - 09:03
summerspookje

Summerspookje

feniks

begot nee!!! dat is echt geen voorwaarde om te mogen bestaan , zowel voor mens als dier , ik vroeg dat maar , omdat ik er dan weer wroeging van krijg dat ik ze dood gemept heb , ik laat spinnen ook leven , ik zet ze buiten , alhoewel ik ze eng vind

groetjes

summer
dinsdag 20 november 2012 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon