menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitwerpselen of niet op gazon

Ga naar meest recente reactie

HDP

HDP

Sinds een tijdje vind ik kleine hoopjes (precies "drolletje" slagroom) op het gazon.
Gazon is 1 jaar geleden aangelegd, goed bemest.
Vraag mij af of dit echt uitwerpselen zijn van dier? Zeker geen egel, die "ken ik".
Na wat zoeken, zou het misschien van een regenworm kunnen zijn. Die blijken in goed gevoede gazons talrijk aanwezig te zijn en "korrelachtige" hoopjes te maken.
Kan het zijn dat die naar boven komen omdat ik onlangs wegens mollenplaag een staaf in de grond heb gestoken die trillingen veroorzaakt om de mollen te verjagen? Blijkbaar zouden de wormen (dauwpier) ook daarop reageren en meer naar boven komen.
Heb niks tegen wormen ed maar zeer vervelend als de kinderen op het gazon spelen en elke stap die ze zetten trappen ze op zo'n hoopje.
Kan iemand mij bevestigen dat dit om wormen zou gaan of niet? Mogelijke remedie? (behalve natuurlijk wegnemen trilstaaf tegen de mollen?
Foto heb ik nog niet.
Tx
zaterdag 19 november 2011 - 17:34
minouke

Minouke

volgens mij zijn het regenwormen
zaterdag 19 november 2011 - 17:44
printemps

Printemps

Bij nat(ter) weer komen de pieren meer naar boven
Misschien je gazon eens beluchten, met de riek steken in de grasmat en de riek dan omlaag drukken
zaterdag 19 november 2011 - 17:48
Kriskras

Kriskras

HDP schreef:

Kan iemand mij bevestigen dat dit om wormen zou gaan of niet? Mogelijke remedie?

Waarom zou er moeten aan geremedieerd worden? Regenwormendrolletjes fertiliseren, humificeren, equilibreren de bodem. Kortom, gratis ende voor niets al wat goed is voor mens en dier.

Bovendien beluchten de regenwormen middels hun graafwerk de grasmat beter dan welke verticuleermachine ook. Een personeelsbestand dat werkt enkel voor kost en inwoon.

Laat de natuur zijn gang gaan en geniet ervan!
zondag 20 november 2011 - 11:46
Pistachio

Pistachio

Akkoord Kriskras en wat een mooie foto bij je naam, helemaal poezengek en jouw exemplaar ziet er prachtig uit.
dinsdag 22 november 2011 - 07:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon