menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mussen en vinken

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Ik las dat er met de vogeltelling de huismussen en de vinken het meest voorkomen in de tuinen.

Maar een paar jaar terug waren de mussen bijna uitgestorven of kwamen toch niet veel meer voor in België.

Ging het over andere soorten mussen of niet?

groetjes
Chantal
maandag 6 februari 2012 - 10:40
Feniks

Feniks

Nope, dat ging over dezelfde mussen. Ik zie er bij ons nog steeds weinig.
Wel merels, meesjes, een roodborstje, duiven (hout-, en tortel- en rots), veel kauwtjes en kraaien, buizerds en halsbandparkieten, en ik hoor vinken (maar zie ze zelden).
maandag 6 februari 2012 - 11:40
Jeannette1

Jeannette1

Hai Chantal,

Inderdaad waren er enkele soorten mussen bijna verdwenen, gelukkig was dit bij ons niet het geval.
(zeer goede verzorging denk ik)
Ger heeft 3 soorten mussen in zijn boekje gevonden, ik zal ze alle 3 plaatsen.

Bij ons zijn de vogeltjes niet meer te tellen, zoveel zijn er elke dag.
Helaas krijgen wij ook sinds 2 dagen een (grotere vogel met oortjes en een lange staart), of te wel een dikke RAT.
Hier ben ik erg bang voor, maar weet hem toch geregeld weg te jagen door de deur op een kier te doen en dan heel hard te roepen.
Hij is wel een doordouwer, want hij komt steeds weer terug.
Gelukkig hebben wij het meeste voer in de lucht hangen en/of aan de bomen of schuurtje.

Ook de waterkippen doen hun best aan het vogelvoer, die vinden wij wel eigenaardig, 2 stappen lopen en dan weer gaan liggen.
Ger maakte en grapje, door te zeggen: dat is jalousie van je omdat je zelf niet één stap kan doen.
Maar vreemd is het wel, ze gaan ook liggen als ze de zaadjes van de grond willen eten.
Hopelijk weet iemand hier de reden van, want wij vinden het erg vreemd.

Mochten de mensen net zo met elkaar omgaan als de vogels bij ons in de tuin, alles zit gebroederlijk naast en bij elkaar!!!
Dan zou de wereld er wel héél anders en vriendelijker uit zien!

Lieve groetjes van Ger en een grieperige Jeannette

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 6 februari 2012 - 13:19
furor

Furor

Hei,

het gaat inderdaad niet goed met de mussen. Eigenlijk zijn er hier maar 2 echte mussen: de huismus ( Passer domesticus ) en de Ringmus ( Passer montanus ).
De huismus doet het slecht omdat (o.a.) de huisvesting verdwijnt, maar ook andere oorzaken (voedseltekort, het verdwinen van hagen om te schuilen, vuile kantjes). De ringmus is een akkervogel en door de landbouwintensivering verdwijnt ook broedgelegenheid (heggen en hagen) en voedselvoorziening (alles is maïs en er blijft niks achter op de akkers). De ringmus is maar 1 van de vele akkervogels die het erg slecht doen (bv. Geelgors, Grauwe gors, Veldleeuwerik, ...). Hoewel de huismus ogenschijnlijk misschien goed uit de tellingen komen, zijn ze eigenlijk zeer sterk achteruit gegaan.

Vroeger werd alles wat een beetje klein en bruin was een mus genoemd. De heggenmus ( Prunella modularis ) en grasmus ( Sylvia communis , maar deze zijn helemaal niet verwant aan de echte mussen.
maandag 6 februari 2012 - 13:33
Jeannette1

Jeannette1

Hai furor,

Je kunt best gelijk hebben, hier in ons dorp hoor ik ook heel vaak dat er bijna geen vogeltjes meer in de tuinen zijn.

Maar.....men kan er zelf dus erg veel aan doen, wij hebben maar een klein gedeelte van de tuin als siertuin.
De achterkant van ons huis is echt voor alle vogeltjes (ook de grotere) ingericht.
Houtwallen voor de Egels en verder alles wat vogels zich kunnen wensen.
Net als voor de vogels, zorgen wij dat er voer in huis is voor alle dieren die bij ons in de tuin vertoeven.
Tenslotte beleven wij er zelf ook plezier aan, zoals van de Ringbandparkieten en Vlaamse Gaaien als zij aan de pinda's hangen etc.

Vaak genoeg hebben wij foto's geplaatst van alle dieren die in onze tuin voorkomen!
Zodra ik weer in orde ben, zal ik wel weer eens wat foto's plaatsen.

Tot slot wil ik nog één ding kwijt, namelijk een belangrijke boodschap!
Neem maar eens een kijkje in de TuinadviesWebwinkel!
Kijk maar eens wat je hier allemaal kunt kopen (goedkoop) voor alle dieren in en rond je tuin!
Alle dieren zullen je er dankbaar voor zijn.

Groetjes, Jeannette
maandag 6 februari 2012 - 14:44
Pistachio

Pistachio

Ik mis de musjes ook als vogels in mijn tuin, er al eeuwen geen meer gezien jammer genoeg, wel veel kauwen, duiven, merels en meesjes.
maandag 6 februari 2012 - 14:47
minouke

Minouke

En hier zit het vol mussen, sorry maar de soort ken ik niet.
Ze schuilen onder de dakpannen van de schuurtjes... een gans leger mussen.
Sommige hebben dus een witte ring rond de hals.
Waar we vroeger woonden in Humbeek(Grimbergen) hadden we heel weinig mussen maar veel vinken, koolmeesjes, parkiet en winterkoningje, en juist die zijn er veel minder hier in Rummen (Geetbets).
Hier zie ik meer merels, mussen, spreeuwen, soms zwaluw(zomer), soms parkiet, en dan buizerds, valken en sperwer,eksters, kauwen.
En ja de meeuwen.

Jeannette, en nu nog de griep erbij

groetjes
Chantal
maandag 6 februari 2012 - 14:50
kerstkind

Kerstkind


Ik kan jullie wel vertellen dat onze kippen iedere dag bezoek krijgen
van héél véél mussen.
Zeker zo'n 150 - 200 .........!!!!!!
Ze komen hier het kippenvoer stelen .......
Of stelen? Zo erg is dit nu ook weer niet.
Dus als er bij jullie géén mussen meer komen, dan weten jullie waar ze wél zijn.

groetjes José

Jeannette,
van harte beterschap!!!
maandag 6 februari 2012 - 17:57
Esem

Esem

minouke,en alle andere,
dit is een van de grootste redenen dat de huismuis achteruit gaat.
Ze hebben geen of bijna geen mogelijkheid meer om hun nestjes te maken onder bv dakpannen en andere nissen.
Alles wordt zo goed afgesloten(geisoleerd) dat de mus nergens nog onder kan om hun nestjes te bouwen.

Neem daarbij de gemicalieën die teveel en te onpas gebruikt worden om insecten ed. te doden.

En trouwens niet alleen de huismus maar ook nog vele andere vogels gaan ziedenogen achetuit.
het is een geluk dat je nog eens een kwikstaarje ziet laat staan dat je een gele kwikstaar kan waarnemen,of de boerezwaluuw.
Er zullen misschien nog wel plaatsen zijn waar deze veel en geregeld voorkomen, maar in en rond het Antwerpse is er nog weinig te bespreuren van deze toch mooie vogeltjes.

De grote boosdoener van dit alles zijn wij zelf de mensen in het algemeen.

Onkruid schoffelen,nee hoor we zullen wel eens vlug met een onkruidverdelger spuiten,veel minder werk en veel minder vogels!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr E Spijtig maar helaas.



maandag 6 februari 2012 - 17:58
mightywil

Mightywil

Hier op de veluwe is deze dagen het vogelvoer niet meer aan te slepen.....
Zo`n 25 merels - een grote groep mussen zowel huismussen, ringmussen en heggemussen - groenlingen - kool, pimpel en staartmeesjes- vinken -zelfs een goudvink kwam aan tafel. Natuurlijk ook turksetortel duiven en een koppel dikke houtduiven - een 6 tal eksters en 3 roodborstjes en een winterkoninkje .....
De hele dag is het een druk heen en weer gefladder van al die eters.
Hèèl gezellig allemaal, en van de zomer kun je dan zien waar ze zaadjes hebben laten vallen
maandag 6 februari 2012 - 19:03
furor

Furor

kippen trekken dikwijls inderdaad mussen aan (of het voer, tenminste ), dat in combinatie met een groenblijvende of haagbeukenhaag waarin ze zich kunnen terugtrekken
maandag 6 februari 2012 - 21:06
minouke

Minouke

Ohhh Esem die was ik nog vergeten het kwikstaartje... die zie je hier ook nog veel.
maandag 6 februari 2012 - 22:00
furor

Furor

gele of witte? (of grote gele?)

Gele kwikstaart houdt in vergelijking met veel andere akkervogels relatief stand.

Via enkele projecten hier in de streek zien we dat slechts kleine stukjes perceel onder goed beheer nodig zijn om toch wat succes te boeken voor akkervogels. De dichtheden van tot 40 jaar geleden zullen we nooit meer bereiken, maar een lichte stijging of tenminste een status quo is mogelijk indien de landbouwers wat moeite willen doen.
Enkele meters ruige akkerrand is al een zeer goed begin (uiteraard zonder de sproeistoffen), of granen ipv maïs en de stoppels in de winter niet onderploegen.
Ik probeer hier lokaal ook een projectje van de grond te krijgen. Mensen met ervaring mogen me altijd contacteren.
maandag 6 februari 2012 - 22:42
Pieter2

Pieter2

Iedereen die hier van de oudere generatie is heeft de globalisering en intensivering van de landbouw meegemaakt. Perceelsvergrotingen, houtkanten verdwijnen, intensiever gebruik van de percelen, opkomst van kunstmest, opkomst van wonderlijke pesticiden (meest bekend: DDT), invoer van mais, ... Landbouwers kregen het makkelijker (minder werk en meer opbrengst).

Landbouwers treffen geen schuld, het beleid is gevoerd door de Vlaamse overheid, als gevolg van het consumptiegedrag van ons (wegwerpgedrag). De lage landen staan vooraan in de lijst van teveel voedselproductie. Zoveel mogelijke productie was in die jaren het uitgangspunt.

Nu is de overheid opnieuw beleid aan het voeren om houtkanten, akkerranden aan te leggen, biologische landbouw, herbebossing,... etc. En dat heeft ook te maken met het feit dat ze leren dat die intensivering voor problemen zorgen (denk maar aan erosie, resistente ziekten en plagen, slechte bodemstructuur, vervuiling drinkwater,...). Bovendien is er nu meer maatschappelijke behoefte aan natuur. Het gaat echter pas goed gaan als men een economische functie kan koppelen aan de natuur. Vroeger was een houtkant bijvoorbeeld belangrijk als brandhout, geriefhout, windkering. Nu heeft dat totaal geen nut meer. Als oplossing geven ze dan subsidies, wat zeer goed is om de landbouwers te stimuleren,... Maar die economische functie moet er in de toekomst toch komen.

Zoals in Frankrijk nog steeds wat gebieden aanwezig zijn, heeft een bocagelandschap de meeste biodiversiteit als landbouwgebied.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Onderstaand filmpje is zeker eens interessant om te kijken...



dinsdag 7 februari 2012 - 11:05
minouke

Minouke

Furor, 't is de witte die hier nog dikwijls te zien is maar alleen in de zomer.
In de winter zie ik ze niet.
dinsdag 7 februari 2012 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon