menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schapen houden

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,
Ik weet het: dit is een tuinforum maar toch probeer ik even langs deze weg: wij zouden heel graag twee schapen houden, maar willen zeker niet onbezonnen tewerk gaan! Heeft iemand hier ervaring mee: waar moet je op letten, hoeveel gras per schaap, welk ras is geschikt,... Die Ryeland-schapen vind ik wel echt geweldig! We zouden een deel van de tuin willen afbakenen als boomgaard met plaats voor de schapen.
Heel erg bedankt voor alle mogelijke tips!
Anke
zaterdag 10 februari 2007 - 21:12
thonk

Thonk

Hallo,

wij hadden dat idee ook een aantal jaren geleden en hebben nu een mooie hoogstamboomgaard, omringd met gemengde inheemse hagen en jawel een kleine kudde Ryelandschapen, enkele geitjes, kippen, eenden, ....

Dit is dus heel goed mogelijk

Ryelandschapen zijn geweldig zachtaardig. Het zijn gewoon echte knuffelberen. Als hobbydier zou ik ze zeker aanraden. (Wij hebben nog een paar lammetjes )


Hoeveel ruimte je nodig hebt voor 2 schapen hangt van vele factoren af. Wil je bijvoederen? grondsoort? Wil je lammetjes? pluimvee erbij?
Een mooi weitje lijkt mij al 15à20 are?

Als je specifieke vragen hebt mag je ze altijd stellen (of eens komen kijken naar onze boomgaard met schaapjes)

Wij zijn van Diepenbeek


Groetjes

Koen
vrijdag 18 mei 2007 - 01:58
Anke

Anke

Dat klinkt geweldig leuk en mooi!!! Wij zijn ondertussen weer wat met onze voetjes op de grond beland: we kunnen voorlopig maximaal 400 m² vrijmaken voor de schapen. Ryelands zijn dus jammer genoeg uitgesloten, we dachten eventueel aan ouessants, maar zelfs dat zal krap zijn, en we zullen veel moeten bijvoederen vrees ik. De kipjes zouden er dan ook wel mogen bijlopen, die zitten nu in een ren maar ik zou het leuk vinden als ze meer kunnen scharrelen. Ik hoorde dat geitjes minder oppervlakte en gras nodig hebben dan schapen? Eenden vind ik ook leuk maar kan je dat wel maken zonder water? Ganzen vind ik ook mooi maar dat gaan de buren echt niet grappig vinden...
Btw, wij zijn van Kalmthout-Nieuwmoer, niet meteen bij de deur dus...
Groetjes en bedankt voor je antwoord!
Anke
vrijdag 18 mei 2007 - 02:58
hcferg

Hcferg

Het is wel een beetje een late reactie , maar ik wil hier toch even op inhaken.
Een schaap met een gemiddelde grootte heeft ongeveer 1250 4kante meter nodig.
Wij hebben 4 swifter ooien in een wei lopen van 1 ha. Hierdoor kunnen we altijd , behalve in de winter , selectief laten weiden. Hele stukken van de wei wordt maar enkele keren per jaar beweid. Dit zorgt ervoor dat de dieren minder kans hebben op infecties , welke in het gras levende parasieten of wormen.
Onze ooien worden minstens 5 x per jaar ontwormd. De hoeven moeten regelmatig bekapt worden.
Ze moeten schoon drinkwater en vitaminen , mineralen , brokken en zout hebben.
Dit is maar een kleine greep uit watje met schapen moet doen om ze in goede conditie te houden.
Mijn advies is , denk eerst heel goed na voordat je aan wat grotere dieren wilt beginnen. Het wordt gauw een hoop ellende. De verzorging vraagt over het algemeen meer dan dat je het zou verwachten.
groetjes Huib
zondag 20 mei 2007 - 01:14
Anke

Anke

Bedankt voor de reactie Huib! Net daarom al deze vragen natuurlijk van mijnentwege: we willen niet het zoveelste stel idioten zijn dat effe schapen gaat houden voor de lol Daarom net onze interesse in die Ouessants, maar ook daar komt de beschikbare grond niet mee toe vrees ik. Dan maar blijven dromen, kan ook leuk zijn
Groetjes, Anke
zondag 20 mei 2007 - 03:38
bjorn_dierenliefhebber

Bjorn_dierenliefhebber

dwerggeitjes gaat wel ik heb zelf dwerggeitjes heel lieve diertjes maar je moet je bomen beschermen
dinsdag 31 juli 2007 - 21:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon