menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lieveheersbeestjes

Ga naar meest recente reactie

Ingrid59

Ingrid59

Wij worden binnen "vergeven" van de lieveheersbeestjes , als ik het raam durf open te zetten , waar nochtans een vliegengaas instaat , komen de lieveheersbeestjes met tientallen binnen , ik zie nergens gaatje of opening waar langs ze binnen komen, ik snap niet hoe ze binnen komen , heeft er iemand een oplossing om dit tegen te gaan ?
donderdag 22 maart 2012 - 15:32
Polplastron

Polplastron

Vreemd dat ze net nu naar binnen komen. Normaal gezien zouden ze nu net stilaan naar buiten moeten! In het najaar merk je dat namelijk wel meer dat ze binnen komen om te overwinteren. In het voorjaar is het toch eerder vreemd.

Het "probleem" zal hoe dan ook maar van tijdelijke aard zijn; binnen een paar weken is de lente in volle gang en dan zullen ze helemaal geen reden meer hebben om binnen te komen. Gewoon telkens vangen en ergens buiten zetten (ver genoeg van het huis natuurlijk). Sorry; een beter alternatief kan ik niet meteen bedenken.

Ik bedenk nog even dat er ook een mogelijkheid bestaat dat de diertjes ergens in of rond het raam hebben overwinterd en dat het warme weer hen heeft gewekt; misschien moet je daar eens op zoek?

Groeten,

Pol
donderdag 22 maart 2012 - 16:05
piet1

Piet1

Zo'n lieve beestjes, doen niemand kwaad zegt men. Maar bij ons kan je ze binnen met de tientallen komen vangen, en als de zon op het glas staat in de veranda dan verschijnen ze met 100 tegelijk. Alles behalve leuk. Zeker als je die beestjes ook nog in bed tegen komt.
Beste Pol, ik heb een ander alternatief. En de lente, Dan wordt het nog erger!
En Ingrid als jij een oplossing vind, zeg het mij .... wij zijn je eeuwig dankbaar.
Groetjes
Piet
donderdag 22 maart 2012 - 20:36
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Blijkbaar zijn niet alle lieveheersbeestjes even lief, vooral dan de Aziatische lieveheersbeestjes (Harmonia axyridis) die sinds 2001 door de groenindustrie werden uitgezet in serres om plagen van bladluis 'biologisch' te bestrijden.

Ondertussen zijn deze Aziatische lievelingen vanzelfsprekend al lang uit die serres ontsnapt en hebben ze zowat heel Europa ingenomen. Ze verdringen onze inlandse lieveheersbeestjes door hun voedsel op te eten + als het voedsel schaars wordt eten ze de eitjes en larven van onze inlandse lieveheersbeestjes op, waardoor die het uiteraard nog moeilijker krijgen om te overleven.

Die Aziatische lieveheersbeestjes hebben trouwens de gewoonte om in grote groepen binnenshuis of in kieren rond ramen en deuren te overwinteren (daar is het warmer dan buiten) en in de lente veel overlast te veroorzaken als ze uit hun winterslaap komen. Ik vrees dat er in ieder geval weinig aan te doen valt, Google eens op 'plaag lieveheersbeestjes' en veel zal duidelijk worden...
donderdag 22 maart 2012 - 21:07
Ingrid59

Ingrid59

Eens gekeken op google....het beste bestrijdingsmiddel blijkt de stofzuiger.......
vrijdag 23 maart 2012 - 09:52
Pieter

Pieter

http://stippen.nl/haraxy/haraxy.html
Kijk eens op bovenstaande link, daar worden de verschillen tussen die exoot en onze inheemse soorten mooi uitgelegd. Zijn het inheemse soorten, zet dan misschien eens gewoon het raam open zondervliegenraam zodat ze naar buiten kunnen. Dat is juist de reden waarom je ze ziet, ze zaten waarschijnlijk al de ganse winter binnen en willen nu naar buiten.
vrijdag 23 maart 2012 - 09:55
Polplastron

Polplastron

Dat is juist de reden waarom je ze ziet, ze zaten waarschijnlijk al de ganse winter binnen en willen nu naar buiten.
Wat ik dus al zei ...

En Piet, ik heb niet gezegd dat het niet lastig kon zijn hé!
vrijdag 23 maart 2012 - 18:22
Pieter

Pieter

Pol, dat had ik ook zo begrepen, maar ik had de indruk dat anderen dat niet zo goed begrepen hadden.
vrijdag 23 maart 2012 - 19:39
Ingrid59

Ingrid59

bij mij is het dus de stofzuiger geworden.......
vrijdag 23 maart 2012 - 19:47
Polplastron

Polplastron

Ik hoop dan van harte dat het om aziatische lieveheersbeestjes ging en niet om inheemse.
zondag 25 maart 2012 - 18:27
Ingrid59

Ingrid59

t zijn rode met zwarte stipjes.....
zondag 25 maart 2012 - 18:52
Pieter

Pieter

t zijn rode met zwarte stipjes..... Zo kunnen beiden eruitzien, dus dat zegt niets. Trouwens, ik ben er redelijk zeker van dat ze er gewoon weer uitkruipen uit je stofzuiger, zeker als het er ene is met stofzak. Om nog niet te spreken van de geur die nu aan je stofzuiger zal verbonden zijn
zondag 25 maart 2012 - 19:10
Ingrid59

Ingrid59

slik... ik houd je verder op de hoogte
zondag 25 maart 2012 - 20:36
vanwim

Vanwim

Zo kunnen beiden eruitzien, dus dat zegt niets. Trouwens, ik ben er redelijk zeker van dat ze er gewoon weer uitkruipen uit je stofzuiger, zeker als het er ene is met stofzak. Om nog niet te spreken van de geur die nu aan je stofzuiger zal verbonden zijn

Het lieveheersbeestje heeft een eigen afweermechanisme wat bij weinig mensen is gekend.
Wanneer ze zich bedreigd voelen scheiden ze een oranje-bruine vloeistof af. Niet alleen is er de ambras met de kleur, maar dit is een enorm stinkend goedje dat je niet op één twee drie kwijt bent. Dus, in de stofzuiger opgezogen zou best kunnen dat de boel plots begint te stinken dat het je welste is en de geur zomaar eruit krijgen zal helaas niet gaan.
maandag 26 maart 2012 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon