menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

1e ei heeft dunne schaal

Ga naar meest recente reactie

Tismer

Tismer

Ik heb als liefhebberij sinds een paar maanden een vijftal cochin krieltjes. Ze zijn nu ongeveer 6 maanden. Gistermiddag heeft één van de hennetjes haar eerste eitje geproduceerd. Wit van kleur, tikje rozig.
Vandaag heb ik het gekookt en nu blijkt dat de schaal heel dun is.
De hennetjes voer ik biologisch voeder, geen legkorrels of legmeel. Door het voer zit weliswaar legkorrel gemengd.
Is de oorzaak van de dunne schaal terug te voeren naar het feit dat het een eerste eitje betreft , of moet ik de oorzaak elders zoeken?
Uit mijn vraagstelling concludeert u wellicht dat ik een onervaren "kippenboer" ben, dat is een juiste conclusie
zondag 22 januari 2012 - 11:29
rubbyboy

Rubbyboy

Ik heb nu ook al een jaartje kippen in mijn tuin lopen en de eerste eieren waren ook heel dun van schaal maar dat word snel steviger en mooie grootte eieren
zondag 22 januari 2012 - 14:53
Boerke

Boerke

Doe zoals ik. De assen van een steenkoolkachel(als je er één hebt) bij gieten.Ik zelf heb ook geen steenkoolkachel maar mijn schoonmoeder wel.
Dat hebben de kippen graag. Ze pluggeren en pikken erin. Uw schaaltjes zullen wel vlug sterker worden. Vraag het maar eens aan hen die van mij eitjes hebben. Dikwijls krijg ik van hen de reactie:" Amai,zo'n straffe eierschalen".
Of; normaal verkopen ze in elke dierenspeciaalzaak grit( dit zijn gebroken schelpen van oesters en andere zeeschelpen). Is tevens goed voor de spijsvertering.
zondag 22 januari 2012 - 16:29
minouke

Minouke

hun eerste eitjes zijn zoals rubyboy al zei meestal aan de dunne kant.
Ik gooi ook telkens de lege eierschalen terug dat zou ook kalk geven.
Maar maakt ze wel stuk want anders zouden ze hun eieren herkennen en opeten om de schaal.
zondag 22 januari 2012 - 16:59
Boerke

Boerke

Nog nooit voorgehad dat de eerste schalen dunner zijn maar allé. 't Zal de soort zijn zeker. Ik neem altijd bruine leghennen met 'Witte' tussenveren. Je hebt ook bruine met zwarte tussenveren maar die leggen niet zo goed.
Wel niet goed om hun eigen eierschalen terug te gooien. Dan hebben ze de smaak te pakken. Dit doe ik dus nooit.
zondag 22 januari 2012 - 17:53
minouke

Minouke

niet al de 1ste eieren zijn dun maar als je dunne schalen hebt dan is het altijd een 1st ei.

ik heb nog nooit een kip gehad die haar eieren opeet, maar uit voorzorg omdat ik het in een boek over kippen gelezen had is het beter om de schalen in stukjes te breken.
zondag 22 januari 2012 - 18:14
rubbyboy

Rubbyboy

Ja hoor ik doe dat trouwen oog ik vermaal de eierschalen en gooi ze door het kippenvoer. Ik heb ook nog een zakje met grint dat ik er soms ook door doe.
En heb nog nooit voorgehad dat de kippen hun eigen eieren opeten.
zondag 22 januari 2012 - 19:15
Tismer

Tismer

Kijk dat heeft mij wat wijzer gemaakt.
Grit is aangeschaft en staat in de ren in een apart bakje

Mocht ik nog vragen hebben dan zal ik die zeker hier weer stellen
zondag 22 januari 2012 - 21:41
Lino

Lino

Grit is prima. (je hebt toch grit zonder roodsteen gekocht hoop ik?)
maandag 23 januari 2012 - 12:59
Tismer

Tismer

Het grit bestaat uit: maagkiezel, oesterschelpen en andere zeeschelpen, roodsteen staat niet op de verpakking vermeld, wel de toevoeging dat het een speciaal voor hoenderachtigen samengestelde grit is.
Hobby plus grit, Versele - Laga, samengesteld in België.
maandag 23 januari 2012 - 16:28
Boerke

Boerke

Gebruik ik ook.
Lino;roodsteen? Heb je schrik voor rode eitjes??(Hm,Hm)
maandag 23 januari 2012 - 17:05
Lino

Lino

nee, haha,
maar soms heb je de keuze tussen grit mét en grit zonder roodsteen.
Roodsteen (gemalen baksteen) wordt voor kippen afgeraden (zou de darmwerking beinvloeden, een beetje zoals houtskool)

Tismer heeft dus het goede grit gekocht.
dinsdag 24 januari 2012 - 08:42
Tismer

Tismer

Bedankt Lino. een hele geruststelling
dinsdag 24 januari 2012 - 16:40
Boerke

Boerke

Vandaag ging ik ons kippen water geven en stelde ik me de vraag. Wij hebben een ontkalker staan en zou het dan ook al niet beter zijn,zoals bij een vijver, om water te geven van voor de ontkalker? Dan hebben ze daar toch ook al kalk van.
zondag 16 september 2012 - 13:00
Tismer

Tismer

Als het zo'n electrisch geval is dat aan de waterleiding zit bevestigd net na de watermeter, dan zou ik mij daar geen zorgen om maken. De kalk. verdwijnt niet uit het water maar door dit apparaat slaat het niet neer in leidingen en aan verwarmingsapparatuur. Dat is tenminste mij idee, maar wellicht heb ik t bij t verkeerde eind.
Mijn hennetjes hebben permanent een bakje gevuld met grit in de ren en dat moet ik regelmatig bijvullen.
De schalen zijn echt hard!En de eitjes..... oh die smaken zo lekker!
zondag 16 september 2012 - 16:38
Boerke

Boerke

Bij ons zijn er ook nog geen van gestorven hoor maar het kwam in mij zo ineens op.
zondag 16 september 2012 - 19:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon