menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Springende kip

Ga naar meest recente reactie

jelle1

Jelle1

Hallo iedereen

Ik heb al een paar jaar de gewoonte om in de lente en de zomer een buitenren te maken voor mijn kippen. Ik heb al die jaren nog geen problemen gehad met mijn kippen sinds vorig jaar. Ik heb toen 2 nieuwe kippen bijgekocht.
Een van die twee kippen heeft de techniek gevonden om van op de grond over een draad van 1,10 meter te springen. Eerst dacht ik dat ze eronder door kroop. Toen ik het zag gebeuren, heb ik 1 vleugel geknipt om dit te voorkomen.
Het heeft geen effect gehad aangezien ze een paar uur later er weer over sprong.

Ik weet dat de oplossing erin bestaat nieuwe en hogere draad te kopen, maar ik heb 2 stukken van een aantal meters. Ik denk een 10-20 meter/stuk.
Ik hoop dat er iemand van jullie een oplossing heeft voor mij.

Vriendelijke groeten
zondag 19 februari 2012 - 14:01
Polplastron

Polplastron

Misschien eens kijken waarom die kip uit haar buitenren gaat. Vaak is het omdat ze wordt lastiggevallen door andere kippen.

En anders ... inderdaad een hogere draad zetten of ... je kippen gewoon af en toe eens vrij laten in de tuin.

Groeten,

Pol
zondag 19 februari 2012 - 18:36
Lino

Lino

Als ik het goed begrijp lopen ze in de herfst en winter vrij rond in de tuin en beperk je hun vrijheid in lente en zomer.
Logische gang van zaken.

Hoe maak je die ren? Stukken kippengaas met palen?

Maak aan elke paal nog een stok en span een draadje tussen die stokjes ongeveer 15 cm boven het kippengaas. Dat zou moeten volstaan.
maandag 20 februari 2012 - 08:26
jelle1

Jelle1

Neen, in de lente en de zomer maak ik hun ren juist groter.
Het is in de winter en de herfst dat ze in hun gewone ren moeten. De draad die daar is geplaatst is twee meter hoog. Ik heb kippengaas gebruikt maar dat is van die groene. De stukken die ik gebruik, hebben een lengte van ongeveer 20 meter en zo heb ik er twee. Ik steek om de meter een paal.
maandag 20 februari 2012 - 08:45
Lino

Lino

Ah, zo zit dat dus

(Hier mogen ze enkel in de winter en de herfst in de tuin lopen omdat ze in de lente alle het ontluikend groen opeten en ze in de lente en zomer van de moestuin niet veel zouden over laten. Vandaar dat ik die veronderstelling maakte)

Je hebt dus zo'n kippendraad?:[afbeelding verwijderd niet-https]

Dan kan je toch nog de palen verlengen en een draad erboven spannen?
maandag 20 februari 2012 - 14:05
jelle1

Jelle1

Neen, ik heb zo geen draad. Ik heb een andere.
Er zal dus niets anders opzitten om daar een hoogte van 15 cm aan te 'breien'.

Hartelijk bedankt voor de info.

Allemaal Beestjes

maandag 20 februari 2012 - 16:43
minouke

Minouke

Jelle, wat ik ook al gemerkt heb is dat jonge kippen dat veel doen maar met ouder te worden worden ze te zwaar en kunnen ze niet meer zo hoog springen.
maandag 20 februari 2012 - 22:05
Lino

Lino

Ik heb er een tekeningetje van gemaakt.
→ de fijne lijnen is de afsluiting (gaas met palen) die je gebruikt om de ren te vergroten
en de dikkere lijnen zijn mijn voorstel:
bruin = de verlegstukken aan de palen en
groen = daaraan vastgemaakt een ijzerdraad of nylondraad

Dit is mijn voorstel om uw draadafsluiting te verhogen zonder dat je nieuw gaas moet kopen.

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 februari 2012 - 10:07
jelle1

Jelle1

Beste Lino

Hartelijk bedankt voor de oplossing en de tekening.
Ik heb 2 weken geleden de ren weer uitgebreid en dit systeem toegepast.
Deze week heeft mijn 'springende' kip weer geprobeerd om over de draad te springen, maar dit mislukte.
Ze heeft het nadien niet meer geprobeerd.

Groeten

Jelle Segers
donderdag 29 maart 2012 - 18:20
Lino

Lino

Fijn om te horen dat het gelukt is
en tof dat je het ons ook laat weten
vrijdag 30 maart 2012 - 08:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon