menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kuikentjes

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

we hebben sinds deze nacht kuikentjes moeten we daar iets voor doen of trekken die hun plan wel? speciaal voer??

Ze hebben wel een groot hok met leghokken enz.
We geven aan de hennen water en graan, ze lopen ook buiten vrij rond.


gr
Chantal
donderdag 26 april 2012 - 10:12
jdcoster

Jdcoster

Ik steek ze altijd afzonderlijk in een ren, samen met de moederkip uit vrees voor roofvogels en katten. Een plat drinkschaaltje is ook wenselijk want bij mij is er ooit al eens eentje verdronken.
De bodembedekking is grof zand en ik hou ze apart tot ze ongeveer de grootte van een merel zijn.
Ze eten gewoon mee van het legmeel van de moederkip.
donderdag 26 april 2012 - 10:28
minouke

Minouke

bedankt jdcoster, de grote minou is al bezig aan hun afzonderlijk ren.
Maar daar zeg je zoiets: roofvogels... deze morgen zat er al één op het dak van het kippenhok.
Wat het was weten we niet, ken niet veel van vogels maar 't was iets groter dan een merel, kleiner dan die dikke turkse duiven, grijsbruin en wat gespikkeld op de rug, typische roofvogelkop: kort met kromme bek.

Volgens een (hobby)vogelkenner hier zitten valken, sperwers en veel buizerds hier.

Ben eens benieuwd naar de volgende eieren... nog 5 tegaan

Dat ééntje dat er nu is is van haar maar die 5 zijn van een ander kip, dat zijn groene eieren..... ban eens benieuwd si
donderdag 26 april 2012 - 11:08
BOSVROUW

BOSVROUW

Proficiat met uw huidig en toekomstige boorlingskes! Als je die ziet is het toch echt lente hé.(Brrrrrr!) bij mij zijn ze nog aan het broeden (chabookes) Het zijn dan ook echte miniatuurkuikentjes. Als je die donsbolletjes ziet is het toch echt Lente hé (Brrrrr!) bij mij blijven ze gewoon tussen de kippen lopen, maar worden beschermd door naaldbomendak, een poes en drie honden. Poes zit er echt bij om ratten en vogels weg te houden, met als gevolg, af en toe een rattencadeau in huis! Ik geef hen ook kuikenmeel extra, en ook alle hoge drinkbakken verdwijnen. Kuikenmeel kan je ook zelf maken: Hard gekookt ei (geplet), broodkruim, gemalen gemengd graan en een klein beetje gemalen gedroogde eierschelp). Maar in de winkel kost het echt niet veel, en je komt er wel lang mee toe! En nu nog wat meer warmte en droogte, zodat ze de zon in kunnen!









)
donderdag 26 april 2012 - 11:46
baloe

Baloe

die van ons zijn 8 weken en lopen al bij de andere in het rond....
In het begin wel binnen, dan naar de kelderkamer (met zonlicht uiteraard), vervolgens apart buiten in een gesloten hok en nu samen met 2 oudere dames.

Geniet van het poezelige, het gaat snel weg.
donderdag 26 april 2012 - 12:09
minouke

Minouke

zo een schattig pluizenbol ik voel me zo een beetje oma

ze zitten nu apart in een hok met een mini ren, ondertas met wat water(voor de nlders het schoteltje dat bij een kopje past) en sebiet graantjes gaan kopen voor babietjes.

Ben al eens gaan piepen of het een hen of haan is maar ja ik zie niks en hoop dus dat het een meisje is

mama en kind stellen het dus goed
donderdag 26 april 2012 - 12:20
Lino

Lino

fotootje ?

Ja, kuikenkorrel is wel aan te raden.
Welk ras is het? (de groene eieren zullen araucana's zijn).
Groothoender of kriel kippen?
Vertel...

Hier zijn onze 3 kuikens al 7 weken nu. Het gaat erg snel.
hier kan je ze zien als je wil: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=59450&hilit=+evolutie
vrijdag 27 april 2012 - 08:27
minouke

Minouke

Lino, ik ga een foto zetten maar nog niet direct want ze zitten nog onder de hen.
Die groene eieren zijn van araucana's kippen en die zullen rond de 1ste mei moeten uitkomen.
Als dat allemaal gaat uitkomen zal ze werk hebben met die 6 pitjes en niet weten dat er 5 van haar niet zijn.

Over groene eieren las ik dat ze minder cholesterol hebben maar ... niet helemaal juist het is de eierdooier die kleiner is en daarmee dus minder cholesterol bevat.
Want cholesterol zit alleen in het eigeel.

Ik ga nu eens gaan kijken naar je kuikentjes
tot sebiet


Ben gaan kijken, wat een schatjes
ik hoop dat het allemaal hennen zijn met 1 haantje, en ze dan wel apart houden van de andere 'gewone' kippen' om niet te mengen.
vrijdag 27 april 2012 - 08:42
Lino

Lino

Heb je de eieren er dan niet tegelijk onder gelegd?
Oei,
zet dan eten en drinken maar goed binnen bereik van de kloek en haar kuiken. Want normaal gaat ze morgen of overmorgen met haar kuiken op stap en kunnen de eitjes koud worden.
Heb je daar een oplossing voor? Nóg een broedse kip of een broedmachientje?
vrijdag 27 april 2012 - 08:54
minouke

Minouke

5 dagen nà haar eigen ei
wist ik niet dat ze de andere eieren zou laten liggen.

Misschien iets raar maar als je nu de gewone oven op 35/40gr zet zou dat lukken... misschien raar maar als dat ook zou gaan is het een oplossing.

OF het leghok waar ze nu zit toe maken en eten/drinken in het hok zetten???
vrijdag 27 april 2012 - 09:59
baloe

Baloe

Ook opletten met de vochtigheidsgraad in de oven, en eens kijken of je oven bij 25°C terug aanspringt om naar 50°C te verwarmen....

Vannacht hebben we bezoek gehad in de ren. 1 kuiken/jonge kip vermist, de andere de kop afgebeten.
Mijn zoontje had de oplossing: als we nu 4 nieuwe gaan halen, dan krijgt de marter er 2 en hebben we er ook 2.
vrijdag 27 april 2012 - 13:18
minouke

Minouke

van die oven ben ik ook niet gerust.. dus niet echt een goede oplossing.
vrijdag 27 april 2012 - 13:38
jdcoster

Jdcoster

In de oude hobby broedmachientjes stond er onderaan steeds een schaaltje met water om de luchtvochtigheid voldoende hoog te houden.
Vroeger werd er daarvoor ook nog al eens een natte graszode onder het broednest geplaatst. Daarmee in gedachten, zou ik toch maar oppassen met het bebruik van die oven.
Wanneer de eieren 'te droog' uitgebroed worden, komt het voor dat de eischaal te hard is en het kuiken de schaal met zijn eitand niet open krijgt. Op de dag van het kippen controleer ik de eieren op het laatst ook nog eens. Het komt soms voor dat ik een kuiken dat er niet uit geraakt en te moe wordt, er help uit pellen ... .
Ik hoop dat die kip daar nog lang genoeg blijft op zitten. Dat kan natuurlijk maar ik vrees er een beetje voor.

vrijdag 27 april 2012 - 20:17
minouke

Minouke

't is te hopen dat ze tot dinsdag/woensdag blijft zitten.
We hebben haar fijn kuikeneten en schaaltjes met water kortbij gezet.
Ook de leg hok wat afgesloten zodat ze niet echt op stap gaat.
Ik weet niet of dat allemaal veel gaat helpen maar misschien wel.

ik laat in elk geval iets weten, alleen spijtig dat we morgen naar een bruiloft moeten en ik heb er echt geen zin in, ik wil ons Germaine in het oog houden!
vrijdag 27 april 2012 - 20:37
BOSVROUW

BOSVROUW

Wat de araucana eieren betreft, die hebben evenveel cholesterol als andere eieren,anders zouden er geen kuikens kunnen groeien, maar ze hebben minder verzadigde vetten, vandaar iets gezonder.
vrijdag 27 april 2012 - 22:06
Lino

Lino

Hopen dat ze de eieren warm houdt, maar ook dat ze het kuiken toont hoe het moet eten.
Als het voerkommetje binnen haar bereik staat zal ze dat wel doen.

Laat ze de eieren liggen, dan kan je nog de truuk met de oven proberen of een lekker warme plek op de verwarming kan ook (leg er een thermometer bij zodat je een idee hebt van de temperatuur) misschien zo een doorzichtig deksel om een bord in de microgolf af te dekken, erover plaatsen en een vochtige doek erbij leggen? Ik verzin maar wat hoor, ik heb het nog niemand weten doen, maar je moet er iets mee he...
zaterdag 28 april 2012 - 13:08
jdcoster

Jdcoster

37 à 38 °C ... . Misschien biedt een yogourtmachine zelfs uitkomst ? Even testen eerst. Ook niet vergeten de eieren geregeld te draaien zodat het kuiken niet aan de schaal kleeft.
Ik ben benieuwd.
Hier zal ik wel moeten mijn toevlucht nemen tot een (geleende) broedmachine want ik zou mijn kippenpopulatie graag wat verjongen. Het is nu ook de goede tijd van het jaar en ik heb verdorie momenteel geen enkele broedse kip.
Mijn Chabokrielen waren goede broeders maar sliepen overal in de bomen en ik heb ze toen maar verkocht. Ik mis ze nu.
zaterdag 28 april 2012 - 13:17
minouke

Minouke

hier gaat het tot nu toe nog goed, ze gaat soms in het leghok ernaast met haar kleintje maar blijkbaar voelen de eieren nog altijd warm aan.
Ze gaat nog regelmatig op haar eieren zitten... normaal zou ze moeten volhouden tot dinsdag.
zondag 29 april 2012 - 10:00
minouke

Minouke

ze is nog altijd aan het broeden
Morgen zal het 21 dagen zijn...zal dan DE dag zijn... en weer ben ik niet thuis si
't is dan tuindag in Bokrijk

maandag 30 april 2012 - 19:54
minouke

Minouke

GEBOREN!!!!

Deze morgen 3 zwarte kuikentjes uit de groen eieren
nog 2 tegaan dus...

morgen de foto's
dinsdag 1 mei 2012 - 08:25
Lino

Lino

Ah, gelukkig is het gelukt!
dinsdag 1 mei 2012 - 09:06
minouke

Minouke

vanuit het kraambed

4 zwartjes uit de groene eieren, 1 ei was niet volgroeid, en 1 witje van haar zelf

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 mei 2012 - 09:27
BOSVROUW

BOSVROUW

Toch schattig hé!
zaterdag 5 mei 2012 - 13:11
minouke

Minouke

ja onroerend soms, maar dat witje lijkt me zo een haantje de voorste is het niet?
zaterdag 5 mei 2012 - 13:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Is vroeger geboren, dus groter, en het is misschien wel een haantje!
zaterdag 5 mei 2012 - 13:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon