menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vleermuis.. maar welke soort...

Ga naar meest recente reactie

Rita1960
donderdag 6 oktober 2011 - 18:20
Rita1960

Rita1960

Thanx Dirk,

't ja.. grote oren heeft die wel.. maar welke van de twee??

de grijze of de gewone??

groetjes,

Rita

BTW: 'k wist niet dat ze (alle vleermuissoorten) zodanig beschermd zijn dat ze in groep 3 vallen van de flora en fauna wet... zelfs hun aanvliegroutes en fourageergebieden zijn beschermd..
kan wel eens de redding zijn m.b.t. die woningbouw tegenover ons





donderdag 6 oktober 2011 - 18:54
Rita1960

Rita1960

dan zou dit exemplaar gelet op de kleur van de rugvacht de gewone grootoor geweest zijn, die was n.l. bruin en niet lichtgrijs.
de rugzijde is op de 2e foto te zien.

en voor de volledigheid... dan hebben wij hier 2 soorten onder dak zitten.. ook nog een kleinere soort met kleine oortjes.. en daar heb ik ook helaas geen foto's van..
Die is in de vacht bijna donkerbruin..
nu ja..dit is een begin..

groetjes en erg bedankt voor het doorgeven van de link!

donderdag 6 oktober 2011 - 20:15
LauraK

LauraK

Wat bijzonder dat jullie dit diertje vonden, en wat ziet 'ie er nog gaaf uit!

Hopelijk weten zijn of haar nog levende soortgenootjes die woningbouw definitief
tegen te houden. Er zijn wel eens projecten afgeblazen om minder... Vertroetelen
dus, die beestjes, en het ze zo comfortabel mogelijk maken, zodat ze nooit meer
weggaan! En niet alleen vanwege die woningbquw!

Groeten van Laura.
donderdag 6 oktober 2011 - 21:00
kerstkind

Kerstkind

Rita,
jammer dat dit beestje het niet overleefd heeft. Maar de reden hiervan?
Zijn er al veranderingen gekomen in hun aanvliegroute i.v.m. de woningbouw?
Zodat ze misschien hun oriëntatie verliezen? Dan zou ik stappen ondernemen, want het is zonde als er nog meer sneuvelen.
Onlangs is er bij ons een vrijwilliger v.d. vleermuizenwerkgroep geweest met
zijn bat-detector.
Er werden aan de hand van het sonar-geluid twee soorten waargenomen op ons terrein, de dwergvleermuis en de laatvlieger.
Ben toch benieuwd of ze de nieuw gebouwde kelder als winterverblijf zullen accepteren.
groetjes José
donderdag 6 oktober 2011 - 21:39
Rita1960

Rita1960

Hoi Laura,

al vanaf ik op deze plek woon en da's nu bijna 30 jaar zitten er vleermuizen in deze woning.. eigenlijk zou ik dus moeten zeggen

ik ben bij hun ingetrokken

't mooie ervan is: ze vangen nachtmotten enz. ze vernielen niets én ik kan ze horen.. zowel het hoge gepiep in het voorjaar.. alsook het krabbelen als ze hun plek verlaten en op jacht gaan..
terugkomen hoor ik ze nooit..dan lig ik nog op één oor. Maar als het nog wat vroeger in het jaar is zie ik ze wel eens terugkomen - dan hebben ze volgens mij jongen- .. ze vliegen dan als het ware tegen de muur aan en "schuifelen" naar de opening.. en da's een echt gek gezicht. Je zou denken dat ze ook de opening invliegen maar da's niet zo..

Bij de laatste telling waren er zo'n 60 exemplaren die uitvlogen.. nou ja uitvliegen..
ze laten zich vallen....

groetjes,
Rita
donderdag 6 oktober 2011 - 21:40
Rita1960

Rita1960

Hoi José,

reden van het doodgaan weet ik niet.. ik vond hem/haar best groot...
en nee, er is verder nog niets veranderd met betrekking tot de vliegroutes.
En als dat aan mij ligt gebeurd dat ook niet.. desnoods tot aan de Raad van State.

Ik blijf mij verzetten tegen die woningbouw voor een verwend boerenzoontje en een zeer verwende boerenmeid van het Hoge Land... en waar ze willen bouwen ligt ook nog eens in de EHS verbindingszone..
En ik sta niet alleen in deze.. ook de Natuur en mileufederatie Drenthe en het Drents Landschap zijn tegen deze woningbouw, net als meerdere buurtgenoten..

en mooi om te lezen dat jullie "kelder" al is gevonden door de vleermuuizen! Super!!

groetjes,
Rita
donderdag 6 oktober 2011 - 21:47
Rita1960

Rita1960

hi,

't is nog in de fase onwerp bestemmingplan..

maar, ik heb er al 2 1/2 jaar opzitten om alle illegale zaken aan te pakken .. dwangsommen werden reeds opgelegd. enz. enz..

maar ja, als je in een gemeente woont waarin de gemeente het niet winnen kan.. gaan ze op een andere tour..vooral als je een dikke boer bent.. die zijn gelijk wil hebben.. of te wel... nepotisme speelt in deze gemeente een zeer grote rol..
Jan met de pet die durven ze hier wel aan te pakken..

ben benieuwd of ik er nog achter kom wat het allemaal geschoven heeft bij deze ambtenaren en raadsleden en vermoedelijk ook een wethouder..



vrijdag 7 oktober 2011 - 21:52
kerstkind

Kerstkind

ik heb er al 2 1/2 jaar opzitten om alle illegale zaken aan te pakken
Hoi Rita,
dan ben jij een "dikke"boerin met uithoudingsvermogen
Er wordt zo links of rechts nog veel gesjoemeld bij gemeente-ambtenaren,
vriendjespolitiek, afkopen met steekpenningen.
Jammer dat dit ten koste gaat van "Jan met de Pet".
Succes in ieder geval!!
groetjes José
zaterdag 8 oktober 2011 - 10:12
dendrodan

Dendrodan

Hopelijk verliest die boerezoon zijn proces.
Waar ik woon zouden er 528 woningen achter mij komen. Wij de bewoners zijn tegen deze verkaveling en zijn enkele jaren geleden al naar de raad van staat gestapt en deze hebben de verkaveling voorlopig tegen gehouden.
Maar bij ons is niet een rijke boerenzoon maar een partij die haar geld in die grond heeft gestoken. Het is momenteel de bestuurspartij van onze gemeente en deze willen natuurlijk klaar krijgen, om te kunnen beginnen te bouwen tegen de volgende gemeente verkiezingen in 2012.
Ze weten toch al dat ze klappen gaan krijgen, daarom dat ze die verkaveling er door willen hebben, want een nieuw gemeente bestuur met andere partijen is voor hen een ramp.
zondag 9 oktober 2011 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon